تا آزادی می رویم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دیشب اعتراض، امروز راهپیمایی

کمتر از 24 ساعت مانده به راه‌پیمایی روز 25 بهمن، شهر تهران، دیشب شاهد فریادهای “الله‌اکبر” و “مرگ بر دیکتاتور” مردم در نقاط مختلف بود. براساس گزارش خبرنگاران روز در تهران، صدای اعتراض مردم در بسیاری از نقاط شهر شنیده می شد.فیلم‌هایی هم که از شب گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان‌دهنده آن است که مردم در نقاط مختلف، از جمله شهرک غرب، ونک، آریاشهر، یوسف‌آباد، سعادت‌آباد، بهار و… راس ساعت 10 شب به سر دادن شعار پرداختند.

این در حالی است که در بسیاری از نقاط شهر تهران و همچنین دیگر شهرهای کشور، حجم گسترده‌ای از شعارنویسی آغاز شده و مردم به حضور در راه‌پیمایی دعوت شده‌اند. تاکنون علاوه برتهران، مسیر راه‌پیمای در شهرهای رشت، اردبیل، کرمان، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد، ارومیه، اهواز و… اعلام شده و به منظور اطلاع رسانی صفحات مختلفی در شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و توییتر راه‌اندازی شده است.

از سوی دیگر پس از ارسال 14هزار اس‌ام‌اس به شماره موبایل‌های شهر تهران از سوی برخی حامیان جنبش سبز در خارج از کشور و دعوت از مردم برای حضور در راه‌پیمایی، وزارت اطلاعات نیز به برخی از شهروندان اس‌ام‌اس‌هایی فرستاده و در آن‌ها تهدید کرده  در صورت حضور در راه‌پیمایی، با افراد برخورد شدیدی خواهد شد. همچنین گفته می‌شود در روزهای گذشته، با بیش از سی هزار شماره تلفن در شهر تهران تماس گرفته شده است.

اما یکی از مهم‌ترین خبرهایی که از شب گذشته، در شهر منتشر شده، خبر احتمال عدم برخورد نیروهای نظامی با مردم است.سایت خبری العربیه، با انتشار مطلبی، نوشته است که: “در همین راستا یک منبع موثق که نخواست نامش فاش شود به العربیه گفت که به نیروهای سپاه و بسیج دستورداده شده درصورت زیاد بودن جمعیت تظاهرکننده با آنها برخورد نکنند و تنها تظاهرکنندگان را کنترل کنند.”

 هنوز هیچ منبع خبری دیگری، این مساله را تایید یا تکذیب نکرده است.

همچنین سایت ندای سبز آزادی، با انتشار مطلبی، ضمن اعلام احتمال “تمرد سربازان از دستور فرماندهان” خبر از پیشنهاد سپاه پاسداران در مورد حضور نیروهای انتظامی به جای سپاه به شورای عالی امنیت ملی داده است. این سایت نوشته: “در آخرین جلسه شورای عالی امنیت ملی نسبت به نحوه برخورد با راه پیمایی 25 بهمن و همچنین میزان حضور مردم اجماع واحدی وجود نداشته است… فرمانده سپاه در این جلسه پیشنهاد کرده است تا امنیت تهران در سطح محسوس به نیروی انتظامی و در سطح نامحسوس به سپاه واگذار شود و سپاه تنها در صورتی وارد صحنه شود که امکان جمع کردن فضا توسط سایر نهادها امکان پذیر نباشد”.

برخی منابع اعلام کرده‌اند دلیل این مساله، حضور عبدالله گل، رییس‌جمهور ترکیه در ایران است که باعث شده مقامات جمهوری‌اسلامی از حجم خشونت‌ها علیه معترضان بکاهند.

 

برای راه‌پیمایی  مجوز نمی‌خواهیم

پس از اعلام مدیرکل سیاسی وزارت کشور مبنی بر عدم صدور مجوز راه‌پیمایی 25 بهمن، اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی، اعلام کرد که اصلا نیازی به مجوز نیست

وی تصریح کرد: “بر اساس اصل بیست و هفتم قانون اساسی برای راهپیمایی نیازی به مجوز نیست و آنان که در خرداد ۸۸ آمدند هم به دعوت یا اجازه کسی نیامده بودند. مردم انتظار ندارند که وقتی حاکمیت از جنبش‌های آزادی‌بخش تونس و مصر حمایت کرده است در تناقضی آشکار با مردم خود برخورد کند.”

پیش از این، اردشیر امیر ارجمند مشاور ارشد میرحسین موسوی نیز اعلام کرده بود که درخواست مجوز، کاری حقوقی بود اما راهپیمایی ۲۵ بهمن برگزار می‌شود و برنامه‌ای برای لغو آن وجود ندارد.وی از حکومت خواسته بود که به وظیفه قانونی‌اش برای حفظ امنیت راهپیمایان عمل کند

پیش از این نیز بسیاری پیش‌بینی کرده بودند که وزارت کشور مجوز برگزاری چنین اجتماعی را نخواهد داد و به همین دلیل نیز بسیاری معتقد بودند که نامه موسوی و کروبی، بیش از آنکه درخواست مجوز باشد، فراخوانی است خطاب به مردم برای حضور در خیابان.

پیش از این، مهدی کروبی که در روزهای گذشته در حصر قرار دارد و امکان تماس با جهان خارج را ندارد در مصاحبه  با روزنامه نیویورک تایمز، از 25 بهمن به عنوان “روز قدرت‌نمایی سبزها” یاد کرده بود.

کروبی و موسوی هفته گذشته با ارائه درخواستی خواستار آن شده بودند که وزارت کشور مجوز برگزاری یک راه‌پیمایی با محوریت همبستگی با حرکت ضداستبدادی مردم مصر را به آن‌ها بدهد. اما روز گذشته مهدی علیخانی‌صدر، معاون مدیرکل سیاسی وزارت کشور، درخواست مجوز راهپیمایی به حمایت از مردم مصررا “ در اجرای خط القای انگلیس مبنی بر تحت الشعاع قرار دادن پیروزی بزرگ ملت مصر تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران” دانست و اضافه کرد: “این عناصر به غیرقانونی بودن درخواستشان کاملا واقف هستند و می‌دانند که مجوز اغتشاش دریافت نمی‌کنند”. 

 

همراه شو عزیز!

بسیاری از گروه‌ها، احزاب، و تشکل‌های دانشجویی نیز در روزهای گذشته با صدور بیانیه‌های مختلف، از فراخوان موسوی و کروبی برای حضور در خیابان‌ اعلام حمایت کرده‌ و خبر داده اند که فردا در خیابان حضور پیدا خواهند کرد.

در همین زمینه، سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: “سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)… حمایت خود را از اقدام در خور ستایش رهبران جنبش سبز برای برگزاری راهپیمایی مردمی در حمایت از جنبش مردم مصر بر ضد استبداد و دیکتاتوری اعلام دارد”.

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی در زندان رجایی‌شهر، با صدور پیامی با اعلام حمایت از راهپیمایی روز ۲۵ بهمن، “رهایی مردم تونس و مصر از اسارت دیکتاتورهای‌شان” را تبریک گفته و ابراز امیدواری کرد که: “دیکتاتور ایران را نیز شما مردم، رفتنی کنید.”

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، در پیام خود آورده است: “آرزو می کردم که بین شما بودم و می توانستم همگام با شما در چنین روز تاریخی حضور داشته باشم و فریاد خشمم بر سیاهی و نکبت را رها می کردم. ای کاش سعادتی بود که میتوانستم بی شمار بودن را حس کنم. اکنون که چنین فرصتی ندارم، از درون سلول و پشت میله های زندان، با صدای رسا، از عزم شما برای حضور اعلام حمایت کرده و برای تان از صمیم قلب آرزوی پیروزی خواهم داشت”.

زندانیان سیاسی زن در زندان‌های اوین و رجایی شهر هم با صدور بیانیه‌ای، باحمایت از فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای راهپیمایی ۲۵ بهمن، اعلام کرده‌اند که “زندان و شکنجه و فشارهای طاقت‌فرسای بازجویی و هم‌چنین دوری از خانواده‌های‌شان” در این مدت، “به هیچ عنوان آنها را از راه رفته دچار تردید نکرده و همواره بر این باور بوده و هستند که جنبش سبز که با تظاهرات مردمی سکوت آغاز شد و به دور از هر خشونتی بیش از ۲۰ ماه در لایه‌های مختلف اجتماعی جریان یافت، ادامه خواهد داشت.”

پیش از این و در روزهای گذشته، جمعی از زندانیان بند 350 زندان اوین نیز، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که از برگزاری چنین تظاهراتی حمایت می‌کنند: “25 بهمن فرصت سبز دیگریست تا در کنار یکدیگر، ما نیز همانند هم اندیشانمان در مصر، تونس و… فریاد آزادیخواهیمان را بر سر شب پرستان بلند کنیم و به آنان بگوییم ما نیز همچون برادرانمان در آن سوی مرزها خواهان حقوق و آزادیهای اساسی خود هستیم و به هیچ روی از این خواست بر حق خود ذره ای عقب نشینی نخواهیم کرد. دوباره نوبت ماست تا به دنیا نشان دهیم که همچنان برای گرقتن حق خود مبارزه می کنیم و جنبش سبزمان از هر زمان دیگری سبزتر است”.

مادران عزادار پارک لاله نیز با اعلام اینکه “پای از میدان مبارزه بیرون نخواهیم کشید و دوشادوش و پا به پا، فرزندان، یاران وهموطنان‌مان را در تمامی اعتراضات یاری خواهیم رساند”، نوشته‌اند: “برآنیم که پیشاپیش همه با در دست گرفتن عکس‌های فرزندان جان‌باخته، آواره و اسیرمان جنبش اعتراضی مردم ایران را همراهی کرده و با مادران فرزند از دست داده تونس و مصر هم‌دردی خود را اعلام نماییم.”

فعالان دانشجویی دانشگاه‌های مازندران و نوشیروان بابل نوشته‌اند: “مهم بازگشتن آن شور خفته به نگاه و در و دیوارهای شهر است که سبز باشد یا سفید، درد و زجر را بپوشاند، مهم همین تلاش و جنب‌وجوشی است که برای راهپیمایی ۲۵ بهمن شاهد آن هستیم که نتیجه‌ی مطلوب را بدهد یا نه، همان امید است برای تلنگر، برای ضربه، برای شکستن حفاظ محکم‌ترین دیکتاتوری منطقه که خود را در گورهای خاوران و بهشت زهرا، پشت دیوارهای اوین و رجایی‌شهر مخفی کرده و ترسان از افتادن، به طناب های‌دار متوسل شده.”

در بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تهران آمده است که دانشجویان این دانشگاه، “چون همیشه در کنار ملت آزادی خواه ایران، پشتیبان و همراه فریاد آزادی خواهی است.”

این تشکل دانشجویی در بخشی از بیانیه خود آورده است: “با مشاهده آنچه بر تونس و مصر گذشت امروز تمام رژیم های دیکتاتوری منطقه پایه حکومت‌های خود بر آب میبینند و دشنه سرکوب را در مواجه با موج فراگیر بیداری منطقه ای ناتوان می یابند.”

 همچنین جمعی از “دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه زابل”، با انتشار بیانیه‌ای ضمن هشداربه “دولت کودتا و نامشروع”، نوشته‌اند: “ما از مبارزه برای دموکراسی و آزادی که حق مسلم مان است دست نخواهیم کشید نه اعدام نه شکنجه و نه بند و سانسور هیچ کدام تانی و تاثیری بر این اراده نخواهد گذاشت.”

جمعی از دانشجویان و فعالین سبز دانشگاه آزاد ساری با انتشار بیانیه ای حمایت خود از راهپیمایی ۲۵ بهمن ماه را اعلام کردند. این دانشجویان در بیانیه خود خود اعلام کرده‌اند که “جنبش سبز وندای آزادی  مردم ایران روز به روز رساتر و تکامل یافته است.”

در ادامه این بیانیه آمده است: “همگام با نسیم آزادی و فروپاشی دیکتاتوری در منطقه، متحد و یکصدا صدای خویش را به گوش خودکامان خواهیم رساند.”

شاخه جوانان جبهه مشارکت نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ برای حمایت از آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی در هر گوشه این خاک و سرزمین فریاد همبستگی سرخواهیم داد و بر این باوریم که اتحاد برای گسترش آزادی و عدالت در هر نقطه از جهان، قلب‌های آزادی‌خواهان را به هم نزدیک‌تر می‌کند و امید و باور و ایمان و صبر و استقامتشان را در مسیر سبز پیروزی بیشتر و عمیق تر می‌نماید.”

این در حالیست که در سه روز گذشته، موج جدیدی از بازداشت‌ها آغاز شده که باعث شده است است دست‌کم 20 تن از فعالان سیاسی و مطبوعاتی به دلایل نامشخص بازداشت شوند. در آخرین نمونه از این دست، عبدالله ناصری، از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دیشب بازداشت شد.

همزمان ارسال پارازیت روی برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای افزایش یافته و اینترنت دچار اختلال شده است. همچنین بسیاری از سایت‌های مخالفان در روزهای گذشته تحت حملات شدیدی قرار گرفته است. این مساله باعث شده دسترسی به سایت‌هایی چون کلمه، سحام‌نیوز، تغییر، جرس، تحول سبز، ندای سبز آزادی و ادوارنیوز در ساعاتی از روز با اختلاف مواجه شود.