واکنش جهانی به نقض حقوق بشر در ایران

نویسنده

با صدور قعطنامه نقض حقوق بشر در ایران توسط اتحادیه اروپا درست هنگامی که همه نگاه ها متوجه بحران هسته ای است، بار دیگر نگاه ها به سوی رفتار جمهوری اسلامی با مخالفان سیاسی، روزنامه نگاران واقلیت ها جلب شد. ns_vakoneshjahani_b.jpg


طی دوسال گذشته این ششمین قطعنامه ای است که توسط پارلمان اروپا وبرعلیه ایران تصویب می شود. قطعنامه این پارلمان با اکثریت آرا 60 رای مثبت از 65 عضو این مجلس را به خود اختصاص داده است. سه نفر نیز به این قعطنامه رای ممتنع داده اند. این قعطنامه تصریح می کند که وضعیت حقوق بشر اززمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد به این سو بسیار بدتر شده است. بدرفتاری و شکنجه زندانیان، عدم رعایت حقوق شهروندی وافول آزادی های سیاسی از جمله مواردی است که دراین قعطنامه به آن اشاره شده است.

رسیدگی به پرونده مرگ های مشکوکی مانند قتل روشنفکران ومخالفان سیاسی و فراهم کردن تجهیزات پزشکی لازم برای زندانیانی که از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نیستند از جمله موضوعاتی است که به آن اشاره شده است. اولی رن کمسیر توسعه اتحادیه اروپا درخصوص این قعطنامه که یکی از تند ترین قعطنامه هایی ازاین دست به شمار می رود گفته است: “با ادامه نقض موارد حقوق بشر در ایران، توسعه روابط اتحادیه اروپا با تهران عملا غیرممکن شده است.” به گفته وی اعدام افراد زیر سن قانونی، دستگیری روزنامه نگاران ونحوه برخورد بازنان درایران از موارد نگرانی اتحادیه اروپاست. او تصریح کرده است که اتحادیه اروپا صرف نظر ازموضوع هسته ای، به مساله حقوق بشر درایران به عنوان یکی ازموانع توسعه روابط با تهران نگاه می کند.

هفته گذشته، هنگامی که شیرین عبادی جایزه “لژیونر دونور” را ازژاک شیراک رییس جمهوری فرانسه دریافت می کرد خواستار توجه بیشتر غرب به وضعیت حقوق بشر در ایران شد و کفت: “با وجود چنین ابعاد گسترده ای از نقض حقوق بشر که در ایران وجود دارد، توجه ممالکت غربی و محافل بین المللی در دو سال گذشته فقط معطوف به انرژی هسته ای بوده است. آنها فقط به فکر حفظ امنیت خود هستند و سرنوشت مردم ایران را به فراموشی سپرده اند. هر چند که قبل از آن نیز، غالباً حقوق بشر قربانی منافع اقتصادی و مطامع سیاسی غرب می گردید.”

بازگشت بی خطر گنجی به ایران را تضمین کنید!

علاوه برشیرین عبادی، اکبرگنجی نیز طی هفته های گذشته خواستار توجه این اتحادیه به وضعیت حقوق بشر شده بود که طی سالهای گذشته زیر بار سنگین پرونده هسته ای ایران خبری ازآن به گوش نمی رسد. قطعنامه یاد شده خواستار آزادی زندانیان سیاسی وفراهم اوردن امکان بازگشت اکبرگنجی به ایران بدون اینکه مشکلی برای وی به وجود بیاید شده است. نادیده گرفتن حقوق اقلیت ها، تبغیض مذهبی، سرکوب هوداران اقلیت های مذهبی که مذهب آنها درقانون اساسی به رسمیت شناخته نشده است همچون بهاییان و صوفیان، از جمله موارد دیگری است که به آنها اشاره شده است.

در ادامه این قطعنامه ازمجلس ایران خواسته شده است که با توجه به وضع وخیم مطبوعات ایران وسرکوب روزنامه نگاران، قانون مطبوعات ومجازات اسلامی را اصلاح وآن را مطابق وسازگار با پیمان های بین المللی حقوق مدنی وسیاسی کند. این قطعنامه از دولت ایران خواسته است که پیمان رفع هرگونه تبعیض علیه زنان را امضا کند. پیمانی که توسط نمایندگان مجلس ششم به تصویب رسید اما شورای نگهبان آن را رد کرد.. پارلمان اروپا با اشاره به دستور محمود هاشمی شاهرودی مبنی ممنوعیت شکنجه از آن استفبال کرده واز ایران خواسته است مدارکی ارائه کند که دیگر مجازات سنگسار را اجرا نمی کند.

این پارلمان همچنین خواستار آزادی بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی، بویژه کیوان انصاری، کیوان رفیعی، خیرالله درخشنده، ابوالفضل جهاندار و کورش زعیم شده است. ابراز نگرانی ازتعطیلی شدن کانون مدافعان حقوق بشر و اعدام افراد کم سن وسا نیز ازجمله موارد نگرانی پارلمان اروپاست که درقعطنامه مورد اشاره ذکر شده است.

پارلمان اروپا در قطعنامه خود به عدم اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی در مورد تدریس زبانهای قومی در ایران اشاره کرده و علاوه بر بر شمردن مواردی همچون توهین آشکار به ترک زبانان ایران از طریق روزنامه ای دولتی، تبعیض علیه افراد به دلیل خاستگاه قومی و مذهبی شان، بویژه در مورد کردها و عرب ها، را مورد انتقاد قرار داده است.

پارلمان اروپا درخصوص سرنوشت افرادی همچون صالح کامرانی، وکیل متهمان پرونده نا آرامی های قومی در آذربایجان ایران که از چهاردهم ژوئن (۲۴ خرداد) ناپدید شده ابراز نگرانی کرده است و خواهان جلوگیری از اجرای حکم اعدام عبدالله سلیمانی، عبدالرضا سنواتی، قاسم سلامات، محمد جعب پور، عبدالامیر فرج الله جعب، علیرضا عساکره، مجید آل بوغبیش، خلف خضیراوی، مالک بنی تمیم، سعید حمیدان و عبدالله المنصوری شده که به جرم بمب گذاری در استان خوزستان به مرگ محکوم شده اند.


بیانیه فدراسیون جهانی حقوق بشر

روز گذشته “فدراسیون بین المللی حقوق بشر” و عضو ایرانی آن “جامعه دفاع از حقوق بشر” نیز با صدور اطلاعیه ای مراتب نگرانی عمیق خود را درخصوص ده رأی اعدام صادر شده برای محکومان عرب تبار ایرانی اعلام کردند.

این بیانیه، با انتقاد از آن که محکممین به اعدام “این امکان را نیافته اند که در یک دادگاه بیطرف محاکمه شوند” از مسؤولین قضایی جمهوری اسلامی خواسته است از اعدام این اشخاص منصرف شده و امکان محاکمه شدن آنها را در یک فضای کاملاً عادلانه و بیطرف فراهم نمایند.

بیانیه مزبور، با یادآوری آن که “شش وکیل که وظیفه دفاع از این اشخاص را برعهده داشتند نیز دستگیر و سپس به قید وثیقه آزاد شدند. اسامی این وکلا عبارتست از: خلیل سعیدی، عطا شنه، ابوالحسن حیدری، جواد طریری، فیصل سعیدی و طاهری نسب”، این اقدام را نقض آشکار “اصول اساسی نقش وکلا” [از اصول سازمان ملل] دانسته و یادآور شده که در متن این اصول آمده است: “وکلا نباید به خاطر انجام وظایف خودشان، با موکلین یا اهداف موکلین یکی دانسته شده و در یک ردیف قرار داده شوند.” [ماده 18]؛ و: “دولت ها اطمینان حاصل خواهند نمود که هیچ وکیلی در معرض تهدید، ارعاب، تعقیب یا مجازات های اداری، اقتصادی و غیره به خاطراقدامی که طبق وظایف، استانداردها و اصول اخلاقی شناخته شده حرفه خود انجام می دهد، قرار نخواهد گرفت. [ماده 16]”

“فدراسیون بین المللی حقوق بشر” و “جامعه دفاع از حقوق بشر”، همچنین طی نامه ای خطاب به رهبر، رییس جمهور و تعدادی از دیگر مسوولان ارشد حکومت ایران، نسبت به حملات خشونت آمیز و هدایت شده مجرمان خطرناک در زندان اوین به زندانیان سیاسی - که طی به زخمی شدن دکتر ناصر زرافشان، وکیل مدافع حقوق بشر انجامیده - ابراز نگرانی کرده اند.

در بیانیه این دو گروه مدافع حقوق بشر، ضمن یادآوری مرگ دو زندانی سیاسی در ایران در ماه های گذشته (اکبر محمدی و ولی الله فیض مهدوی) خطاب به مسوولان ایرانی درخواست های مشخصی مطرح شده، از جمله این که: تحت هر شرایطی، وضعیت روحی و جسمانی ناصر زرافشان را تضمین کنند، اطمینان دهند که زرافشان هر چه سریعتر به طور قطعی و بی قید و شرط آزاد خواهد شد، و سریعاً به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده در رابطه با تمامی مدافعین حقوق بشر پایان دهند.

تقدیر از ناصر زرافشان دراستکهلم

واکنش سازمان های حقوق بشری به به وضعیت ناصر زرافشان در زندان در شرایطی صورت می گیرد که روز مراسم روز جهانی نویسندگان در بند، که روز پنجشنبه و در شهر استکهلم سوئد برگزار شد، به تقدیر از این عضو شورای نویسندگان ایران و بزرگداشت آنا پولیتکوسکایا، نویسنده و روزنامه‌نگار روس اختصاص داشت. امسال جایزه ویژه کمیته نویسندگان در بند انجمن قلم سوئد به ناصر زرافشان اختصاص یافته است.

به گزارش سایت ایران امروز، در این مراسم سوسن تسلیمی، بازیگر سینمای ایران اشعاری از شاعران ایرانی از جمله احمد شاملو، سیمین بهبهانی و محمد مختاری، را که نویسنده و مترجم سرشناس آذر محلوجیان ترجمه کرده بود، به علاوه شعری از فرج بایرقدار و توماس ترانسترومر که توسط مرتضی ثقفیان به فارسی برگردانده شده و یکی از محبوب‌ترین شاعران سوئدی است را به زبان سوئدی خواند. مهرانگیز کار، حقوقدان و فعال حقوق بشری نیز با اشاره به فعالیت‌های موثر ناصر زرافشان گفت: «عباس امیرانتظام و سیامک پورزند از حیث نکات حقوقی با این که در مرخصی به‌سر می‌برند هنوز زندانی محسوب می‌شوند. از مسئولان انجمن بین‌المللی پن خواستار این هستم که نام این دو نویسنده را به عنوان دو نویسنده زندانی هم‌چنان در گزارش‌های خود حفظ کنید. چراکه این دوتن هنوز با فشار‌های زیادی روبه‌رو هستند.»