بازدید از نیروگاه بوشهر در آستانه مذاکرات هسته ای

نویسنده

» گزارش فرانس پرس از دعوت سفیران اروپائی

سیاوش قاضی

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه، در نشست مطبوعاتی هفتگی گفت که دولت جمهوری اسلامی از سفرای برخی کشورهای گروه ۵+۱، اتحادیه اروپا و چندین کشور غیرمتعهد دعوت کرده تا از مراکز هسته ای اش بازدید بعمل آورند و بدین ترتیب “شفافیت” خود را قبل از برگزاری مذاکرات هسته ای استانبول نشان دهد.

او در ادامه افزود: “لیست کشورهای مدعو بعداً به صورت عمومی اعلام خواهد شد.” ولی مشخص نکرد که آیا نام ایالات متحده نیز در این لیست گنجانده شده یا خیر.

به گفته رسانه ها، نامه های دعوت توسط علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس اتمی، تسلیم شده است.

چین روز سه شنبه تأیید کرد که یکی از مدعوین بازدید از مراکز اتمی ایران است. هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص گفت: “چین نامه دعوت ایران را دریافت کرده و به تماس ها با ایران در این مورد ادامه می دهد.” کشورهای دیگر هنوز این دعوت را تأیید نکرده اند.

نمایندگان کشورهای گروه ۵+۱ و ایران روز ۶ و ۷ دسامبر برای ازسرگیری مذاکرات هسته ای که ۱۴ ماه مسکوت مانده بود، در ژنو گرد آمدند و تصمیم گرفتند که در اواخر ماه ژانویه مذاکرات را در استانبول ادامه دهند.

آقای مهمان پرست اعلام کرد که تاریخ دقیق نشست استانبول هنوز مشخص نشده، ولی این نشست در اوایل ماه ایرانی بهمن که ۲۱ ژانویه آغاز می شود برگزار خواهد شد.

علی باقری، معاون هیات مذاکره گر ایرانی، اواخر دسامبر اظهار داشت که نسبت به مذاکرات استانبول خوش بین است و خاطرنشان کرد که “این مذاکرات می تواند راه را برای حل و فصل مشکلات باز کند”.

در ماه ژوئن شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه جدیدی را به تصویب رساند و تحریم های اقتصادی علیه ایران را تشدید کرد تا شاید تهران به تعلیق فعالیت های هسته ای حساس خود مجاب شود. ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی نیز به نوبه خود تحریم های ویژه ای  تصویب کردند.

بسیاری از کشورهای غربی نسبت به اینکه تهران به نام یک برنامه صلح آمیز، در جستجوی دستیابی به جنگ افزارهای اتمی است، ظنین هستند و این موضوعی است که جمهوری اسلامی همواره تکذیب کرده است.

با این حال روز ۲۹ دسامبر، موشه یالون، وزیر امور استراتژیک اسراییل، تأکید کرد که یک سری “مشکلات” فنی باعث تأخیر چند ساله در دستیابی تهران به بمب اتمی شده. او در این رابطه گفت: “ایران فعلاً به تنهایی توان ساخت سلاح های اتمی را ندارد.”

اسراییل مظنون به وارد کردن ویروس استاکس نت به تأسیسات اتمی ایران است که بر سانتریفوژهای ایران به شدت تأثیر گذاشت. تهران همچنین دولت یهود و ایالات متحده را به دست داشتن در ترور یکی از مسوؤلان برنامه اتمی ایران متهم کرده است.

منبع: فرانس پرس، ۳ ژانویه ۲۰۱۱