نیروگاه بوشهر و تأخیری دوباره

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز درباره وضعیت هسته ای ایران

ایران تأمین سوخت اورانیوم غنی شده برای نیروگاه ساخت روسیه در بوشهر را ازاوائل اکتبر، چندین ماه پس از تاریخی که در ابتدا درنظر گرفته شده بود، آغاز خواهد کرد.

علی اکبر صالحی رئیس آژانس هسته ای ایران اصراردارد این تأخیر ارتباطی با گزارش های مربوط به آلودگی رآکتور هسته ای بوشهر به کرم رایانه ای ندارد و سیستم های این نیروگاه تحت تأثیر این بدافزار قرار نگرفته اند.

صالحی در آئین گشایش این نیروگاه در اوت گذشته اعلام کرده بود سوخت گذاری در رآکتور از دو هفته بعد آغاز خواهد شد و کار تولید جریان برق توسط این نیروگاه نیز از نوامبر شروع می شود. هنوز هیچ دلیلی از سوی وی برای توجیه تأخیر جدید ارائه نشده است.

وی به خبرگزاری نیمه دولتی ایسنا گفت: “ما امیدواریم سوخت گذاری رآکتور بوشهر را از اوائل اکتبر آغاز کنیم و به خواست خدا مقدمات اولیه این کار در حال انجام است؛ بنابراین کار سوختگذاری در این نیروگاه تا نوامبر تکمیل خواهد شد و قلب نیروگاه شروع به طپش خواهد کرد.”

اتصال این رآکتور 1000 مگاواتی آب سبک به شبکه برق دست کم دو ماه طول خواهد کشید و برق رسانی به شهرهای ایران توسط این نیروگاه تا پیش از سال 2011 آغاز نخواهد شد.

از زمان انتقال کار تأسیس این نیروگاه به شرکت آلمانی زیمنس در سال 1974 توسط دولت پادشاهی تحت حمایت ایالات متحده، تأخیرهای متعددی در روند ساخت آن رخ داده است. این پروژه پس از انقلاب اسلامی 1979 به حال خود رها شد و سپس روسیه در سال 1995 و پس از چندین سال تأخیر، با تکمیل و راه اندازی آن موافقت کرد.

این نیروگاه خارج از مباحثات موجود بر سر برنامه هسته ای ایران قرار دارد زیرا روسیه متعهد به تأمین سوخت و نظارت بر انتقال زباله هسته ای شده است. این روندی است که از سوی آمریکا به عنوان الگوی مناسب برای سایر اجزای برنامه توسعه هسته ای ایران نیز عنوان شده است.

قدرت های بزرگ نگران آن هستند که ایران قصد داشته باشد از برنامه صلح آمیز تولید برق به عنوان پوششی برای تولید تسلیحات، خصوصاً در تأسیسات غنی سازی نطنز، استفاده کند.

غنی سازی اورانیوم با درجه خلوص پائین برای مصارف صنعتی انجام می شود ولی با بالا بردن درجه خلوص آن، می تواند در تولید مواد هسته ای تسلیحاتی بکار گرفته شود.

رهبران غرب ظن آن دارند که تأسیسات غنی سازی ایران بتواند روزی به مواد هسته ای تسلیحاتی دست پیدا کند. ایران ادعا می کند هیچ تمایلی به توسعه تسلیحات هسته ای ندارد و از حق خود برای تولید سوخت هسته ای دست بر نمی دارد.

ایران صاحب تعدادی از بزرگترین ذخایر نفتی دنیاست اما در عین حال، از فقدان امکانات پالایشگاهی رنج می برد و مجبور است برای جبران کمبودهای داخلی، به بازارهای بین المللی متوسل شود. ایران برنامه هسته ای خود را به چشم هدفی برای تأمین نیازهای انرژی و نیز دستاورد مهم فنی برای دولت اسلامی نگاه می کند.

ایران روز یکشنبه اعلام کرد یک کرم رایانه ای که قادر به در اختیار گرفتن کنترل سیستم های نیروگاهی است، رایانه برخی از کارکنان نیروگاه بوشهر و نیز هزاران رایانه در سراسر کشور را آلوده کرده است.

صالحی روز چهارشنبه تأکید کرد سیستم اصلی نیروگاه مصون مانده است.

وی گفت: “آلودگی به سیستم اصلی منتقل نشده است. این بدافزار در رایانه برخی از کارکنان یافت شده و اقدامات لازم در این خصوص به عمل آمده است. سیستم اصلی ما سالم است.”

کرم رایانه ای مخرب استاکس نت به دلیل آنکه اولین بدافزار انحصاری طراحی شده برای در دست گرفتن کنترل سیستم های صنعتی، به جای سرقت و یا دستکاری اطلاعات رایانه ای است، تعجب و شگفتی کارشناسان را برانگیخته است.

 

منبع: نیویورک تایمز- 30 سپتامبر