تکلیف یارانه ها روشن نیست

نویسنده
نیما رسایی

» اعلام زمانهای مختلف برای اجرای هدفمند سازی

اجرای هدفمند سازی یارانه ها باز حاشیه دار شد.زمان اجرای این قانون پس از عقب نشینی مجلس وباز گذاشتن دست دولت در زمان اجرا به نکته ای مبهم در افکار عمومی و پی گیران این موضوع  بدل شد.در 25 فروردین، هم سایت اطلاع رسانی دولت وهم ایرج ندیمی مشاور پارلمانی دولت  اعلام کردند که اجرای هدفمند سازی یارانه ها ناگهانی خواهد بود .دوشنبه شب اما رحیم مشایی،یار نزدیک احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی گفت که این قانون در نیمه دوم سال اجرا میشود.

اما«نیمه دوم سال»هم هنوز قطعی نیست؛چرا که دیروز تاج الدینی از آغاز مرحله اول این طرح از خرداد ماه خبر داده است. گفته های متضاد ومتناقضی نشان میدهد که هنوز دولت تصویر و برنامه دقیقی از اجرای این قانون ندارد.

مردم زودتر حساب باز کنند

به گزارش ایلنا، محمد‌رضا میرتاج الدینی معاون پارلمانیِ رئیس دولت، در توضیح روند اجرایی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کرد: “یک مرحله از این طرح که باز کردن حساب یارانه‌ها است مراحل اجرایی‌اش تمام شده و زمان اجرای آن خرداد ماه است. شارژ کردن یارانه‌های نقدی نیز برای دو ماه صورت می‌گیرد که این دو ماه با توجه به سهم هر خانوار از هدفمند‌کردن یارانه‌ها به حساب آنها واریز می‌شود. از این تاریخ همه مردم باید یک شماره حساب را به طرح هدفمندی یارانه ها اختصاص دهند و حق ندارند مبلغی دیگر به این حساب واریز کنند.”

این در حالی است که بعد از توافق دولت ومجلس در مورد چگونگی اجرای قانون، محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود «دولت، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را از خرداد ماه اجرا می‌کند.» همچنین حسن غفوری‌فرد، دیگر عضو هیات رییسه گفته بود:” از ابتدای تیرماه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز می‌شود. “

با این گفته ها غالب پیش بینی ها بر این بود که  با اعلام دولت مبنی بر شروع تدارک مقدمات اجرای قانون، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حدود تابستان امسال اجرایی می‌شود، اما دولت این موضوع را تایید نکردوحالا صحبت از نیمه دوم سال است. به نوشته ایسنا، میرتاج‌الدینی درباره اظهارات باهنر مبنی بر اینکه  دولت قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را از خرداد اجرا می‌کند با اشاره به اینکه« دولت با همه توان در راستای فراهم کردن مقدمات اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تلاش می‌کند» گفته بود:” زمان اجرای این قانون را نمی‌توان اعلام کرد،چراکه اجرای این مقدمات هر کدام زمان می‌برد، مثل بازکردن حساب برای آحاد جامعه یا تکمیل کردن فرم اطلاعات خانوار برای کسانی که این فرم را پر نکرده‌اند. “

اما حالا بعد از دوهفته وی از آغاز مرحله اول این طرح در خرداد سخن میگوید؛و این بار دیگر مشکل،نه مجلس که ناهماهنگی در خود دولت است؛چرا که مشایی یک زمان برای اجرا اعلام میکندو میر تاج الدینی یک زمان دیگرو

از زاویه دیگربا اینکه وزیر رفاه دولت، صادق محصولی گفته بود «سازمان هدفمند سازی یارانه ها در این وزارتخانه تاسیس میشود» اما اساسنامه این سازمان که برای تایید به شورای نگهبان ارسال شده، با اشکالاتی روبرو شدورفع کردن این اشکالات در کش وقوس مجلس واین شورا است.

40هزار تومان سهم هر ایرانی

 

آخرین گفته میر تاج الدینی که دیروز مهر آن را منتشر کرد و در جمع وعاظ تهران مطرح شده،این است:“مرحله اول طرح هدفمندی خرداد 89 آغاز می شود؛ حساب اختصاصی هدفمندی برای مردم؛ هر ایرانی به طور متوسط 40 تا 50 هزار تومان یارانه می گیرد؛ واریز یارانه ها هر 2 ماه یکبار..”

 وی  درباره برنامه های دولت برای اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها هم گفته است که:“ایران حدود 170 میلیارد دلار درآمد از انرژیهای حامل دارد که دولت 100 میلیاد دلار آن را به یارانه ها اختصاص خواهد داد و 70 میلیارد دیگر آن در سایر بخشها هزینه خواهد شد. تاکنون این 100 میلیارد دلار به مردم اختصاص می یافت اما به صورت ناعادلانه، که طرح هدفمندی یارانه ها این تخصیص اعتبار را عادلانه خواهد نمود.”

معاون پارلمانی رئیس دولت همچنین افزوده است:” مرحله اول طرح تحول اقتصادی از اول خرداد ماه آغاز می شود. از این تاریخ همه مردم باید یک شماره حساب را به طرح هدفمندی یارانه ها اختصاص دهند و حق ندارند مبلغی دیگر به این حساب واریز کنند.”

این روحانی عضو دولت  درباره میزان سهم هر نفر در این طرح نیزبیان داشته است:” 40 تا 50 هزار تومان سهم هر فرد در طرح هدفمندی یارانه ها است که این مبلغ به مرور بر اساس وضعیت زندگی افراد تنظیم می شود. این مبلغ به صورت دو ماه یکبار به حساب افراد ریخته می شود اما صاحب حساب تنها به میزان شارژ یک ماه حق دارد در هر ماه از این حساب برداشت کند.”

هنوز یک میلیون خانواده اطلاعات نداده اند

آغاز مرحله اول این طرح وباز کردن حساب برای پرداخت یارانه از سویی دیگر با نیزچالش روبه رو است چرا که رییس تازه منصوب شده سازمان آمار کل کشور، عادل آذر، دیشب درشبکه خبر گفت که در حال تکمیل واصلاح اطلاعات خانوارها است. جالب آنکه به گفته وی بین هفتصد هزار تا یک میلیون خانواده ایرانی در سال 87 اطلاعات خود را به دولت ندادند وحدود 35درصد هم اطلاعاتی که دادند درست وواقعی نیست .در واقع هنوز وضعیت دسته بندی واطلاعات خانوارها هم برای آغاز طرح ودریافت یارانه کامل نیست.

در همین راستا محمد ستاری‌فر، رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی در یادداشتی که در وبلاگ خود نوشته آورده: “اطلاعات اقتصادی خانوارها و تعیین میزان درآمد هر خانوار با توجه به تعداد مشمولین بیمه تامین اجتماعی که جامعه ای آماری در حدود 50 میلیون نفر مردم کشور را تحت پوشش خود دارد و اطلاعات ثبت شده در کمیته امدادو دیگر مجموعه های بیمه ای و حمایتی نیز می توانست اطلاعاتی بسیار دقیق تر از آنچه به عنوان طرح اطلاعات اقتصادی خانوار جمع اوری شد در اختیار برنامه ریزان قرار دهد ولی متاسفانه بدون توجه به این منابع و باشتابزدگی طرح فوق اجرا شد و در حال حاضر دولت مجبور است برای اصلاح آن همچنان هزینه کند.”

ناآرامی اجتماعی در راه؟

اجرای این قانون در نیمه دوم سال در واقع عمل به سقف درامدی 40هزار میلیارد تومان است که دولت از ابتدا بر آن اصرار داشت ولی مجلس 20هزار بیشتر تصویب نکرد ودر رفت وبرگشتهای چند هفته ای وبالا گرفتن تنش وپادرمیانی نهادهای عالی حاکمیت کار به آنجا رسید که مجلس دست دولت را در زمان اجرا باز بگذارد. حال بااعلام این موضوع از سوی مشایی که در نیمه دوم سال این قانون اجرا میشود، درواقع مردم شوک قیمتی بسیار شدیدی را در نیمه دوم سال تحمل خواهند کرد؛در حالیکه اگر نظارت واستمرار مجلس بود افزایش قیمت ها در طول یکسال رخ میداد وفشار کمتری بر مردم وارد میشد.پیش ازاین مصباحی مقدم گفته بود: “اجرای قانون در یک مدت کوتاه یا اخذ 40هزار میلیارد تومان از مردم نارامی های اجتماعی را به همراه خواهد آورد.”