دمشق آرام است، سلیمانی زنده

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش جمهوری اسلامی به حوادث سوریه:

با شدت گرفتن درگیری‌ها در سوریه٬‌ و انفجار در دبیرخانه‌ شورای امنیت ملی این کشور که منجر به مرگ چند مسوول بلندپایه شد،برخی رسانه‌ها خبر داده‌اند که قاسم سلیمانی٬ فرمانده سپاه قدس هم در جمع کشته‌شدگان بوده است. در همین حال برخی اخبار نیز حکایت از حمله به دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی در دمشق دارد. گفته می‌شود ۷ نفر در این حمله جان خود را از دست داده‌اند. سپاه پاسداران و برخی رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان اما این اخبار را تکذیب و اوضاع دمشق را آرام توصیف کرده‌اند.

رمضان شریف - مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران - ضمن تکذیب خبر مرگ قاسم سلیمانی٬ گفته است که مرگ این فرمانده‌ی لشکر قدس - شاخه‌ی برون‌مرزی سپاه پاسداران - از “آرزوهای رسانه‌های غربی” است.

نخستین بار سایت اسراییلی “آروتز شوا”، در خبری مدعی شده بود که قاسم سلیمانی در انفجار دفتر سازمان امنیت ملی سوریه، کشته شده است.

مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران اما٬ با تکذیب این خبر٬‌ گفته است: “برخی از رسانه‌های معاند با نظام مقدس جمهوری اسلامی و صاحبان آنها آمال و آرزوهای خود را در قالب خبر به نقل از منابع متفاوت نقل می‌کنند. نقل این خبر هم از جمله این آمال و آرزوهای این رسانه‌های معاند است که در قالب اطلاع رسانی به افکار عمومی ارائه می‌شود”.

 مخالفان دولت بشار اسد تاکنون چندین بار سپاه پاسداران را متهم کرده‌اند که در سرکوب معترضان سوری نقش ایفا می‌کند.

زمستان گذشته یک عضو شورای ملی سوریه ـ- که رسانه‌ها نام وی را منتشر نکرده بودند ـ- نیز گفته بود که قاسم سلیمانی فرمانده اتاق جنگ در سوریه شده است. بنابر ادعای این فرد علاوه بر قاسم سلیمانی٬ بشار اسد، ماهر اسد، آصف شوکت و رامی محلوف دیگر اعضای این اتاق هستند.

 مقامات آمریکایی هم تاکید کرده بود که قاسم سلیمانی در سوریه حاضر بوده و در سرکوب معترضان نیز دست داشته است.

پیش از این مقامات جمهوری‌اسلامی دخالت در اتفاق‌های سوریه را تکذیب می کردند؛از آن جمله آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ بهمن ماه گذشته در نماز جمعه گفته بود: “ما آنجائی که دخالت کنیم، صریح می‌گوییم”. وی در عین حال اعتراضات مردمی در سوریه را - که مهم ترین متحد جمهوری اسلامی در خاورمیانه است - “انحرافی” خوانده بود.

اما خردادماه گذشته سردار اسماعیل فانی٬ جانشین قاسم سلیمانی در سپاه قدس٬ با تایید دخالت‌های جمهوری‌اسلامی در سوریه٬ به ایسناگفت: “وقتی که در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد”.

سال گذشته نیز گزارش های تایید نشده از سفر یکی از نزدیکان قاسم سلیمانی به نام “حاج محمد فرد” و از فرماندهان ارشد سپاه قدس به سوریه حکایت داشت.

براساس این گزارش ها حاج محمدفرد با هماهنگی آصف شوکت، شوهر خواهر بشار اسد و ماهر الاسد برادر وی برای بررسی چگونگی مقابله با مخالفان و جلوگیری از سرنگونی رژیم اسد به سوریه اعزام شده بود. گفته می شود حاج محمد فرد در دهه هشتاد فعالیت های نظامی گسترده ای در جنگ داخلی لبنان داشته است.

جمهوری اسلامی و سوریه پیمان دفاعی مشترک امضا کرده اند. در همین راستا اواخر سال گذشته احمد وحیدی، وزیر دفاع، سوریه را به عنوان “خط مقدم جبهه” توصیف کرده و گفته بود جمهوری اسلامی تسلیم “استکبار جهانی” نمی شود و با ایجاد یک “لبنان دوم” مبارزه می کند.

در تحولی دیگر٬ برخی رسانه‌های عربی در روزهای گذشته خبر از حمله به دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی و کشته شدن ۷ نفر در آن دادند. براساس این خبر سر این افراد از بدن‌شان جدا شده بود.

تاکنون هیچ‌کدام از مسوولان یا رسانه‌های رسمی جمهوری‌اسلامی واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. تنها برخی از سایت‌های کم‌بازدید اصول‌گرا نوشته‌اند که بعد از پیگیری‌های آن‌ها٬ مشخص شده است که این خبر صحت ندارد. آن‌ها اشاره‌ای به منابع خبری که که این حادثه را تکذیب کرده اند٬ نداشته‌اند.

 در روزهای گذشته و با شدت گرفتن درگیری‌ها در سوریه٬ رسانه‌های جمهوری‌اسلامی ـ- نظیر صدا و سیما و شبکه‌ی العالم ـ-همچنین اقدام به تهیه و پخش گزارش‌هایی کردند که در آن‌ها ادعا می‌شد اوضاع سوریه عادی است.

 

اما وب‌سایت عصر ایران - نزدیک به اصول‌گرایان - با انتشار یادداشتی٬ از آ‌نچه که “تحمیل جبری نادانی بر مخاطب” نام برده٬ انتقاد کرد و رویکرد رسانه‌های رسمی جمهوری‌اسلامی و برخی از رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان را مصداق “کاسه‌های داغ‌تر از آش” دانست و نوشت: “برخی از رسانه‌های وطنی تصور می‌کنند هنوز در عهد چاپار هستند و مردم به جز آن‌ها گزینه دیگری ندارند یا اگر به دروغ بنویسند که دمشق آرام است، گروه‌های مخالف با خواندن این خبر، ترک مخاصمه می‌کنند و داستان به خوبی و خوشی به پایان می‌رسد”.

این رسانه همچنین خواستار آن شده است که دولت “با اختصاص پروازهای فوق‌العاده، نسبت به تخلیه آن دسته از ایرانیانی که مایل به برگشت هستند٬ اقدام کند و اتباع خود را در این معرکه، تنها نگذارد”٬ زیرا “امری نابخردانه خواهد بود که ایران دست روی دست بگذارد و بعد از آنکه شهروندان ایرانی قربانی شدند٬ به محکوم کردن واقعه بپردازد”.

در همین حال یکی از مسوولان شرکت سایپا نیز خبر داد که این شرکت اقدام به برگرداندن برخی از دارایی‌های خود از سوریه کرده است.