سخنان بسیار و انتظارهای اندک

نویسنده

» تحلیل کرونیکل از گفتگوی غرب با ایران

جورج جان

ایران و شش قدرت برتر دنیا در حالی مذاکرات خود را آغاز کردند که به دلیل اختلافات موجود بر سر دستور جلسه و نیز تنش بر سر ترور یکی از برجسته ترین دانشمندان هسته ای ایران، انتظارات در سطح پائینی قرار دارد.

گفتگوهای ژنو که اولین مذاکره در ظرف یکسال گذشته محسوب می شود، برای رفع نگرانی های موجود از فعالیت های هسته ای تهران تنظیم شده است. تهران می گوید در پی تسلیحات هسته ای نیست. اما همزمان با تقویت توانمندی این کشور در ساخت چنین تسلیحاتی، اسرائیل و ایالات متحده نیز می گویند در صورت عدم تبعیت ایران از خواسته های شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق برنامه های هسته ای، امکان استفاده از گزینه نظامی را رد نمی کنند.

نشست ژنو به طور رسمی مدت کوتاهی پس از ساعت 10 صبح و با ورود شرکت کنندگان به مرکز کنفرانس در نزدیکی مقر سازمان ملل در ژنو آغاز شد. 

نمایندگان ایران، اتحادیه اروپا، ایالات متحده، روسیه، انگلستان، فرانسه و آلمان برای گریز از باران شدیدی که در حال بارش بود، به سرعت وارد ساختمان شدند. کاترین آشتون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در جلوی محوطه ورودی سالن کنفرانس از سعید جلیلی استقبال کرد.

با بسته شدن درها به روی خبرنگاران، این دو نفر به نمایندگان سایر کشورها پیوسته و به دور میز چوبی قهوه ای رنگی نشستند که پرچم رسمی هر یک از شرکت کنندگان در گوشه ای از آن قرار داده شده بود.

هرچند حال و هوای این نشست به نظر دوستانه می رسید، اما انتظار کمی از این گفتگوها می رود.

مذاکره کننده ارشد یکی از شش قدرت دنیا قبل از حضور در نشست و آغاز گفتگوها به خبرنگاران گفت: “انتظار زیادی درباره هیچ چیز نداشته باشید.” وی نخواست نامش فاش شود زیرا اجازه گفتگو با رسانه ها را نداشت.

هدف درازمدت شش قدرت دنیا این است که تهران را به توقف غنی سازی اورانیوم متقاعد کنند. این فرایند می تواند هم برای تولید سوخت رآکتور هسته ای و هم تولید تسلیحات هسته ای به کار رود.

در همین حال، لجاجت ایران در روز یکشنبه و همزمان با اعلام خبر تولید اولین کیک زرد در یکی از تأسیسات هسته ای در داخل کشور و نیز اعلام خبر خودکفایی در اجرای کل روند غنی سازی،  در کانون توجهات قرار گرفت.

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 6 دسامبر