ناوهای ایران و آمریکا در مدیترانه

نویسنده
نیما فرح آبادی

» احمدی نژاد تهدید کرد

دو ناو هواپیمابر نیروی دریایی ارتش آمریکا که به سمت آب های لیبی در حرکتند، دیروز چهارشنبه وارد کانال سوئز شدند. یک ناو دیگر آمریکایی نیز روز دوشنبه از کانال سوئز عبور کرده و وارد دریای مدیترانه شده بود.این دو ناو در بحبوحه درگیری های شدید نظامی میان نیروهای معمر قذافی، رهبر لیبی و مخالفان او به منطقه اعزام شده اند. یک ناو دیگر آمریکایی نیز روز دوشنبه از کانال سوئز عبور کرده و وارد دریای مدیترانه شده بود. تحرکاتی که باعث شد محمود احمدی نژاد به آمریکا هشدار دهد و بگوید: “با برخی طراحی‌های تبلیغاتی در حال زمینه‌چینی برای دخالت نظامی در برخی کشورها هستند.”

بر اساس گزارش ها نیروی دریایی ارتش ایالات متحده در سه روز گذشته سه ناو هواپیمابر خود را وارد دریای مدیترانه کرده است. برخی کشورهای غربی از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کرده‌اند که موضوع حمله نظامی به لیبی را برای حمایت از مردم آن کشور در مقابل سرکوب از سوی حکومت قذافی مورد بررسی قرار می دهند.

روز گذشته همچنین رادیو فردا به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد ارتش این کشور با هدف تقویت سیستم دفاع موشکی اروپا در مقابل “حمله احتمالی موشکی از سوی ایران” یک ناو دیگر به دریای مدیترانه اعزام می کند.

ناو جنگی یو اس اس مانری قرار است هفته آینده از بندر نورفوک در ایالت ویرجینیا برای ماموریتی شش ماه راهی مدیترانه شود. این ناو به موشک های هدایت شونده کروز و رادارهایی با قابلیت کشف و انهدام موشک های بالستیک مجهز است.

با ورود این ناوهای آمریکایی به دریای مدیترانه، نیروی دریایی ایالات متحده و جمهوری اسلامی در آبهای دیگری به جز خلیج فارس نیز با هم روبرو شدند.

دو هفته پیش دو ناو متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برای نخستین بار پس از انقلاب 1357 با عبور از کانال سوئز وارد آب های دریای مدیترانه شدند.

اما مقام های رسمی کانال سوئز روز گذشته اعلام کردند این دو ناو روز پنج شنبه (امروز) از راه همین کانال به دریای سرخ باز می گردند.

این ناوها که ایران گفته بود برای “ماموریتی آموزشی” در راه سوریه بودند، در دریای مدیترانه از نزدیکی قلمروی دریایی اسرائیل هم عبور کردند. پیشتر دولت و ارتش اسرائیل اعلام کرده بودند که به هرگونه اقدام “تحریک آمیز” این ناوها پاسخ خواهند داد. آمریکا هم گفته بود که حرکت این ناوها و فعالیت آنها را کاملا زیر نظر خواهد داشت.

 

هشدار ایران به غرب

احتمال مداخله نظامی کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا در لیبی پس از آن مطرح شد که رهبر لیبی برای سرکوب تظاهرات مخالفانش که بخش‌های عمده‌ای از این کشور را تحت کنترل خود درآورده‌اند، به استفاده از جنگ‌افزارهای سنگین و حتی هواپیما‌های جنگنده متوسل شد.

در این میان هر چند مقام‌های جمهوری اسلامی به طور لفظی سرکوب معترضان توسط نیروهای وفادار به رهبر انقلاب لیبی را محکوم می‌کنند، اما آنگونه که رادیو فردا گزارش داده در عین حال به کشورهای غربی در مورد توسل به نیروی نظامی برای سرنگونی حکومت معمر قذافی نیز هشدار داده‌ و گفته‌اند که چنین اقدامی می‌تواند لیبی را به پایگاه نظامی کشورهای غربی تبدیل کند.

بنابر این گزارش ها، روز گذشته و همزمان با انتشار اخباری از حرکت ناوهای جنگی آمریکا به طرف آب‌های لیبی، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور و نیز رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، نسبت به “دخالت نظامی” کشورهای غربی در شمال آفریقا هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در سخنانی ایالات متحده آمریکا و متحدان این کشور را متهم کرد که “با برخی طراحی‌های تبلیغاتی در حال زمینه‌چینی برای دخالت نظامی در برخی کشورها هستند.”

او که در جریان سفر استانی هیات‌ دولت به استان لرستان، در خرم‌آباد سخن می‌گفت در این باره اظهار کرد: “الان ۱۰ سال پیش و زمان رئیس جمهور سابق آمریکا نیست که به بهانه ۱۱ سپتامبر به عراق و افغانستان حمله کردید.”

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز روز سه‌شنبه گفته بود که سرکوب معترضان “نباید به توجیهی برای مداخله نظامی توسط کشورهای دیگر تبدیل شود.”

او همچنین اضافه کرده بود: “کشورهای غربی نباید سعی کنند‌ کشورهای دیگر را به پایگاه نظامی خود تبدیل سازند.”

احمدی نژاد همچنین خطاب به کشورهای غربی افزود: “اگر این بار در شمال آفریقا و خاورمیانه دخالت نظامی کنید، ملت‌های منطقه به پا خواهند خاست و گور سربازان شما را خواهند کند.”

 

فکری که وحشتناک است

رویارویی حضور همزمان ناوهای ارتش آمریکا و جمهوری اسلامی در دریای مدیترانه در شرایطی صورت گرفته که رابرت گیبس وزیر دفاع ایالات متحده روز دوشنبه گفته بود: “هر وزیر دفاعی بعد از من به رئیس‌جمهور آمریکا برای لشکرکشی به خاورمیانه یا آسیا مشورت بدهد، مغزش معیوب است و باید مغزش آزمایش شود.”

او افزوده بود: “این فکر که ارتش آمریکا به لشکرکشی وسیع پیاده نظام دیگری کشانده شود، وحشتناک است.”

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به نبردهایی که ارتش آمریکا در دهه اخیر در عراق و افغانستان در آن درگیر بوده، تأکید کرده بود که: “آمریکا دیگر نباید خود را وارد چنین معرکه‌هایی کند.”

به گفته رابرت گیبس: “احتمال اینکه نیروهای پیاده نظام بزرگی را وارد کارزاری مشابه کنیم کم است. سخت است که حجم بزرگی از نیرو را موجه دانست؛ هزینه زیاد و آمادگی برای آن دشوار است. دیگر سخت است که باورکنیم که دوباره شریک گامی با هدف استقرار صلح و یا اداره یک کشور جهان سومی باشیم.”

این سخنان وزیر دفاع آمریکا در شرایطی بیان شده که او در ماه‌های اخیر با اعزام سی هزار نیروی تازه‌نفس به افغانستان موافقت کرده است.

هنوز یکصد هزار نیروی آمریکایی، زیر فرماندهی ژنرال دیوید پترائوس  در افغانستان حضور دارند و هیچ چشم‌اندازی برای بیرون بردن آن‌ها تا سال ۲۰۱۴ نیز دیده نمی‌شود.