مذاکره با آمریکا،
وقت کشی ایران است

نویسنده

» تحلیل گاردین از درخواست تهران برای گفتگوهای دو جانبه

طبق آخرین اظهاراتی که از ایران شنیده می شود، ایران می خواهد در مورد برنامه های اتمی اش بطور مستقیم با آمریکا مذاکره کند. این نشان می دهد که رهبران ایران می خواهند بدون مداخله کشور های دیگر مثل فرانسه و آلمان، وارد گفتگوی مستقیم با آمریکا شوند.

بعد از مذاکرات چهار روزه بین ایران و شش قدرت جهان ،در روز ۲۴ نوامبر یک توافقنامه موقت در ژنو به امضا رسید. طبق مفاد این توافق، ایران باید برنامه های اتمی اش را در ازای کاهش تحریم های آمریکا و اروپا به مدت شش ماه متوقف کند. این قدم بزرگی است که در ژنو برداشته شد اما اقدامات اخیر ایران به زعم منتقدان سیاسی، پاسخی است به اصرار سنای آمریکا بر اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران. اکثر سناتور های آمریکا برسر تشدید تحریم ها توافق کرده اند تا بتوانند به این وسیله ایران را وادار کنند که دست از برنامه های اتمی اش بردارد. این درحالی است که دولت اوباما می خواهد سناتور ها خویشتنداری کنند و بگذارند تا گفتگو ها ادامه پیدا کند.

ایران تاکید دارد که برنامه های اتمی اش صرفا صلح آمیز برای تولید برق و تحقیقات پزشکی است. از سوی دیگر کشورهایی مثل اسرائیل معتقدند که ایران کشور سرکشی است که در پی ساختن بمب اتمی است. اسرائیل از حمایت کشور های سنی برخوردار است که آنها نیز برنامه های ایران را صلح آمیز نمی دانند.

گفتگو بین شش قدرت جهان و ایران قرار است روز ۳۰ دسامبر بعد از تعطیلات کریسمس، از سر گرفته شود. این دیدار از دید بسیاری ممکن است منجر به شکست یا موفقیت مذاکرات شود. اگر سناتور های آمریکا به فشار خود بر روی ایران ادامه بدهند، برخی از تحلیلگران معتقد هستند که ایران به احتمال زیاد در مذاکرات شرکت نخواهد کرد. این پایانی است برای توافقنامه ژنو که در ۲۴ نوامبر به امضا رسید.

بسیاری خواسته فعلی ایران را نتیجه مستقیم ایران مبنی بر نگرانی های سنا از برنامه های اتمی این کشور تلقی می کنند. تحلیلگران سیاسی می گویند که موضعگیری اخیر سناتور های آمریکایی، باعث می شود که ایران روند غنی سازی اورانیوم را از سر بگیرد. بعلاوه، ایران پیشرفت های زیادی در تولید سوخت مایع موشک کرده و همچنین موفق شده است که یک میمون را به فضا بفرستند و سالم به زمین برگرداند.

تاریخ قضاوت خواهد کرد که آیا اقدام آمریکا و متحدانش و برگرداندن ایران بر سر میز مذاکرات،یک اقدام موثر بود یا یک تمرین دیپلماسی بیهوده. کشورهایی مثل اسرائیل معتقدند که حمله نظامی به ایران گزینه بهتری است. نتیجه هرچه باشد، ایران در حال حاضر خواستار گفتگوی مستقیم با آمریکا در مورد برنامه های اتمی اش است که به نظر می رسد تنها راه رو به جلو باشد.

منبع: گاردین، ۲۸ دسامبر