کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی


هنر روز، در بخش کتاب روز می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مباحثی درخور دارند را به خوانندگان خود معرفی کند. ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود و این به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه کتاب به نشانی زیر بفرستند.

po box 94000 creteil cedex

France10014

hashtname.jpg

نقد یک منش فکری

هشت نامه به چریک های فدایی خلق

نقد یک منش فکری

نویسنده: مصطفی شعاعیان

به همت: خسرو شاکری

252ص، تهران: نشر نی، 1386، چاپ اول

این کتاب، مجموعه هشت نامه «مصطفی شعاعیان» به رهبری «سازمان چریک های فدایی خلق ایران» است. «شعاعیان» در این نامه ها به گونه ای صریح و بی پرده به نقد بعضی از سیاست های «سازمان چریک های فدایی خلق ایران» و توضیح و تشریح نقطه نظرهای خود می پردازد. کتاب، با دو مقدمه درباره زندگی و آثار «شعاعیان» و ضمیمه ای شامل «برخی اسناد از فعالیت مصطفی شعاعیان» منتشر شده است. انتشار این کتاب را می توان گام دیگری در راه آشنایی با گوشه های کم تر شناخته شده از تاریخ جنبش چپ ایران شمرد.

sheremroz.jpg

شعر امروز، زن امروز

نویسنده: علی باباچاهی

528ص، تهران: انتشارات ویستار، 1386، چاپ اول

بحث محوری این کتاب، شعر زنان معاصر ایرانی است؛ شعری که به طور کلی، نو و مدرن نامیده می شود. برای این منظور، نویسنده به بررسی سیر تکوینی شعر زنان معاصر، بر بستر فراز و نشیب و تحولات سیاسی – اجتماعی و هنری ایران می پردازد. در بررسی و گزینش شعرهای این مجموعه، تحول نیمایی – با قابلیت ها و ظرفیت های متنوع اش – نقشی کاملا محسوس دارد. این بررسی و گزینش به جریان شعر سپید و دیگر جریان های تاثیر گذار نیز معطوف است. از طرف دیگر، به انگیزه بزرگداشت و حضور محسوس شاعران زن در ادوار گذشته، بر بسیاری از نام های آشنا و نه چندان آشنا درنگ شده است؛ از «رابعه» تا«مهستی» و شاعران زن در عصر قاجار و مشروطیت.

khorakirani.jpg


خوراک های ایرانی

نویسنده: نادر میرزا قاجار

پژوهش: احمد مجاهد

315ص، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1386، چاپ اول

این کتاب، نوشته «نادر میرزا قاجار»، از نوادگان «فتحعلی شاه قاجار» و یکی از فضلا و دانشمندان قرن سیزدهم ه. ق است. او در این کتاب به زبان فارسی سره، به شرح انواع غذاهای ایرانی و روش تهیه آنها می پردازد. مولف غیر از ذکر غذاها، فواید آنها را هم از قول پزشکان و دانشمندان بیان می کند. از این رو کتاب جنبه پزشکی هم دارد. «نادر میرزا» که پدرش به مدت سی سال اسپهبد و والی طبرستان و استرآباد بوده است و صاحب آشپزخانه شاهی با انواع آشپزها و وسایل و امکانات، تمام آنچه را در این کتاب بازگو کرده، در آن جا دیده و روزها در کنار آشپزها گذرانده و پختن غذاها را فرا گرفته است. از کتاب «خوراک های ایرانی» فقط یک نسخه در کتابخانه مجلس موجود است که به خط مولف نوشته شده و کتاب حاضر از روی آن تصحیح و چاپ شده است. این کتاب خواننده را با آشپزی ایرانی در دوره قاجار و بسیاری از غذاهایی که اکنون به فراموشی سپرده شده اند و بخشی از فرهنگ آشپزی ایران هستند، آشنا می کند.

afghanestan.jpg

ظهور و سقوط بنیادگرایی

(افغانستان)

نویسنده: محمد قراگزلو

232ص، تهران: انتشارات قصیده سرا، 1386، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از مطالعات، تحقیقات و مشاهدات عینی نگارنده، درباره وقایع اتفاق افتاده در کشوری است که طی چند دهه گذشته، شبی آرام را به حافظه تاریخی اش نسپرده است. نویسنده با بررسی تاریخ طالبان در افغانستان، به بیان به قدرت رسیدن این گروه تند و افراطی، ایدئولوژی و اقدامات آنها و سرانجام سقوط حکومت طالبان می پردازد. او نقش ایالت متحده آمریکا، پاکستان و عربستان را در روی کارآمدن این جریان بازگو می کند. بعضی از مباحث کتاب عبارتنداز: «پشتوستان و اهرم قدرت»، «پایان کار ارتش سرخ»، «گلبدین حکمت یار و ملا محمد عمر؛ رونوشت برابر اصل است!»، «منافع پاکستان و حمایت از طالبان»، «ظهور طالبان»، «بنیادگرایی نو»، «عملکرد طالبان»، «تولید تریاک»، «ترور احمد شاه مسعود»، «آمریکا و طالبان؛ از دوستی تا دشمنی» و «دوستان و دستان بن لادن».

tashayoo.jpg

گفتمان حدیثی میان قم و بغداد

دوره شکل گیری تشیع دوازده امامی