از اعتماد به دولت تا احتمال سقوط آن

نویسنده
حسین محمدی

» خامنه ای: اعتماد مردم به حکومت بیشتر شده

در حالی که رهبر جمهوری اسلامی در تازه ترین سخنانشادعا کرده “اعتماد مردم به حکومتبیشتر شده”، و ضمن تحلیل از احمدی نژاد، دولت های پیشین را مورد انتقاد قرار داده،یکی از مراجع تقلید، مسئولان را به “دروغ گویی به مردم” متهم کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیداری با مسوولان جمهوری‌اسلامی، ضمن انتقاد از دولت‌های خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی، ادعا کرد اعتماد مردم به جمهوری‌اسلامی بیشتر شده است. وی همچنین با تمجید از سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد، آن را “موجب عزت ایران” دانست.

در مقابل اما، مجتبی ذوالنور، جانشین سابق نماینده رهبری در سپاه گفته است: “اگر خدای نکرده آقای احمدی‌نژاد سعی کند جریان انحرافی را به دولت گره بزند و نظام هم بخواهد با جریان انحرافی برخورد کند و این برخورد برخورد با دولت تلقی شود ممکن است در آینده یک چالشهایی اتفاق بیفتد که چه بسا به کناره گیری دولت یا مثلا برخورد مجلس و دستگاه‌های ذیربط منجر شود”.

وی البته تاکید کردهاست که “نظام طالب نیست خدای نکرده پایان کار احمدی‌نژاد و دولت به جایی برسد که بخواهند دولت یا برکنار شود یا استعفا دهد”.

سخنان ذوالنور در حالی بیان شده که سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در روزهای گذشته اعلام کرده بود که “جریان ولایی” بنا به دستور رهبر جمهوری اسلامی “در مقابل جریان انحرافی سکوت کرده است”. 

هم‌زمان با انتقادات ذوالنور از اسفندیار رحیم‌مشایی، یدالله جوانی، رییس دفتر سیاسی سپاه پاسداران، در سرمقاله نشریه صبح صادق، هفته‌نامه داخلی سپاه پاسداران، خبر داده است که هم‌اکنون “افرادی از جریان انحرافی و یا منتسب به عناصر اصلی این جریان، در بازداشت به سر می‌برند”. وی با اشاره به اینکه اتهام این افراد “مالی، اقتصادی، اخلاقی و بعضا امنیتی” است، تاکید کرده که: “جریان انحرافی توهم نیست و از واقعیت خارجی برخوردار است”.

پیش از این یک وبسایت نزدیک به سپاه پاسداران، از دیدارهای نزدیکان مشایی با سرویس‌های جاسوسی غرب خبر داده بود.

اوج‌گیری انتقادها از مشایی و جریان انحرافی در حالی است که خبرآن‌لاین، با انتشار یک گزارش تصویری، خبر از غیبت مجدد او در جلسات کابینه داده است. 

 در تحولی دیگر، آیت‌الله مظاهری از مراجع تقلید، ضمن انتقاد از مسوولان، آنان را به “دروغ‌گویی” متهم کرد و گفت: “متاسفانه دروغ و نیرنگ همه جامعه را فرا گرفته است… دولت و مسئولین نیز در مواردی به مردم دروغ می‌گویند… ریا و ریاکاری در بین مسئولین و مردم به قدری فراوان است که باید گفت جامعۀ ما بر روی دروغ، تظاهر، تعریف‌‌های بی‌جا و ریاکاری می‌چرخد”.

 

درخواست “تغییر آیین‌نامه مجلس”

پس از چندین ماه اختلاف و درگیری میان مجلس و دولت، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد خبر از پیشنهاد هیات دولت برای اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس داد. این پیشنهاد که توسط میرتاج‌الدینی – نماینده سابق مجلسمطرح شده، بیشتر بر بحث‌های نظارتی مجلس بر وزرای کابینه متمرکز است.

ارائه این پیشنهاد اما با واکنش تند نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. سبحانی‌نیا، از اعضای هیات رییسه مجلس، این پیشنهاد را “فاقد ضمانت اجرایی” دانسته و گفته است: “اگراختیار در دست دولت باشد که می گوید اصلا سوال نکنید! درحالیکه این درخواست، درست نیست و برخلاف قانون است. همانطور که گفتم اینها نظراتی از نگاه دولت است و بعید است که نمایندگان این را بپذیرند”.

محمد دهقان، دیگر عضو هیات رییسه نیز، این پیشنهادات را “فاقد کاربرد” ارزیابی کرد و آن‌ها را تنها در صورتی که “از سوی چهره‌های مقبول مجلس” ارائه شود، قابل طرح و تصویب دانست. 

این پیشنهاد در حالی مطرح شده که در ماه‌های گذشته چندین بار میان دولت و مجلس، درگیری‌های شدیدی رخ داده است. این درگیری‌ها منتهی به تشکیل هیاتی با عنوان “شورای حل اختلاف” با ریاست محمود هاشمی‌شاهرودی از سوی رهبر جمهوری اسلامی شد.

از سوی دیگر، بنا به گزارش پایگاه خبری صراط‌نیوز، صادق محصولی، رییس جبهه پایداری انقلاب اسلامی با محمود احمدی‌نژاد دیداری خصوصی داشته است. این دیدار از آن جهت حایز اهمیت است که پیش از این اصول‌گرایان منتقد احمدی‌نژاد، خبر از برنامه وی برای تصاحب حداقل 150 کرسی مجلس داده بودند. صراط نیوز ساعاتی پس از انتشار این خبر، آن را تکذیب کرد.

بالا گرفتن مجدد انتقادات از جریان انحرافی، هم‌زمان با تحرک بیشتر حامیان احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس، می‌تواند نشانه‌ نگرانی آن‌ها درباره نتیجه انتخابات باشد.