جیسون رضائیان عنصر حائز اهمیت آمریکاست

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که براساس گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، جیسون رضائیان ـ- روزنامه‌نگار زندانی ـ- یک “عنصر حائز اهمیت” برای آمریکا و مامور بخشی از مجلس سنای این کشور است.

نوذر شفیعی، سخن‌گوی این کمیسیون خبر داد که سازمان اطلاعات سپاه در جلسه اخیر این کمیسیون گزارشی پیرامون “شیوه‌های نفوذ دشمن برای آسیب زدن به بنیان‌های انقلاب و نظام” ارائه کرده که بخشی از آن مربوط به جیسون رضائیان بوده است. براساس این گزارش رضائیان “یک عنصر حائز اهمیت برای آمریکایی‌ها محسوب میشود به گونه‌ای که آمریکایی‌ها برای آزادی وی بسیار تلاش می کنند، جیسون رضائیان مامور اجرای تفکر آن دسته از سنای آمریکاست که معتقدند اگر آمریکا بتوانند روابط خود را با ایران به سطح قبل از انقلاب برگرداند، حکومت ایران را می توان به آسانی ساقط کرد”.
گرچه نوذری اطلاعات بیشتری درباره محتوای این گزارش ارائه نکرده، اما آن‌چه که به عنوان جمع‌بندی از آن یاد کرده مشابه گزارشی تلویزیونی است که چند هفته پیش وب‌سایت بصیرت ـ- متعلق به دفتر سیاسی سپاه پاسداران -ـ منتشر کرده بود.
جیسون رضائیان روزنامه‌نگار ایرانی‌الاصل آمریکایی است که در ایران به عنوان خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست مشغول به کار بود. او تابستان سال گذشته بازداشت شد و از آن زمان در زندان به سر می‌برد. به تازگی جلسات دادگاه او به شکل غیرعلنی برگزار شده و براساس گفته‌های وکیل رضائیان حکم وی نیز صادر شده، اما هنوز به خود رضائیان و یا وکیل او ابلاغ نشده است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در جریان سفر به نیویورک برای سخن‌رانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد،‌گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان داشت. او در پاسخ به سوالی پیرامون آمریکایی‌هایی که در ایران زندانی هستند - و به طور مشخص جیسون رضائیان - گفت که اگر آمریکایی‌ها، ایرانی‌های بازداشت شده در این کشور را آزاد کنند “فضای مناسب باز خواهد شد و شرایط مناسب ایجاد خواهد شد تا ما هر چه در توان داریم و تا جایی که در توان ما باشد برای آزادی فوری آمریکایی‌های زندانی در ایران بکوشیم”.
پس از این سخنان، برخی تحلیل‌گران سخنان رئیس دولت یازدهم را نشانه‌ای از تمایل به مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا تعبیر کردند. اما حسن قشقاوی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزیر امورخارجه، این مساله را تکذیب کرد. به گفته قشقاوی “هیچ بحثی در مورد تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا مطرح نیست”.
پیش از روحانی، علی لاریجانی نیز سخنان مشابهی در این زمینه بیان کرده بود. رئیس مجلس نهم در جریان سفر به نیویورک، پیرامون مساله آمریکایی‌های زندانی در ایران گفته بود: “راه‌های عملی وجود دارد. مثلا تعدادی ایرانی در زندان‌های اینجا محبوس‌اند… قطعا برای مسائلی از این دست، می‌توان به راهکارهایی رسید. فکر می‌کنم که سیاسون شما (آمریکایی‌ها) آن راه‌ها را می‌دانند”.
جیسون رضائیان از سوی اصول‌گرایان متهم به تلاش برای براندازی نرم و جاسوسی برای آمریکا است. سال گذشته حمید رسایی، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس، گفته بود که رضائیان به ارتباط خود با یک مقام دولتی اعتراف کرده است.
هنوز چشم‌اندازی از سرنوشت جیسون رضائیان روشن نیست. آیا او مجبور به تحمل حکم احتمالی صادر شده از سوی قوه‌قضائیه خواهد بود یا آن‌که دولت روحانی موفق خواهد شد با مبادله میان زندانیان، او را از زندان رها سازد؟