ازدواج موقت در ایران

نویسنده


ax---t---ASP_b.jpg


تهران- خبرنگاران روز شنبه اعلام کردند که وزیر کشور تندرو ایران با گفتن این موضوع که وی از ایده ازدواج موقت در ایران برای کمک به ریشه کن کردن رشد بی رویه روابط جنسی قبل از ازدواج، حمایت می کند، باعث ایجاد اختلاف در کشور ایران شده که به شکل سنتی محافظه کار است.

عبارت “ازدواج موقت” که فقط در مذهب شیعه رواج دارد- اما در کشور شیعه مذهب ایران خیلی رایج نیست- یعنی عقدی به نام صیغه که طبق آن زن و مرد می توانند در مدت زمان مشخص شده، بعضی وقت ها کم تر از 24 ساعت، ازدواج کنند.

حالا، مسوولان ایرانی ها قصد دارند که این سنت را نهادینه کنند و دلیلشان هم این است که معتقدند که این کار به مبارزه با روابط جنسی نامشروع، کمک می کند. اما بعضی ها هم آن را مجوزی برای فحشا در کشوری می دانند که روابط جنسی خارج از ازدواج، طبق قوانین اسلامی ممنوع است.

به گفته تلویزیون دولتی ایران، مصطفی پورمحمدی، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: “ازدواج موقت، امر خداست. ما باید آن را با اصرار، ترویج بدهیم.”

وزیر کشور که روز پنجشنبه در این باره صحبت کرده بود، اولین مقام رسمی ایرانی است که از مبحثی که چند دهه مطرح بود، حمایت کرد. اولین بار هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق بود که این بحث را در اوایل سال های 1990، مطرح کرد اما با مخالفت روحانیون تندروی کشور مواجه شد.

پورمحمدی گفت: “ما راه حلی برای میل جنسی جوانانی که نمی توانند ازدواج کنند، پیدا کرده ایم”. نیمی از جمعیت هفتاد میلیونی ایران را جوانان زیر سی سال تشکیل می دهند.

رضا سرابی، 23 ساله، راننده تاکسی از اینکه بسیاری از مردان ایرانی قادر نیستند خانه بخرند و ازدواج کنند، احساس ناراحتی می کند. وی می گوید: “من پول ندارم که بتوانم زندگی مشترک تشکیل بدهم، فاحشه هم نمی خواهم. پس من با تمایلات جنسی ام چه بکنم؟”

منتقدان معتقدند که این اقدام باعث خواهد شد وضعیت فحشا، بدتر بشود و ارزش های کشور، زیر سوال برود.

نعمت احمدی، وکیل که معتقد است این اقدام باعث می شود که مردان ثروتمند، بر روی روابط جنسی شان، پوشش مذهبی بکشند. وی می گوید: “این موضوع به اساس خانواده لطمه می زند”.

فحشا، از بعد از انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979، ممنوع شد، اما در سال های اخیر بشدت رواج پیدا کرده است. هیچ آمار رسمی از تعداد فاحشه ها در ایران در دسترس نیست، اما آمار غیر رسمی که توسط برخی از رسانه ها منتشر شده است حاکی از آن است که این تعداد به چند صد هزار نفر می رسد.

منبع: آسوشیتد پرس، 2 ژوئن 2007