رای عدم اعتماد قبل از جلسه مجلس

نویسنده
فیروزه متین

» استعفاء در وزارت علوم برای جلب نظر محافظه کاران

درحالی که ماجرای انتخاب وزیر علوم کابینه حسن روحانی، به محور اصلی کشمکش دو جناح قدرت در حکومت ایران تبدیل شده، معرفی چهارمین گزینه پیشنهادی دولت نیز، خبرها نشان از آن داد که پایداری ها و هواداران دولت سابق قصد ندارند در هیچ شرایطی به گزینه تازه حسین روحانی هم رای اعتماد بدهند.

خبر عدم رای اعتماد به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را پیش از برگزاری جلسه مجلس، غلامعلی حداد عادل، نماینده ای که نظرات اش به دلیل ارتباط نزدیک با آیت الله خامنه ای از اهمیت خاصی برخوردار است، اعلام کرد و احمد توکلی، یکی از نمایندگان شاخص جریان محافظه کار ضد جبهه پایداری نیز طی نامه ای به حسن روحانی بر همین امر پافشاری داشته است.

این درحالیست که روز گذشته، جعفر میلی منفرد معاون آموزشی و سعید سمنانیان مشاور وزیر و رئیس مرکز هیئت های امنا و هیئت های ممیزه مرکزی که مجلسیان آنها را از “مرتبطین با فتنه 88” می دانند، با هدف جلب نظر مجلس و پایان دادن به کشمکش چندماهه بر سر وزارت علوم از سمت های خود استعفاء دادند اما با این وجود کماکان گمانه زنی ها حاکی از اصرار مجلس به عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی حسن روحانی است.

بر اساس این گزارش، روز گذشته غلامعلی حداد عادل، که ریاست فراکسیون محافظه کاران را بر عهده دارد گفته است که بعید می داند دانش آشتیانی بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد.

او گفته است: “خواهش ما از آقای روحانی این است در معرفی افراد پیشنهادی برای وزارت علوم کاری کند که فرضیه سهمیه‌ای بودن وزارت علوم باطل شود. برخی تحلیل‌های رایج این است که علت معرفی نشدن افراد معتدل برای وزارت علوم سهم جریانات افراطی است. برای اینکه این‌گونه تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها قوت نگیرد، خواهش ما از آقای روحانی این است در معرفی افراد پیشنهادی برای وزارت علوم کاری کند که این فرضیه باطل شود”.

او افزوده است: “بعید می‌دانم مجلس به آقای دانش‌آشتیانی رای اعتماد بدهد».(لینک)

مشابه اظهارات او را احمد توکلی نیز در نامه ای به حسن روحانی تکرار کرده و خطاب به رئیس دولت نوشته است: “چرا وضعیت چنین شده است؟ می‌توان تصور کرد که جنابعالی دوستان معرفی شده را مصداق فرد فعال در هنجار شکنی نمی‌دانید و مثلا مجلس با سختگیری بیشتری آنان را از فعالان تشخیص می‌دهد. اگر انتخابتان در دایره اصلاح طلبان می‌گنجد با توجه به این که در میان برادران اصلاح‌طلب، افراد با سابقه و مدیر و فهیمی که بدون شبهه در آن حوادث تلخ مشارکت نداشته‌اند، کم نیستند، حل مشکل آسان است. سعه صدر و گسترده کردن دایره انتخابتان شما را به انتخاب مدیران موفق و خوش سابقه اصلاح‌طلبی هدایت می‌کند که بلا شک مجلس به آنها رای خواهد داد، چرا که اکثریت مجلس به اصلاح‌طلب بودن یا نبودن آنقدر حساس نیستند که به صلاحیت و مقاومت بر خط امام رحمه الله علیه در دفاع از اصل نظام جمهوری اسلامی حساس است”.

او افزوده است: “اگر این راه حل اتخاذ نشود و اختلاف ادامه یابد، زیانهای زیادی تشدید می‌شود. از جمله چنین تلقی می‌گردد که برخی در دولت با تکرار مشکل معرفی و عدم قبول می‌خواهند به جوانان این پیام را بدهند که مجلس با دانشگاه و دانشگاهیان نظر مساعد ندارد و تحمیل فضای خاصی را تعقیب می‌کند تا از این گل‌آلود کردن بین مجلس اصولگرا و جوانان تحصیل‌کرده، ماهی انتخاباتی بگیرند. این توهم یا تصور به نفع شما هم نیست. چرا که مردم در این میانه غایب‌اند و دیده نمی‌شوند، بلکه تصور دعوا بر سر لحاف ملا تقویت می‌شود که پشتیبانی مردمی را از هر دو دسته کاهش می‌دهد و البته بر خلاف خواسته جنابعالی است زیرا چنانکه خواهم گفت دود این وضعیت به چشم مردم گرفتار ولی هنوز امیدوار می‌رود”.(لینک)

اعلام موضع رسمی محافظه کاران مبنی بر عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی روحانی که اینبار پیش از برگزاری نشست مجلس به رسانه ها کشیده شده در حالیست که بسیاری از آگاهان استعفاهای روز گذشته در وزارت علوم را در راستای جلب نظر مجلس می دانند.

این موضوع حتی در متن استعفاء نامه میلی منفرد نیز به چشم می خورد، به طوری که او خطاب به محمدعلی نجفی، سرپرست کنونی وزارت علوم نوشته است: “اکنون که در شرف انتخاب وزیر علوم جدید توسط مجلس شورای اسلامی هستیم به منظور جلوگیری از هرگونه تضییقات و هموار نمودن مسیر، استعفای خود را از معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام می دارم. رجاء واثق دارم پذیرش ناملایمات در دفاع از حقوق ملت شریف ایران و جمهوری اسلامی موجب سعادت دنیا و آخرت خواهد بود و همچون گذشته هیچ گونه خللی در تلاش و خدمت اینجانب به ملت و کشور ایجاد نخواهد کرد. در انتها فرصت را مغتنم شمرده از همیاری و همراهی دولت تدبیر و امید، خصوصا تلاش های هوشمندانه جناب آقای دکتر روحانی و دولت محترم در دفاع از کیان آموزش عالی و ارتقای توسعه علمی قدردانی می نمایم”.(لینک)

بر اساس این گزارش، این اقدام میلی منفرد که از سوی برخی از میانه روها نشانه ای بر ضعف دولت و عقب نشینی مجدد آن در برابر زیاده خواهی محافظه کاران تلقی شده نیز، جو مجلس را به نفع گزینه پیشنهادی جدید تغییر نداده به طوری که سایت فرارو به نقل از قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات می نویسد: “تا این لحظه نمایندگان نسبت به معرفی و نحوه معرفی گزینه دولت برای تصدی وزارت علوم نظر مساعدی ندارند مگر اینکه در فرصت نزدیک به یک هفته ای با رایزنی های این نظر تغییر کند. بسیاری از نمایندگان حتی حامی دولت تاکید داشتند که بهتر بود رییس جمهور پیش از به قطعیت رسیدن برای معرفی آقای دانش آشتیانی مشورتی هم با نمایندگان می کردند و نظر آنها را جویا می شدند تا یک تعامل خوب و سازنده ای شکل بگیرد. بنابراین بهتر بود که رییس جمهور پیش از معرفی ایشان با نمایندگان مشورت می کردند و نظر آنها را هم در این رابطه جویا شود. با توجه به شرایطی که مورد اشاره قرار گرفت و با توجه به اطلاعات پراکنده ای که برخی نمایندگان دارند تا به امروز فضای مجلس نسبت به ایشان ابهام آمیز می‌دانم”.(لینک)

به این ترتیب، در صورت عدم رای مجلس به وزیر پیشنهادی دولت، حسن روحانی نه تنها نتوانسته است کابینه اش را تکمیل کند که برای چندمین بار از سوی برخی میانه روها به دلیل آنچه که “عقب نشینی در برابر تندروها” نامیده می شود، مورد سرزنش قرار خواهد گرفت.