کاسب فتنه انگشت نگاری شد

نویسنده
نازنین کامدار

» لقب جدید حمید رسایی؛ ذلیل

در حالی که جبهه پایداری همواره رقبای سیاسی خود را به “عدم عزت مندی” در نگرش و مناسبات دیپلماتیک متهم می کند، روز گذشته فاش شد که از دو نماینده وابسته به این جریان در سفارت آلمان انگشت نگاری شده است. انتشار نام حمید رسایی به عنوان یکی از دو نماینده ای که برای سفر به آلمان حاضر به انگشت نگاری شده، موجب شد که حتی سایت های وابسته به جریان راست نیز تقلای او برای رفتن به یک سفر خارجی را مورد نقد قرار دهند و از وی بخواهند بین نطق های آتشین اش در مجلس علیه “غرب” و رفتار شخصی اش تناسبی برقرار کند.

این حملات به نماینده ای که مدعی “پاسداری از گفتمان انقلاب اسلامی” است و همین چند روز قبل در مجلس نطقی تند بر علیه “استکبار جهانی” کرده بود، موجب شد تا وی در گفت و گو با رجانیوز، اقدام به توجیه این انگشت نگاری کند؛ توجیهی که حملات به وی را تشدید کرد تا حدی که سایت صراط نیوز او را فردی “ذلیل” لقب داد.

خبر انگشت نگاری از حمید رسایی را نخستین بار روز پنجشنبه، سایت تابناک فاش کرد و نوشت: “دو روحانی مجلس ایران که قصد سفر به آلمان را داشتند، در سفارت آلمان در تهران انگشت نگاری شدند. مصباحی مقدم و رسایی که جهت تبلیغ در ایام محرم، عازم کشور آلمان خواهند شد، جهت انجام امور روادید خود در سفارت آلمان انگشت نگاری شدند تا بتوانند ویزای آلمان را دریافت کنند! گرچه یکی از این دو نماینده ابتدا با این اقدام مسئولان سفارت آلمان مخالفت کرده اما در نهایت به انگشت نگاری رضایت داده است”.

پس از انتشار این خبر، حمید رسایی در توجیه تن دادن به انگشت نگاری برای ترک تهران در روزهای محرم، در گفت و گو با رجانیوز اعلام کرد: “بنده از سال ۸۲ و قبل از دوره نمایندگی به دفعات متعدد در ایام محرم و رمضان سفر تبلیغی به کشورهای دیگر از جمله آلمان داشته ام. امسال نیز بر حسب دعوت ایرانیان محترم و دوستداران اهل بیت که سالهاست در آنجا حسینیه وجلسات عزا دارند سفر تبلیغی داشته ام. امسال هم به مناسبت ایام تاسوعا و عاشورا که مصادف با هفته تعطیلی جلسات علنی است با دعوت آنها چنین برنامه ای داشتم.وقتی چند روز قبل طبق روال از طریق تشریفات مجلس درخواست صدور ویزا را دادم، شنیدم که برای اخذ ویزا باید برای انگشت نگاری به سفارت آلمان بروم. از این موضوع تعجب کردم و طی تماس تلفنی با جناب آقای قشقاوی معاون وزیر محترم خارجه شدیدا به این موضوع اعتراض کردم. توضیحات آقای قشقاوی بنده را قانع کرد. توضیح ایشان این بود که این موضوع سیاسی نیست و طبق روالی است که از سال گذشته در برخی کشورها حاکم شده، چنین مراحلی طی می شود. وی گفت سال قبل لزوم انگشت نگاری برای چند کشور بود که ایران جزو آن نبود اما امسال برای ۱۵ کشور قرار داده شده که ایران هم جزو آنهاست و سالهای بعد نسبت به دیگر کشورها هم اعمال می شود”.

رسایی در توضیح خود افزوده است: “نکته دیگری که وی گفت و مرا قانع کرد این بود که این موضوع کم کم فراگیر می شود و البته دو طرفه است یعنی ما هم عمل متقابل انجام می دهیم و این کار فقط یکبار برای پنج سال انجام میشود. آقای قشقاوی تاکید کرد که مسأله یک روند طبیعی دارد و سیاسی نیست. بنده به دوستان تشریفات مجلس و وزارت خارجه تاکید کردم فقط در صورتی این کار را می کنم که روند اجرای آن به شکل خاص باشد آن هم به دلیل جایگاه حقوقی ای که امثال بنده داریم و این جایگاه متعلق به مردم است. برای همین هماهنگ شد تا با وسیله نقلیه از درب مخصوص سفیر وارد شوم. وقتی هم وارد شدم با احترام به استقبال آمدند. و بدون معطلی ما را به در اتاق مجاور اتاق سفیر بردند و دستگاهی که برای این کار بودند را آوردند و توضیح دادند.بعد از این کار هم سفیر آلمان به استقبالم آمد مرا به اتاقش دعوت کرد. حدود نیم ساعتی در اتاق سفیر با حضور مترجم تشریفات مجلس درباره مهمترین مسائل کشور و منطقه با وی صحبت کردم که الحمدالله دفاع عزتمندانه ای از حقوق مردم کشورمان بود. گزارش این نشست هم به مسئولان ذیربط داده شده انشاالله به وقتش در صورت لزوم به صورت عمومی هم ارائه می شود”.

پس از انتشار این توضیح، انتقادها از رسایی بیشتر شد و از جمله سایت اصولگرای فرارو در مطلبی نوشت: “این توضیحات رسایی در حالی منتشر می شود که انگشت نگاری برا صدور ویزا برای شهروندان عادی نیز امری مذموم است حال اینکه این عمل درقبال نمایندگان مجلس انجام شود و آن ها نیز تن به آن دهند سئوال برانگیز است. این اتفاق زمانی سئوال برانگیز تر می شود که نماینده مورد نظر حمید رسایی باشد. حمید رسایی جزو نمایندگانی به حساب می آید که فریاد غرب ستیزی اش همیشه بلند است. وی نماینده ای اصولگرا از طیف جبهه پایداری است که اکنون یکی از منتقدان اصلی رفتارهای دولت حسن روحانی در عرصه سیاست خارجی به حساب می آیند.رسایی در موارد بسیار کم اهمیت تر از این موضوع به انتقاد از افراد، سازمان ها و نهاد های دیگر پرداخته است، اما در این فقره بنا به گفته خود از توضیحات معاون وزیر خارجه قانع شده است”.

سایت راستگرای صراط هم، در اینباره نوشت: “رسایی که به گفته خودش پیش از این نیز به آلمان سفر کرده و انگشت نگاری هم نشده بود، در توجیه این اقدام اعلام کرده است که بعد از صحبت با قشقاوی قانع شده، با وسیله نقلیه از درب مخصوص سفیر وارد سفارت شده و در نهایت در حضور سفیر دفاع عزتمندانه ای از حقوق مردم کشورمان کرده است! گذشته از این موضوع که سرعت قانع شدن این نماینده مجلس بعد از یک تماس با قشقاوی که در آن دلیل جدیدی را هم عنوان نکرده، می تواند به عنوان یک رکورد ثبت شود(!)، رسایی هیچ توضیحی هم درباره صحبت های خود در حضور سفیر آلمان و اینکه چگونه دفاع عزتمندانه ای از حقوق مردم کرده نداده است!”

صراط افزوده است: “رسایی همچنین مشخص نکرده است که بعد از این دفاع عزتمندانه! چه تغییری در نحوه برخورد سفارت آلمان با ایرانی ها اتفاق افتاده است. در توضیحات او این نکته که اگر شهروندان ایرانی با خودرو و از در مخصوص سفیر وارد سفارت شوند، می‌توانند به صورت عزتمندانه(!) انگشت نگاری شوند یا خیر، نیز مبهم است! حتی این مسئله که نوع خودرو مذکور تا چه حدی در میزان عزت یا ذلت مراجعه کنندگان تاثیر دارد مجهول مانده و توضیحی درباره مسائل اساسی(!) مانند اینکه خودرو باید حتما آلمانی – مثلا پورشه – باشد یا می تواند خودروهای کم ارزشی – مثلا مگان! – باشد نیز ارائه نشده است!توضیحات این نماینده مجلس اگرچه ممکن است بسیاری از همفکران خود او را هم راضی نکرده باشد اما دست کم یک مزیت برای همه داشته و آن تعریف ناب و جدیدی از عزت و ذلت در مقوله برخورد بیگانگان با اتباع ایرانی بوده است!”

گفتنیست، حمید رسایی نماینده افراطی وابسته به طیف مصباح در مجلس است که چندی پیش کاظم جلالی فاش کرد بیش از ۴ میلیارد تومان را به بهانه انتشار مجله “۹ دی” از وزارت ارشاد دوران احمدی نژاد دریافت کرده است. او از سوی علی مطهری به “کاسب فتنه” شهرت یافته است.