کشته شدن دو غیر نظامی آوارگی ده ها خانواده

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» حملات به مرزهای مشترک ادامه دارد

بخشدار منطقه مرزی “سیدکان” در کردستان عراق پیرامون تلفات غیرنظامی حملات دو هفته گذشته نیروهای سپاه پاسداران به روستاهای کردستان عراق، به روز می گوید: “به دنبال آخرین مورد از گلوله باران مناطق مرزی توسط جمهوری اسلامی که هفت ساعت پیاپی ادامه داشت، دو شهروند غیر نظامی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.”

همزمان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرد، برای ۸۰۰ تن از ساکنان مناطق مرزی که بر اثر گلوله‌باران‌ها آواره شده‌اند، کمک‌های انسان‌دوستانه ارسال کرده است؛ کمک هایی که به گفته مقامات کردستان عراق در روستاهای مرزی هنوز به دست قربانیان نرسیده است.

در ادامه واکنش ها به حملات توپخانه ای اخیر جمهوری اسلامی به مرزهای مشترک با کردستان عراق، سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد و سرکنسول بریتانیا در اربیل هم خواسته اند که به “حاکمیت ارضی” عراق احترام گذاشته شود.

 

“خاطرات جنگهای صدام”

احمد قادر سور، بخشدار منطقه ای “سیدکان” در کردستان عراق می گوید  حملات توپخانه‌ای جمهوری اسلامی در شامگاه دوم مردادماه باعث کشته شدن دو نفر  و زخمی شدن سه تن دیگر از شهروندان مناطق مرزی شده است.

هیرش کریم 20 ساله و شیخو حسن 44 ساله، دو تن از آخرین کشته شدگان این حمله توپخانه ای هستند که رسانه های کردستان عراق روز گذشته به صورت گسترده آن را پوشش داده اند.

بخشدار سیدکان به روز می گوید: “علاوه بر این در طول یک هفته گذشته شمار دیگری از شهروندان این منطقه زخمی شده اند که اکنون در حال مدوا هستند. ده ها خانوار روستایی نیز مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند.”

احمد قادر سور همچنین می گوید: “به گفته کشاورزان منطقه، جمهوری اسلامی در مرزها به کشاورزان منطقه هشدار داده بود که به فاصله 72 ساعت محل زندگی خود را ترک کنند.”

او می افزاید: “هیات هایی از طرف حکومت اقلیم کردستان به منطقه آمده و در حال بررسی اتفاقات این روزها هستند. امروز هم استاندار اربیل در جمع خانواده قربانیان حاضر شد و با آنها ابراز همدردی کرد. ما دنبال آمار دقیق قربانیان هستیم و به زودی آن را اعلام می کنیم.”

بخش سیدکان در ۱۴۴ کیلومتری شهر اربیل کردستان عراق قرار دارد.

گلوله‌باران مناطق مرزی توسط نیروهای سپاه پاسداران و درگیری آن  با حزب پژاک، بیش از سه هفته است ادامه دارد. مقامات محلی و سازمان های حقوق بشری جهانی گفته اند این حملات آسیب های شدیدی به  ساکنان غیرنظامی منطقه زده است.

بخشدار منطقه ای “سیدکان” در مورد وضعیت ساکنان مناطق مرزی می گوید: “روحیه  منطقه مردم به شدت آسیب دیده است، خاطرات جنگهای دوران صدام حسین برای آنها زنده شده است. آنها قربانی جنگی هستند که هیچ نقش و دخلی در به وجود آمدن آن ندارند. مردم این منطقه به علت این حملات از ابتدایی ترین حقوق زندگی خود محروم شده اند. آنها ناچار به ترک خانه و سرزمین خود شده اند.”

همزمان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ۱۷۵ خانواده ای که ناچار به ترک محل زندگی خود شده اند، اکنون با اتکا به سرپناه های موقت، چادر یا در خانه های بستگان یا آشنایان خود به سر می برند و تنها تعداد کمی از آنها قادر به تامین مسکن اولیه برای اقامت خود هستند.

 صلیب سرخ خبر داده  که برای این خانواده ها، مواد اولیه مورد نیاز از جمله تختخواب، وسایل پلاستیکی و دستگاه‌های تصفیه آب فرستاده است.

احمد قادر سور، بخشدار منطقه ای “سیدکان” در کردستان عراق در مورد فعالیت های این سازمان می گوید: “نماینده های صلیب سرخ طی روزهای گذشته به صورت جدی از منطقه بازدید کرده اند، اما کمک های آنها تا این لحظه دریافت نشده است.”

سازمان بین المللی مهاجرت هم که مقر آن در ژنو است روز یکشنبه اعلام کرده بود  برای آوارگان مواد اولیه مورد نیاز را فرستاده است.

 

آمارهای تازه از درگیری ها

مقامات جمهوری اسلامی و رهبران حزب حیات آزاد کردستان در روزهای گذشته از وقوع درگیری های “شدید” در مناطق مرزی مشترک ایران با کردستان عراق خبر داده بودند؛ پژاک می گوید  بیش از صد تن از نیروهای جمهوری اسلامی  و هفت تن از نیروهای این حزب در درگیری های اخیر کشته شده اند، اما مقامات جمهوری اسلامی مجروح شدن تعداد محدودی را تائید و در برابر گفته اند که با تصرف مقر اصلی پژاک ده ها تن از اعضای این حزب “به هلاکت” رسیده اند.

منابع مستقل آمار این درگیری ها را اعلام نکرده اند و آمارهای اعلام شده نیز معمولا با نتاقض هایی روبرو بوده است.

سخنگوی حزب حیات آزاد کردستان در تازه ترین مصاحبه خود با رسانه های کردستان  عراق، با تائید درگیری شنبه شب بدون اشاره به تلفات پژاک، گفته است، در این درگیری ۲۵ تن از نیروهای سپاه پاسداران کشته  شده اند.

در برابر به گزارش شبکه خبر یک “مقام مطلع” که رسانه های دولتی به نام او اشاره ای نکرده اند، با تائید وقوع این درگیری گفته بود: “در درگیری شنبه شب نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با عوامل پژاک در گردنه زمزیران سردشت سه نفر ازنیروهای سپاه شهید و سه نفر دیگر زخمی شدند.”

هر چند خبر این درگیری در بیشتر رسانه های  جمهوری اسلامی بازتاب پیدا نکرد، اما دیروز سایت اصولگرای بولتن نیوز در یک گزارش “اختصاصی” نام چهار تن از کشته شدگان درگیری های شنبه شب را اعلام کرد.

به نوشته این سایت حمید عبدالمالکی، فواد بامیشی، اسماعیل کرمی اسامی کشته شدگان درگیری اخیر سردشت بوده اند که جنازه های آنها روز دوشنبه، 3 مرداد ماه در کردستان تشییع شده است.

این سایت اشاره ای به محل دقیق تشییع کشته شدگان نکرده، اما فارس، خبرگزاری وابسته به نیروهای امنیتی نظامی جمهوری اسلامی، در خبر جداگانه ای گزارش داده مراسم خاکسپاری پنج تن از افراد سپاه پاسداران در شهرهای سنندج و قروه برگزار شده‌است.

 

واکنش آمریکا و انگلیس

تازه ترین  واکنش ها به درگیری های اخیر سپاه و پژاک، اظهارات سخنگوی سفارت های آمریکا و بریتانیا در شهر اربیل کردستان عراق است.

دیوید رانس، سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد  به وبسایت کردی زبان “رودو” گفته است: “ما ناظر این وضعیت هستیم. عراق دارای حاکمیت ارضی است. از همسایگان این کشور از جمله جمهوری اسلامی می خواهیم به به حاکمیت ارضی عراق احترام بگذارند.”

از سوی دیگر کریس باور، سرکنسول بریتانیا در اربیل کردستان عراق در یک کنفرانس خبری گفته است: “واضح است که ما مخالف این هستیم که کشوری کشور دیگر را گلوله باران کند و وضعیت منطقه را به هم بریزد. هر چند روابط ما در حال حاضر با جمهوری اسلامی مناسب نیست، اما تا جایی که من اطلاع دارم بریتانیا مواضع خود را به مقامات جمهوری اسلامی رسانده است. البته واضح است که نگرانی ما به ویژه از قربانی شدن غیر نظامیان و  ناچار شدن آنها به ترک محل زندگی شان است.”

طی روزهای گذشته در تازه ترین واکنش مسئولان جمهوری اسلامی به درگیری های اخیر، نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس گفته بود: “ضعف ملموس وزارت خارجه مرز را تحت تأثیر قرار داده است که نمونه‌اش شهادت 8 تن از نیروهای مخلص سپاه پاسداران در هفته گذشته است.”