یا جنگ با ایران اجنتاب ناپذیر است؟

نویسنده

» مصاحبه گاردین با وزیر خارجه پیشین بریتانیا

ملکم ریفکایند، وزیر خارجه اسبق بریتانیا نگران تولید سلاح هسته ای توسط ایران است. عباس عدالت، یکی از فعالین سیاسی با این نظر مخالف است و معتقد است غرب بر طبل جنگ می کوبد.

با بالا گرفتن تنش میان ایران و غرب و خواست سیاستمداران آمریکا به تغییر رژیم در ایران، سوزانا راستین با سرملکم ریفکایند، وزیر خارجه سابق بریتانیا و عباس عدالت، فعال سیاسی و موسس مرکز تبلیغات علیه تحریم ها و مداخله نظامی در ایران، گفتگویی را درباره برنامه هسته ای ایران انجام داده است که در زیر می خوانید.  

ملکم ریفکایند: من طرفدار حمله نظامی به ایران نیستم؛ ولی آژانس بین المللی انرژی هسته ای می گوید ایران از تطابق خود با معیارهای سازمان ملل و قطعنامه های آن سرباز می زند و برای جامعه بین المللی هم بی اعتنائی به این برخورد مقدور نیست. اگر ایران در حال تهیه  و توسعه سلاح هسته ای باشد این موضوع تبعات بیمشاری دارد.

عباس عدالت: شصت سال پیش دولت بریتانیا دولت دموکراتیک و منتخب محمد مصدق در ایران را به عنوان اهریمن معرفی می کرد و امروزه هم همین کار را با جمهوری اسلامی انجام می دهد. زمانی که تحریم ها به جایی نرسید، بریتانیا با آمریکا کودتای 1953 را برای بازگرداندن شاه شکل  دادند. در عراق هم اتهامات بی اساس در مورد تولید سلاح های کشتار جمعی، مشابه آنچه امروز شاهد آن هستیم، باعث بروز جنگی غیر مشروع علیه این کشور شد. سازمان های اطلاعاتی غربی اطلاعات و شواهد ساختگی به آژانس بین المللی انرژی هسته ای ارائه می دهند که مدیر آن، یوکیو آمانو، بر اساس شواهد ویکی لیکس، یک تندروی هوادار آمریکاست. ولی گزارش ماه گذشته آژانس برای غرب ناامید کننده بود زیرا در آن گفته شده که ایران مواد هسته ای خود را به سوی اهداف  نظامی نبرده است.

ریفکایند: بسیاری از ما که اعتقاد داریم جنگ عراق شرم آور بود، اعتقاد داریم که ایران در حال حرکت به سوی تولید سلاح هسته ای است. اگر چنین چیزی باشد، عربستان سعودی، و احتمالا مصر و ترکیه نیز به دنبال آن خواهند رفت. حتی روسیه و چین هم از فشار آوردن بر ایران حمایت کرده اند. اشتباه است فکر کنیم که ایران فقط با غرب طرف است.

عدالت: چند روز پیش، نخست وزیر امارات متحده عربی گفت که او فکر نمی کند که ایران در حال ساختن سلاح هسته ای است. من فکر می کنم جامعه بین المللی فجایع حمله نامشروع به عراق را دیده است و نمی خواهد آن را تکرار کند. شما از کودتای 1953 هم که بریتانیا هیچ گاه از آن عذرخواهی نکرد صحبتی نکردید. روسیه گفته است که تحریم بانک مرکزی ایران غیر قانونی است. غرب به یک بازی فریب کارانه دست زده است. اوباما سال گذشته از ترکیه و برزیل خواست تا ایران را قانع کنند ذخیره 1200 کیلوگرمی اورانیوم غنی شده خود را مبادله کند. سه هفته بعد ترکیه و برزیل برای انجام دقیق این کار به توافق رسیدند. آیا کاخ سفید پذیرفت؟ نه؛ بلکه به تحریم های بیشتر سازمان ملل دست زد.

سوزانا راستین: آیا شواهدی در دست هست که نشان دهد حمله به سفارت بریتانیا در تهران در هفته گذشته با تایئد مقامات ایران انجام شده است؟

ریفکایند: قابل تصور نیست که حمله به یک سفارت خارجی در ایران توسط گروهی با این جمعیت بدون اطلاع دولت انجام شده باشد.

عدالت: این ادعا را جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا رد کرده است و گفته است که هیچ شاهدی برای دخالت رهبری ایران در این ماجرا وجود ندارد. این کار چه زمانی رخ داد؟ درست زمانی که بریتانیا تحریم هایی را علیه بانک مرکزی ایران اعمال کرد.

ریفکایند: بسیاری از مردم منطقی می گویند خوشبختانه آژانس بین المللی انرژی هسته ای حضور دارد. شما می گوئید آژانس عامل آمریکاست؛ این نوعی توهین است. در گزارش آخر آژانس آمده است که ایران در حال انجام فعالیت هایی است که تنها برای مقاصد نظامی مناسب است. ما اشتباهات خود را در گذشته می شناسیم؛ شما به مصدق اشاره کردید، که من می توانم نظر شخصیم را بازگو کنم. من فکر می کنم آنکار یک اشتباه احمقانه بود.

راستین: آیا بریتانیا باید عذر خواهی کند؟

ریفکایند: من به درخواست برای عذرخواهی اعتقادی ندارم. سئوال این است که چرا ایران، که بیشترین میزان نفت و گاز را در دنیا دارد تا این حد به انرژی هسته ای اولویت داده است. ملک عبدالله، به گزارش ویکی لیکس، گفته است که باید “سر اژدها” - این اصطلاح اوست - را قطع کرد و خواهان اقدام نظامی علیه ایران شده است.

عدالت: هیچ مدرکی دال بر اینکه ایران در حال تولید سلاح هسته ای است وجود ندارد. رهبر ایران هم فتوایی بر علیه سلاح های کشتار جمعی داده است. شما از ملک عبدالله سخن گفتید، ولی اکثریت مردم عرب برنامه هسته ای ایران را تائید می کنند.

راستین: آیا بی اعتبار شدن ادعای وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق، موضوع را در مورد ایران سخت تر کرده است؟

ریفکایند: خیلی سخت تر؛ تنها برنده جنگ عراق، ایران بود. عراق بطور سنتی نقش یک سرزمین واسط را داشت ولی اکنون به دلیل سیاست های ابلهانه آمریکا و دولت تونی بلر، دیگر چنین نقشی ندارد.

راستین: مردم معمولی ایران چه فکر می کنند؟

عدالت: تحریم ها آنها را متحد می کند. شواهد ذکر شده در گزارش آژانس همه قدیمی است و البرادعی گفته بود که به شواهد و مدارک ارائه شده از سوی اسرائیل و آمریکا اعتمادی ندارد. نیویورک تایمز در سال 2004 منشا کامپیوتر دستی که مدارک نظامی از آن به دست آمده را زیر سئوال برد.

ریفکایند: پس همه فریبکارند جز ایران! تمام مدارک و شواهد را به عنوان ساختگی بودن رد می کنند. خیلی دلسرد کننده است. ایران کشور بزرگی است و باید نقش بسیار مهم تری در دنیا بازی کند. ولی در عوض خود را به کانون تعارضات بدل کرده است. اکنون در حال جمع آوری اورانیوم کافی و موشک کافی است تا در زمان مناسب از آن استفاده کند. ایران فرصتی را که با روی کار آمدن اوباما ایجاد شد از دست داد. او مایل بود مذاکرات با ایران را شروع کند وروابط آمریکا را با ایران عادی کند. دولت ایران رد کرد. رژیم ایران دشمنان خارجی را دوست دارد چون به آن امکان جمع کردن حامیان را می دهد.

عدالت: عادت های دیرینه به زحمت از بین می روند، سر ملکم.

ریفکایند: هم در مورد شما و هم در مورد ما!

عدالت: ما ظرف 250 سال اخیر کشوری را اشغال نکرده ایم. زمانی که ایران از سوی عراق تحت تهاجم و اشغال بود هیچ گاه به استفاده از سلاح شیمیایی متوسل نشد. اکتبر سال گذشته، سر جان ساورز، رئیس ام آی سیکس گفت غرب باید با عملیات مخفی برنامه هسته ای ایران را متوقف سازد. از آن زمان تا کنون دو دانشمند هسته ای ایران به قتل رسیده اند. فکر می کنید چرا ایرانی ها فکر می کنند ام آی سیکس، سیا و موساد در پشت این قتل ها بودند.

ریفکایند: من رئیس کمیته امنیت هستم و می توانم قطعا بگویم که بریتانیا از قتل افراد حمایت نمی کند. آمریکا در مواردی از آن حمایت کرده است، همین طور اسرائیلی ها.

راستین: آمریکا و اسرائیل در پشت این قتل ها هستند؟

ریفکایند: من فکر نمی کنم آمریکائیان این کار را کرده باشند؛ در مورد اسرائیل نمی دانم.

راستین: آینده را چگونه می بینید؟

ریفکایند: بستگی به دولت ایران دارد. اگر آژانس به این نتیجه برسد که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، هیچ اقدام بین المللی صورت نخواهد گرفت.

عدالت: کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا لایحه ای را تهیه کرده است که بر اساس آن اوباما از مذاکره با ایران منع شده است. گرایشات محافظه کار و سیاست های آنان در غرب به سوی رویارویی نظامی می رود. و این به فاجعه خواهد انجامید.

منبع: گاردین – 9 دسامبر 2011