جامعه باید فرق خوب و بد را بداند

نویسنده
آرش معتمد

» حمله تازه وزارت ارشاد به رسانه های مخالف

یک مقام ارشد وزارت ارشاد روز گذشته با متهم کردن نشریات مخالف به سیاه نمایی، به نقد رسانه های “نظام سلطه” پرداخت و ضمن تاکید بر لزوم بسیج رسانه ای برای مقابله با جنگ نرم، رسانه ها را به دو نوع “خوب” و “بد” تقسیم کرد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اعلام  حمله رسانه ای “نظام سلطه” علیه جمهوری اسلامی، از لزوم تشکیل “بسیج رسانه” ای برای مقابله با جنگ نرم و حمله رسانه ای سخن گفت. محمدجعفر محمدزاده که جانشین محمد علی رامین شده است، عصر شنبه در مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات خلیج فارس، همچنین از فرصت برای حمله به مطبوعات منتقد دولت استفاده و آنها را به انواع جرم ها از سیاه نمایی تا فضا سازی متهم کرد: “ده‌ها نوع تهمت و افترا و فضاسازی و سیاه‌نمایی در فضاهای مجازی و مطبوعات کشور اتفاق می‌افتد.”

وی در ادامه، شرط مقاومت در برابر فضای مطبوعاتی به گفته او “مسموم” را چنین معرفی کرد: “برخورداری مردم از قدرت تحلیل رسانه ای”.

 او  ضمن تقسیم مطبوعات به دو دسته “خوب و بد” تاکید کرد: “جامعه مخاطب رسانه باید فرق روزنامه و رسانه خوب و بد را تشخیص دهد و این غیر از بالا بردن سواد رسانه‌ای مردم هیچ راه دیگری ندارد.”

معاون مطبوعاتی پیشین وزارت ارشاد، حوزه نقد و نظارت رسانه ها را که امروز جانشین وی آنها را به بد و خوب تقسیم کرده، چنین تعیین کرده بود: “نقد و مخالفت با سیاست‌های استکباری و کشورهای غربی‌.”

 نشریاتی که این خط قرمز ها رعایت نکنند “بد” توصیف می شوندو محکوم به توقیف هستند. این وظیفه را شورای نظارت بر مطبوعات، نهاد زیر نظر وزارت ارشاد، بر عهده دارد. در حال حاض تمامی اعضای این شورا به جناح راست تعلق دارند و جناح های منتقد و مخالف دولت از داشتن نماینده در آن محروم اند.

 

ده ها توقیف در آزاد ترین کشور دنیا

 در سال 1388، نه روزنامه و یک هفته نامه اصلاح طلب “بد” شناخته و توقیف شدند. روزنامه های اعتماد ملی و کلمه سبز، بازتاب دهنده مواضع میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از شاخص ترین این جراید بود. سال گذشته همچنین روزنامه های اعتماد، فرهنگ آشتی، صدای عدالت، یاس نو، اندیشه نو، حیات نو و سرمایه توقیف شدند. تعطیل کردن فعالیت هفته نامه ایران دخت این  مجموعه را تکمیل کرد.

در سال 87 اگرچه برای مطبوعات به سیاهی سال بعد از آن نبود، اما در آن سال نیز روزنامه هایی همچون کارگزاران و آینده نو در کنار هفته نامه شهروند امروز و نیم روز و ماهنامه ارژنگ توقیف شدند. فصل نامه جشن کتاب نیز به همین سرنوشت دچار شد.

اما سال 86، دو سال پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد، ده نشریه منتقد دولت با حکم وزارت ارشاد توقیف و یا لغو امتیاز شدند. ماهنامه  هفت، عصر پنج شنبه، زنان، و روزنامه های  شرق، بنیان، آریا، مشارکت، هم میهن  و جمهوریت و همچنین فصل نامه مدرسه قربانیان مطبوعاتی سال 86 بودند.

در سال 85 نیز روزنامه های شرق، روزگار و سیاست روز مورد غضب دولت نهم قرار گرفتند و روزنامه نگاران آن ها بیکار شدند.

این همه در حالی است که محمود احمدی نژاد 13 خرداد سال 88  در مناظره تلویزیونی با میر حسین موسوی در دفاع از عملکرد دولت خود در برخورد با مطبوعات ادعا کرد که  در دولت دهم هیچ نشریه ای توقیف نشده است و مطبوعات برای انتقاد از وی آزاد بوده اند. او همچنین بار ها تاکید کرده که ایران آزاد ترین کشور دنیا است.

 

اتهامات ناچسب

احمد توکلی نماینده شاخص فراکسیون اصولگرایان پارلمان، سال گذشته با نوشتن نامه ای به احمدی نژاد در انتقاد از سیاست های حذفی دولت وی در مقابل مطبوعات و رسانه ها از “اتهامات ناچسبی” سخن گفته بود که دولت احمدی نژاد برای تهدید و تذکر به مطبوعات استفاده می کند: “طی ماه گذشته( بهمن 88)  هیات نظارت بر مطبوعات که به ریاست و مسئولیت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود در دو نوبت، به 21 روزنامه و یک هفته نامه تذکر داده و آنها را تهدید به برخورد کرده است که در اکثریت قریب به اتفاق موارد استنادات بسیار سست و به طرز باورنکردنی ناچسب است.”

محمود احمدی نژاد در سال های اخیر در دو حوزه به تنگ کردن حلقه فشار بر روزنامه نگاری مشغول بوده است. وزارت ارشاد روزنامه ها را قربانی می کند و وزارت اطلاعات روزنامه نگار ها را.

در بیست ماه گذشته، یعنی از زمان خیزش گسترده مخالفان محمود احمدی نژاد در خرداد 88 سرکوب روزنامه نگاران به اوج خود رسیده است. بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز تنها در سال 2009، حداقل 100 روزنامه نگار توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده اند.

 

رسانه، رکن دوم نظام سلطه

طرفداران محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای، روزنامه نگاران را بخشی از جریانی می دانند که به آن لقب جنگ نرم ـ در مقابل جنگ سخت ـ داده اند. آن ها بر  این باورند که “نظام سلطه” با به راه انداختن جنگ نرم در صدد فروریزی پایه های مشروعیت نظام جمهوری اسلامی هسند. در همین راستا معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در سخنرانی اخیر خود نظام سلطه را دارای سه رکن دانسته: “رسانه، ثروت و سرمایه و لابی های صهیونیستی”

به اعتقاد محمد زاده اهداف رسانه های نظام سلطه “در آمد زایی و اداره دنیا”  است. در همین راستاماه گذشته، سردار جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح نیز از هشیاری “دیرهنگام” در مقابل جنگ نرم سخن گفت و تلفات چنین جنگی را “میلیونی” توصیف کرد: “سال‌هاست که در عرصه جنگ نرم دشمن هستیم، ولی متاسفانه نسبت به این جنگ دیر هوشیار شدیم، این جنگ دارای ابعاد و زوایای پیچیده‌ای است و تلفات این جنگ برخلاف جنگ سخت، میلیونی است.”