قدرت نمائی به مردم، به بهانه بدحجابی

نویسنده
نازنین کامدار

» تحمل آزمایی یا جلوگیری از مظاهر تمدن

همزمان با آغاز فصل گرما در ایران، نیروی انتظامی بر حجم برخوردهای خود با شهروندان به بهانه بدحجابی افزوده است و از بعد از ظهر روز چهارشنبه گذشته تعداد نامشخصی از دختران و پسران را به خاطرپوشیدن لباس های تابستانی و متناسب با فصل بازداشت کرده است.

حضور پلیس در خیابان های تهران در حدی است که بسیاری از شهروندان گمان کرده بودند که فراخوانی برای راهپیمایی از سوی مخالفان حکومت منتشر شده است. بسیاری از آنها حضور گسترده نیروهای انتظامی و مسلح را به حکومت نظامی تشبیه می کردند.
بنابراین گزارش، نیروهای انتظامی که در قالب اکیپ هایی متشکل از یک ون، یک سواری و 4 موتورسوار مجهز به سلاح گرم و سرد در حال گشت زنی در خیابان هستند، بر اساس تشخیص خود شهروندان را به بهانه پوشش شان بازداشت می کنند و به بازداشتگاه موسوم به “وزرا” در حوالی میدان آرژانتین منتقل می کنند. از جمله موارد خبرساز طرح تشدید شده برخورد با شهروندان، بازداشت پسران و مردان بوده است.
به گفته برخی از بازداشت شدگان و اعضای خانواده آنها، نیروهای پلیس در موارد متعددی شهروندانی را که علت بازداشت خود را جویا شده بودند مورد ضرب و شتم و فحاشی قرار داده اند. این نیروها همچنین به بازداشت شدگان اجازه نداده اند که بازداشت خود را تا انتهای شب به خانواده یا نزدیکان خود اطلاع دهند. همین امر موجب ایجاد نگرانی در میان خانواده ها شده و حجم تماس ها مبنی بر مفقود شدن افراد را بالا برده است.
در این باره پدر یکی از بازداشت شدگان به روز گفته است:” دختر و نوه ام ساعت 4 بعد از ظهر روزپنجشنبه برای خرید با خودروی دخترم بیرون رفتند و قرار بود ظرف یک ساعت به خانه بازگردند. نوه ام کودکی 4 ساله است و دخترم 32 ساله. هنگام خروج از فروشگاهی که برای خرید به آنجا رفته بود دخترم را بازداشت می کنند و هر چه می کند به او اجازه نمی دهند سامانی به کار فرزند خردسالش بدهد. نوه خردسالم هم در خودرو نشسته شاهد این صحنه و کشمکش مادرش با ماموران بوده است. و می بیند در نهایت او را به زور سوار ون کردند و بردند”.
او افزوده است:” نوه ام تا ساعت 9 شب داخل خودرو در حال گریه بوده و سرانجام یک عابر متوجه وضعیت او می شود و پس از مراجعه به پلیس و اعلام رهاشدن یک کودک در خیابان…، پلیس متوجه حادثه شده و در نهایت به دخترم اجازه می دهند که در ساعت 10 با خانه تماس بگیرد و محل توقف خودرو را اعلام کند”.
وی می گوید:” در نهایت دخترم را در ساعت 2 بامداد جمعه از بازداشتگاه و با سپردن وثیقه بیرون آوردیم و قرار شد طی هفته جاری پرونده اش به دادگاه ارسال شود. جرم او از نظر عوامل پلیس “عقب بودن روسری” و “پوشیدن شلوار ورزشی تنگ” بوده است”.
بنابراین گزارش، خبرگزاری های داخلی نیز روز گذشته گزارش ها و عکس های متعددی را مبنی بر تشدید برخورد پلیس با شهروندان منتشر کردند.
خبرگزاری ایسنا در گزارش خود با عنوان “اجرای فاز جدید طرح تشدید برخورد با بدحجابی و مانکن‌های خیابانی در پایتخت”، نوشت: “طرح تشدید برخورد با بدحجابی و مانکن‌های خیابانی که از روز چهارشنبه در پایتخت آغاز شده است وارد فاز جدیدی شد. ماموران پلیس پایتخت در ادامه اجرای طرح امنیت محله محور از بعدازظهر چهارشنبه طرح تشدید برخورد با بدحجابی و مانکن‌های خیابانی را در تهران آغاز کردند. در این طرح که در میادینی همچون ونک، صادقیه، هفت‌تیر، هفت‌حوض و… به مرحله اجرا گذاشته شده است، ماموران پلیس با بدپوششان، مانکن‌های خیابانی و افراد بدحجاب برخورد می‌کنند. ماموران پلیس تهران عصر پنجشنبه اجرای این طرح را توسعه داده و در اطراف مراکز خرید و تجاری بزرگ پایتخت مستقر شده و با افراد بدحجاب اعم از زن و مرد برخورد کردند. پلیس پایتخت اعلام کرده است که طی روزهای آتی مراحل دیگری از طرح برخورد با بدحجابان و مانکن‌های خیابانی را به مرحله اجرا خواهد گذاشت”.
گفتنی است، حسین ساجدی‌‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ چندی پیش از اجرای این طرح خبر داده و گفته بود: “بزودی پلیس طرحی را برای برخورد با بدحجابان در تهران به مرحله اجرا می‌گذارد. برخورد با بدپوششی در دو مبحث تولیدکنندگان، واردکنندگان غیرمجاز لباس و مصرف‌کنندگان صورت می‌پذیرد به طوری که همزمان با آغاز طرح تمامی مراکز تولیدی و توزیعی البسه در شهر تهران شناسایی شده و هشدارهای لازم در این باره به آنان داده می‌شود و بدیهی است درصورت عدم‌توجه به توصیه‌ها این مراکز پلمپ خواهند شد”.
او افزوده بود: “بُعد دیگر این طرح شامل استقرار گشت‌های ثابت خودرویی امنیت اخلاقی در میادین، مجتمع‌های تجاری و خیابان‌ها و نیز گشت‌های موتورسوار انتظامی و راهنمایی در بزرگراه‌های شهر تهران است که در این مورد با افرادی که وضعیت پوشش نامناسب دارند و از مصادیق بدپوششی است، برخورد لازم صورت می‌پذیرد”.
احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز پیشتر با بیان اینکه “پلیس با موضوع بدپوششی برخورد می‌کند”، لباس تنگ و چسبان، روسری که از دو سوی آن موی سر مشخص باشد، مانتوی بالای زانو و شلوار تنگ را از مصادیق بدپوششی دانسته بود.
سایت رجا نیوز، ارگان نزدیک به مصباح یزدی نیز مواد قانونی مربود به “مجازات بدحجابان” را منتشرکرده و از قووه قضاییه به دلیل اهمال در اجرای آنها انتقاد کرده و خواهان زندانی شدن شهروندان به خاطر لباس تن شان شده است.

رجانیوز، نوشته است: “طبق قانون مجازات اسلامی، زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد ؛ اما باید از مسئولان، این سؤال را پرسید که تاکنون چه میزان به این قانون عمل شده است ؟ یکی از مواردی که موجب برخورد قضایی و تعیین مجازات توسط دستگاه قضایی می‌شود، بحث جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی است که در فصل هجدهم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی و در بخش تعزیرات به آن پرداخته شده است که نگاهی به آن خواهیم داشت :
ماده ۶۳۷- هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد، فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.
- ماده ۶۳۸- هرکس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا ۲ ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه‌دار کند، فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
تبصره- زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.
- ماده ۶۳۹- افراد زیر، به حبس از یک تا ده سال محکوم می‌شوند و در مورد بند الف علاوه بر مجازات مقرر، محل مربوطه به طور موقت با نظر دادگاه بسته خواهد شد:
الف: کسی که مرکز فساد یا فحشا دایر یا اداره کند.
ب: کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق کرده یا موجبات آن را فراهم کند.
تبصره- هرگاه بر عمل فوق، عنوان قوادی صدق کند علاوه بر مجازات مذکور به حد قوادی نیز محکوم می‌شود”.

رجانیوز در گزارشی پیرامون این امر نوشته: “باید این سؤال را از مسئولان قضایی و دولتی پرسید که با توجه به اینکه قانون تقریباً دست آنها را برای برخورد با مخلّان اخلاق عمومی باز گذاشته است، چرا همچنان باید شاهد بروز گسترده انواع پدیده‌های ضد عفت اخلاق عمومی، از پوشش‌های نامناسب دختران و پسران جوان گرفته تا پخش گسترده و بی‌مهابای محصولاتی که فرهنگ عمومی را مورد هجمه قرار داده‌اند، باشیم؟ یکی از نمودهای اقتدار نیروی انتظامی زمانی است که بتواند با این پدیده‌ها بدون در نظر گرفتن مصلحت‌اندیشی‌ها و بیم از واکنش این عده قلیل، برخورد کند و این را بداند که در این راه حمایت گسترده مردمی را به دنبال خود خواهد داشت”.
همزمان، محمد تقی رهبر، نماینده مجلس هشتم که از ورود به مجلس نهم بازمانده به سایت “اعتدال” گفته است: “این دولت با عملکردش در بحث حجاب به ما لطمه زد، آقایان با این حرف هایی که زدند و سخنان آقای احمدی نژاد مبنی بر اینکه گیر به دخترها و پسر ها ندهیم و اینگونه مصاحبه ها، حجاب را با چالش مواجه کرد ؛ اینها اصلا درک نمی کنند که حرف و دغدغه ما کجاست و بحث دختر و پسر مدرسه ای نیست. از سوی بیگانگان حرکتی هدایت می شود که در کشور ما لیبرالیسم فرهنگی حاکم شود و گویا این دولت اصولگرا به این مطلب نرسیده که این لیبرالیسم فرهنگی که دشمن دامن می زند را با صحبت ها و چراغ سبزهاشان دامن نزنند ؛ صحبت های رییس دولت در مجلس درباره حجاب، چوب حراج به حجاب و عفاف بود! متاسفانه بنده به عنوان نماینده ای که شاهد حرف ها و عملکرد ها بوده ام، می گویم این دولت که برای موضوع حجاب، عفاف و فرهنگ تقصیر فراوان کرده است، باید در محضر خدا پاسخگوی کوتاهی و تقصیر های خود باشد”.
او افزوده است: “مجلس نهم وظیفه دینی و شرعی خود را انجام دهد و به جد پی گیر مساله حجاب شود ؛ مطالبات فرهنگی را پیگیر باشد تا دولتی بر سر کار بیاید که از نگاه لیبرالی عقب بکشد و نگاه ارزشی به مسائل داشته باشد”.

گفتنی است که در دومین سال قرن بیستم، جمهوری اسلامی ایران تنها حکومتی در جهان است که به علت پوشش شهروندان خود را با خشونت و در خیابان دستگیر می کند و به بازداشت می کشاند.

برخی از کارشناسان مسائل انتظامی و امنیتی معتقدند این عملیات که با استفاده از باورهای دینی اقلیتی صورت می گیرد نوعی تحرک آزمائی است، در حالی که گرانی ها و معیشت فشارهای شدیدی بر مردم دارد و هر آن ممکن است سیاست خارجی تحریک آمیز جمهوری اسلامی به یک درگیری نظامی برسد، دستگاه های امنیتی در وظیفه می دانند که میزان تحمل جامعه را اندازه گیری کنند و بر آن اساس برنامه های خود را تنظیم سازند.