مرگ کارگر فداکار و سکوت مدیران پتروشیمی

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» پس از پتروشیمی مارون، نوبت به ذوب‌آهن اصفهان رسید

یک روز پیش از آن که خبر مرگ شهرام محمدی، کارگر فداکار پتروشیمی مارون -که جان صدها همکارش را نجات داد- اعلام شود سه کارگر هم در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان بر اثر یک انفجار جان خود را از دست دادند. در این حادثه سه کارگر دیگر هم به شدت مجروح شده‌اند که گویا قرار است برای مداوا به خارج از کشور منتقل شوند.

 

شهرام محمدی و یک فداکاری قهرمانانه

تیر ماه هنوز به نیمه نرسیده بود که مدیر روابط عمومی پتروشیمی مارون در گفت‌وگو با رسانه‌ها از حادثه‌ای در واحد پلی‌اتیلن این مجتمع خبر داد و تایید کرد که یکی از کارگران دچار سوختگی ۵۰ درصدی شده است؛ کارگری که عنوان شده بود در فداکاری همگانی کارگران برای جلوگیری از پیشرفت آتش‌سوزی، سوخته است.

اما نام این کارگر فداکار تا چند روز بعد و زمانی که اعلام شد محسن رضایی - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام- به عیادتش رفته اعلام نشد و مسوولی از پتروشیمی مارون توضیح نداد چرا درباره “شهرام محمدی” که با به خطر انداختن جان خود، باعث ایمن ماندن سایر همکارانش شد، صحبتی به میان نیامده است.

شهرام محمدی در جدال با مرگ، کمتر از ۱۰ روز دوام آورد و حالا در شبکه‌های مجازی به عنوان یک قهرمان معرفی شده ، اما همچنان در اخبار رسمی کمتر نشانی از او وجود دارد. تازه پس از مرگ این کارگر فداکار بود که مدیرکل کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان از اعزام تیم بازرسی برای بررسی سانحه آتش سوزی در پتروشیمی مارون خبر داد. ضمن آنکه هنوز در وبسایت نه چندان فعال این واحد صنعتی هم هیچ نشانی از مرگ محمدی وجود ندارد.

به گفته روابط عمومی پتروشیمی مارون، “صنعت پتروشیمی همیشه آبستن حوادث” است و این مورد نیز به دلیل انسداد “لوله لاین” رخ داده. کارگر جان باخته قصد داشت تا شیر تعبیه شده در لوله را باز  و انسداد را برطرف کند اما “حد فاصل شیر بسته شده تا نقطه انسداد حاوی گاز حبس شده بود که در لحظه آزاد شدن به علت گرمای هوا و برخی عوامل محیطی مشتعل شد”.

بنا به گزارش‌های رسانه‌ای، صبح روز نهم تیر ماه کارگران واحد پلی‌اتیلن پتروشیمی متوجه نشتی در لوله گاز هگزان شدند. تلاش آنها برای مهار این نشت بی‌فایده بود و بخار گاز به سرعت همه جا را فرا گرفت و نخستین انفجار به وقوع پیوست. شهرام محمدی از محل حادثه فاصله داشت اما به سختی خود را به شیر فلکه رساند و همزمان با فریاد از کارگران دیگر خواست تا محل را ترک کنند؛ اقدامی که باعث شد تا صدها کارگر جان سالم از مهلکه به در ببرند اما خود گرفتار انفجار بعدی و شعله‌های آتش شد. 

برادر کارگر جان باخته در گفت‌وگو با ایلنا، شهرام محمدی را ۳۴ ساله و دارای ۴ فرزند معرفی کرده که  نزدیک به ۱۳ سال در واحد تاسیسات  مربوط به گاز هگزان کار می‌کرده است. به گفته او برادرش با وجود سوختگی شدید، ابتدا چند روزی در در بیمارستانی در بندر امام خمینی بستری بوده و سپس به بیمارستان شهید چمران در تهران منتقل شده اما به دلیل از کار افتادن فعالیت کلیه‌ها و عدم امکان دیالیز جان باخته است.

در شبکه‌های اجتماعی آمده که شهرام محمدی اهل شهر ایذه و از قوم بختیاری منطقه کول فرح بوده است.

ایلنا همچنین یادآوری کرده که این واحد صنعتی با حضور نزدیک به ۳ هزار کارگر پیش از این نیز محل وقوع حوادث مشابهی بوده و کارگران دیگری نیز جان خود را از دست داده‌اند. از جمله در مرداد ماه سال ۹۱ و بر اثر آتش‌سوزی و انفجار، ۳ کارگر کشته و ۱۵ نفر مجروح شدند. در تابستان یک سال بعد هم خط لوله گاز پتروشیمی مارون منفجر شد اما تلفات جانی به دنبال نداشت.

 

علت مبهم حادثه مرگبار در اصفهان

صبح روز پنج‌شنبه هجدهم تیر ماه نیز انفجار مرگباری در مجموعه ذوب‌آهن اصفهان رخ داد که حاصل آن ۳ کشته و ۹ مجروح بود. سخنگوی شرکت ذوب‌آهن به ایسنا وعده داده که نتیجه بررسی وقوع این حادثه تا چهارشنبه این هفته اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر به گزارش ایلنا این حادثه ممکن است براثر نفوذ آب به داخل سنگ آهن گداخته‌ای که قرار بود در آن روز برای تهیه آلیاژ‌های فولادی مورد استفاده قرار بگیرد، روی داده باشد. نام جان باختگان این حادثه محمد کاظمی، عباس حیدری و “روح‌اللـه حاج حیدری” اعلام و عنوان شد که سه کارگر به نام‌های اکبر خداپرست، مجدید بابایی و غلامعلی خاشعی به شدت مجروح شد‌ه‌اند. به گفته مسئولان ذوب آهن اصفهان مقدمات اعزام آنها به کشور آلمان فراهم شده است.

یکی از کارگران شاغل در این کارخانه به ایلنا گفته است که تمام حادثه دیدگان از کارگران متخصصی بودند که از حدود ۳ تا ۱۲ سال سابقه استخدامی در کارخانه ذوب آهن داشتند.

بنا بر این گزارش شدت انفجار بامداد روز پنجشنبه ذوب آهن اصفهان به قدری زیاد بوده که لباس‌های تمامی کارگران حادثه دیده براثر موج انفجار از تن آنها درآمده و موجب شده بود به‌صورت موقت فعالیت “کنورتور شماره دو” متوقف شود.

این حادثه تنها چهار روز پس از اتمام عملیات بازسازی کنورتور شمار دو و راه‌اندازی آن اتفاق افتاده است. ظاهرا به دلیل مشکلات زیست محیطی که به فعالیت کنورتور شماره دو مربوط می‌شد از حدود یک ماه پیش عملیات بازسازی این بخش آغاز شده بود و با همکاری یک شرکت آلمانی به پایان رسید.