شرکت ملی گاز: شرایط بحرانی است

نویسنده
نازنین کامدار

» گاز واحد های صنعتی قطع شد

با وجود آنکه ایران دومین کشور در جهان از لحاظ منابع گاز طبیعی ست، اما به دلیل عدم سرمایه گذاری و پومپاژ مناسب در سال های اخیر، هم اکنون با کاهش دمای هوا افت، فشار گاز و یا قطعی آن در برخی از ساعات در کلان شهرها به امری عادی تبدیل شده است.

با این حال از روز گذشته و با به اوج رسیدن مصرف مشترکین گاز در کشور و به ویژه درتهران، استاندار تهران از “بحران گاز” خبر و به شهروندان هشدار داد که در صورت ادامه مصرف در میزان موجود، گاز قطع خواهد شد.

حسین هاشمی به ایرنا گفته است: “در صورتی که کاهش فشار گاز را داشته باشیم تمام تهران با بحران مواجه می‌شود بنابراین مصرف گاز باید کاهش پیدا کند. تهرانی ها برای اینکه با افت فشار گاز مواجه نشوند در مصرف صرفه جویی کنند. واحدهای صنعتی علاوه بر گاز از سوخت دوم استفاده کنند. با واحدهای متخلف در مصرف گاز به شدت برخورد می‌شود”.

مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران هم دیروز در یک کنفرانس خبری از ثبت رکورد جدید مصرف گاز به میزان ۴۸۳و نیم میلیون متر مکعب در روز خبر داد و آن طور که شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی(شانا) گزارش داده، گفت: “در صورت استمرار مصرف غیرمنطقی در روزهای آتی با افت فشار گاز در برخی استان ها مواجه خواهیم شد. هم اکنون حدود ۲۶ استان سرمای زیر صفر را تجربه کرده است، در تهران نیز رکورد مصرف گاز در روز گذشته به ۱۱۵ میلیون مترمکعب گاز رسید. ضروری است در استان های مرکزی کشور مانند تهران، اصفهان، فارس، مرکزی و سمنان که تعداد مشترکان گاز زیاد است، مردم توجه بیشتری به استفاده منطقی و صرفه جویی در مصرف داشته باشند. بیشترین احتمال افت فشار گاز در استان های کردستان، آذربایجان غربی، مازندران و اردبیل است که در انتهای خطوط لوله گازرسانی سراسری قرار دارد”.

خبرگزاری مهر در گزارشی با بررسی علل “بحران گاز” می نویسد: “با رسیدن فصل سرما و کاهش دما، مصرف گاز افزایش می‌یابد به‌طوری که با ورود اولین جبهه هوای سرد به استان‌های نیمه شمالی، مصرف روزانه گاز کشور با عبور از خط قرمز به مرز ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز رسید و یک رکورد جهانی دیگر در مصرف گاز ایران به ثبت رسید. این موضوع باعث قطعی گاز در برخی صنایع شد و هشداری برای مشترکان پرمصرف دولتی بود. این درحالی است که برای زمستان سالجاری ظرفیت پالایش گاز طبیعی ایران به‌طور متوسط روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب و ظرفیت انتقال گاز کشور حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. از این‌رو با بهره‌برداری از اولین ردیف شیرین‌سازی گاز در پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون مترمکعب، بهره‌برداری از طرح‌های ذخیره‌سازی سراجه و شوریجه درمجموع ۱۰ میلیون مترمکعب، پالایشگاه فجرجم ۵ تا ۷ میلیون مترمکعب، پالایشگاه ‌هاشمی‌نژاد (به استثنای افزایش تولید شوریجه) ۲ تا ۳ میلیون مترمکعب و با انتقال گازهای ترش پارس‌جنوبی به پالایشگاه بیدبلند درمجموع بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز کشور افزوده شده است”.

این گزارش می افزاید: “برای زمستان سالجاری با توجه به افزایش مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها از یکسو و افزایش ظرفیت پالایش و انتقال گاز نباید افت فشار یا قطعی گاز در سطح شبکه گاز مشترکان خانگی، تجاری و جایگاه‌های سی. ان. جی به وقوع می‌پیوست. آمارهای منتشرشده توسط شرکت گاز در حالی برای زمستان امسال از ثبت رکورد مصرف ۵۴۵ میلیون مترمکعب در روز حکایت دارد که زمستان سال گذشته بدون اجرای طرح‌های افزایش تولید، رکورد مصرف روزانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز ثبت شده بود”.

هم اکنون آنطور که غلامرضا شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته، گاز بسیاری از واحد های صنعتی قطع شده و این صنایع با بحران سوخت مواجه شده اند.

به نوشته فرارو، او دیروز در نشست دبیران این اتاق گفته است: “یکی از اقداماتی که به فعالان اقتصادی ضرر می‌رساند قطع گاز یا برق واحدهای تولیدی است که زیان حاصل از این کار را فعالان باید پاسخ دهند و کسی دیگر جوابگو نیست. با توجه به چنین پیشینه نامناسبی، از دولت تدبیر و امید درخواست داریم که امید به آینده را بر فعالیتهای اقتصادی فراهم و اعتماد را با ثبات قوانین در صحنه فعالیتهای اقتصادی فراهم کند. ظاهرا با قطع گاز در برخی واحدهای تولیدی مواجه هستیم که در این شرایط لازم است ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار اجرا شود در غیر اینصورت آینده این واحدها مورد تهدید قرار می‌گیرد. در این شرایط آیا مدیریت ۲ طرفه دولت و مردم تاکنون اجرا شده است یا خیر؟ در شرایط فعلی نباید مدیریت یکطرفه دولتی ادامه پیدا کند، بنابراین از دولت یازدهم انتظار داریم به این موضوع توجه ویژه کند تا واحدهای تولیدی افقی روشنی را از وضعیت آینده خود داشته باشند”.

وی افزوده است: “اگر بنا به دلایل آلودگی هوا، واحدهای تولیدی تعطیل شوند و یا برای مدیریت مصرف، گاز و برق آنان قطع شود، ضرر و زیان ناشی از این گونه اقدامات باید از سوی دولت به تولیدکنندگان پرداخت شود”.