فساد خزنده در ایران

نویسنده

» مقاله نیوزویک در باره گزارش سازمان شفافیت

بابک دهقان پیشه

 

انکار کننده هولوکاست، رئیس جمهوری که مخالفانش انتخاب وی را مشروع نمی دانند، و فعلا متهم به  کلاهبرداری،  محمود احمدی نژاد را بعداز انتخابات مناقشه آمیز ریاست جمهوری در ماه ژوئن به نام ها و القاب زیادی نامیده اند و به نظر هم نمی رسد که فشار بر او در حال کاهش باشد. یکی از اتهامات فساد اداری است.

هفته گذشته، سازمان شفافیت بین المللی در گزارش سالیانه خود در باره فساد، ایران را در مقام شرم آورنهم از آخر قرار داده است. آنچه به خصوص در این رتبه بندی حائز اهمیت است آن است که فساد در دوره زمامداری محمود احمدی نژاد دو برابر شده است: ایران در سال 2005، سال اول ریاست جمهوری او، نمره 2.9 از 10 داشت در حالی که اکنون  با امتیازی برابر 1.8 در واقع 38 درصد افت کرده است.

این موضوع در داخل کشورهم از نظر ها پنهان نماند. کمیسیون ویژه مجلس ایران، که تحقیقی در مورد تخلفات صورت گرفته در زمینه خصوصی سازی شرکت های دولتی توسط دولت محمود احمدی نژاد در عرض سه سال و نیم گذشته انجام داده است، اکنون یافته های خود را  منتشر کرده است.این کمیسیون تلاش های دولت درامر خصوصی سازی را مورد انتقاد قرار داده وادعا کرده است در بسیاری از موارد مدیریت شرکت های  واگذار شده به بخش خصوصی هرگز به این بخش انتقال نیافته است. احمد توکلی، رئیس مرکز تحقیقات مجلس درجلسه هفته گذشته مجلس گفت: «متاسفانه  افراد فاسد از بالا تا پایین این دولت وجود دارند.»

این کمیسیون به یک معامله انجام شده اشاره دارد: فروش اخیر شرکت مخابرات ایران،  با قیمت نجومی 87 میلیارد دلار؛ بزرگترین معامله در تاریخ بورس اوراق بهادار ایران که به یک شرکت متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شد. این کمیسیون نتیجه گرفته است که رقابت این کنسرسیوم  با یک رقیب سرسخت دیگر “جعلی” بوده و شرکت مخابرات  قبلا به سپاه پاسداران واگذار شده بوده.

این معامله تنها یک نمونه از نفوذ خزنده سپاه پاسداران در اقتصاد ایران است. گزارش منتشر شده توسط شرکت رند در اوایل سال جاری یادآور شده است “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک عمل جراحی لیزر چشم تا ساخت و ساز ساختمان و تولیدخودرو و املاک و مستغلات،  به گسترش نفوذ خود درتمام بخش های بازار ایران ادامه می دهد.” گزارش مزبور می گوید از آن مهمتراتهامات مربوط به دست داشتن سپاه پاسداران در کنترل بسیاری از اقلام در بازار سیاه در کشور است.

در حالیکه تعداد بیشماری از شرکت ها و سازمان های دولتی و شبه دولتی ازسیستم اقتصادی بسته کشورسود می برند، معلوم نیست ایران به چه دلیل خواهان گشایشی در روابط خود با کشور های غربی است. تحقیقات کمیسیون نشان می دهد که برخی از مقامات مایلند دولت را وادار به پاسخگویی کنند ولی اینکه آیا بتوانند  گروه های قدرتمندی مانند سپاه پاسداران را نیز به چالش بکشند، جای تردید وجود دارد.

 

منبع: نیوزویک - 24 نوامبر