ده تصویر تکان‌دهنده از مهاجران

نویسنده

تصویر کودک غرق شده سوری که در ساحلی در ترکیه پیدا شده بود، یکی از تکان دهنده ترین تصاویری بود که اروپا را وادار کرد تا به بحران پناهندگان رسیدگی کنند.

اما تصاویر دیگری هم بودند که در گذشته و طی سال ها خطراتی که پناهجویان برای رسیدن به اروپا با آن مواجه هستند را نشان داده است.

۱- خوان مدینا عکاس روزنامه محلی در جزایر قناری در سال ۲۰۰۴ تصویری از قایق کوچکی را منتشر کرد که پر بود از پناهجویانی که از آفریقا آمده بودند. وقتی که گارد ساحلی به قایق نزدیک شد، قایق وارونه شد و نه نفر غرق شدند. مدینا عکس دو نفر از ۲۹   پناهجو، به نام های عیسی و ابراهیم، هردو اهل مالی،  که نجات پیدا کرده بودند را منتشر کرد. این عکس جایزه ورلد پرس فتو آن سال را از آن خود کرد.

۲- جزیره قناری همچنان یکی از اصلی ترین مقصدها برای پناهجویان آفریقایی است. پناهجویان از طریق موریتانی و سنگال از اقیانوس آتلانتیک عبور می کنند و گرسنه و تشنه به مقصد می رسند. در این عکس که در تنریف گرفته شده، توریست هایی را نشان می دهد که به یک کودک کمک می کنند. آرتورو رودریگز، عکاس، جایزه ورلد پرس فتو سال ۲۰۰۷ را از آن خود کرد.

۳- دو مستعمره کوچک اسپانیایی سئوتا و ملیللا که همسایه مراکش هستند، جاذبه زیادی برای مردمی دارد که دوست دارند به اروپا مهاجرت کنند. خوره پالازون، که برای یک گروه حقوق پناهجویان کار می کند، این عکس را گرفته است. دو نفر درحال بازی گلف هستند و عده ای از پناهجویان از نرده ها بالا رفته اند. او درباره این عکس می گوید:« به نظر می رسد که زمان مناسبی برای گرفتن عکسی سمبولیک بود”

۴- پناهجویانی که از جیبوتی می گذرند، گاهی وقت ها پول برای خریدن سیم کارت از بازار سیاه در سومالی هستند. جان استنمیر، با گروهی از آنها دیدار کرد که در ساحل منتظر علامت بودند. او می گوید:« این تصویر ما را به فکر وا می دارد که ما به کجا می رویم؟ انسانیت چیست؟” این عکس برند جایزه ورلد پرس فتو در سال ۲۰۱۴ شد.

۵-  زمانی که پناهجویان به مدیترانه می رسند، سفر خود را تمام شده می دانند. مراد سزر، عکاس رویترز، قاعدتا باید عکسی از انبوه مهاجران و کودکانشان می گرفت. اما یک روز وقتی به آنجا رفت، همه جا ساکت بود و تنها یک گهواره باقی مانده بود. او می گوید:« برای من این صحنه سمبل ناامیدی بود. اگر صاحبان این گهواره امیدی داشتند، حتما آن را جا نمی گذاشتند.»

۶- ماسیمو سستینی، در سال ۲۰۱۴ عکسی از هلی کوپتر از  یک قایق حامل پناهجویان گرفت. او سال ها قبل هم چنین عکسی گرفته بود. عکس جدید که بین لیبی و ایتالیا گرفته شده است نشان می دهد که هیچ چیز تغییری نکرده است. او می گوید: “ فکر کردم اگر بتوانم عکس از ۵۰۰ نفر بگیرم که پنج روز گشنه و تشنه روی قایق زندگی کرده اند، به بالا نگاه می کنند و کمک می خواهند، امسال این اتفاق افتاد” این عکس برنده ورلد پرس فتوی امسال شد.

۷- در ماه آوریل امسال یک کشتی ماهیگیری چوبی گروهی از سوری ها و اریتره ای ها را قصد داشتند به یونان بروند، سوار کرد.  آنتونیس دلیگیوریس، افسر ارتش یونان  که در ساحل با همسرش قهوه می نوشید، در میان امواج به آب پرید و بیست نفر از ۳۹ نفری که روی کشتی بودند را به  تنهایی نجات داد. یکی از آنها که در عکس است، وگاسی نباتی، اهل اریتره است که توسط دلیگیوریس نجات داده شد. دیگری، زن حامله ای است که بعدا در بیمارستان جزیره رودس، وضع حمل کرد و کارکنان بیمارستان گفتند که آن زن اسم پسرش را برای قدردانی از کسی او را نجات داده است، آنتونیوس گذاشته است.

۸- در این تصویر یک مرد سوری دیده می شود. نام او لیث ماجد است و پسر و دخترش را بعد از سفر از ترکیه به جزیره کس در یونان با یک قایق بادی که باد آن دائما خالی می شد، گرفته شده است. ماری فیتزجر درباره این عکس توئیت کرده است  که اشکی که این پدر می ریزد نشان دهنده دردی است که سوریه به آن دچار است. دانیل اتر، عکاس آلمانی درباره این عکس می نویسد:« از دیدن واکنشی که نسبت به این عکس نشان داده شد بسیار مسرورم. اشک خوشحالی این پدر بعد از سالم رسیدن به این مقصد، واکنش زیادی را برانگیخت. به همین دلیل است که من حرفه ام را دوست دارم.»

۹- وقتی که مقدونیه مرزهایش را به روی مهاجران بست، هزاران نفر شب را در منطقه ای بی طرف گذراندن و فردا صبح زمانی که تلاش می کردند راهی به آنسوی مرز باز کنند با گاز اشک آور و حمله پلیس مواجه شدند. دارکو ووجینوویچ، عکاس اسوشیتد پرس، از این پدر جوان عکس گرفت. بعد از ان ۳۹ هزار مهاجر از مرز مقدونیه به صربستان و بعد از آن به مجارستان که عضو اتحادیه اروپاست رفتند.

۱۰- این عکس هفته گذشته در رسانه ها و شبکه های مجازی پخش شد. تصویر پدری درمانده که برای گذران زندگی خانواده اش در لبنان، خودکار می فروشد. او مهاجر فلسطینی است که از شهر یرموک در سوریه به لبنان پناهنده اشده است. برای کمک به او کمپینی برپا شد و تا زمانی که صاحب تصویر پیدا شود، ۱۸۱ هزار دلار جمع آوری شده بود. عطار که گفته است که با این پول قصد دارد به آموزش کودکان سوری کمک کند. او قصد دارد به محض اینکه بتواند، به سوریه باز گردد.

بی بی سی انگلیسی