عنوان تازه اطلاعات برای دستگیری مخالفان دولت

نویسنده

کوروش سلیمی

بنا به نوشته خبرگزاری ایسنا وزیر اطلا‌عات دولت احمدی نژاد با به کار بردن اتهام تازه ای با عنوان “به هم زدن انسجام و وحدت کشور” به اشاره خبر داد که چند تن از منقدان دولت دستگیر شده اند. این عنوان تازه بعد از آن وارد محدوده امنیتی می شود که رهبر جمهوری اسلامی سال جاری را سال وحدت و انسجام اعلام داشت. چنین عنوان اتهامی در قوانین کشور وجود ندارد.

به نظر کارشناسان سیاسی همچنان که در سال 1377 با اشاره آیت الله خامنه ای که روزنامه های اصلاح طلب را “پایگاه دشمن” نامید رییس دادگستری تهران دستور توقیف جمعی روزنامه ها را صادر کرد و چندی بعد هم در یک مصاحبه اعلام داشت که به محض شنیدن سخنان رهبر در مصلای تهران احساس تکلیف کرده است. در اثر آن رویداد حدود صد نشریه توقیف شدند که به تازگی قوه قضاییه بسیاری از آنان را تبرئه کرد، و دویست روزنامه نگار به زندان های مختلف افتادند و ناگزیر شدند اعتراف کنند که روزنامه های شان پایگاه دشمن بوده اند. این روند ایران را در سال 2000 بزرگ ترین زندان روزنامه نگاران کرد.

به گزارش ایسنا اژه ای مشخصا از شناسایی و دستگیری عده‌ای خبر داده که به گفته وی در صدد بر هم زدن انسجام و وحدت کشور بوده‌اند و در پاسخ خبرنگاری که از وی پرسیده آیا آنان جاسوس بوده اند گفته است: لا‌زم نیست هر کسی که انسجام کشور را به‌هم می‌زند جاسوس باشد. الزامی ندارد هر کسی که اهداف دشمن را دنبال می‌کند جاسوس باشد، ممکن است کارش اثر جاسوسی داشته باشد، ولی جاسوس نباشد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا افرادی در این ارتباط دستگیر شده‌اند نیز گفت: افرادی در این ارتباط دستگیر شده‌اند.

وزیر اطلا‌عات در جمع خبرنگاران، همچنین در ارتباط با ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه چندی پیش یک مامور سابق اف‌بی‌آی در کیش گم شده است، گفته است: من از این قضیه به صورت رسمی اطلا‌عی ندارم و خبر آن را در سایت‌ها دیده‌ام، ممکن است به وزارت خارجه در این ارتباط چیزی اعلا‌م شده باشد ولی وزارت اطلا‌عات در این ارتباط اطلا‌عی ندارد. وی در پاسخ به این پرسش که ادعا می‌شود تعداد زیادی از افراد القاعده در ایران حضور دارند نیز گفت: این خبر مورد تایید نیست، اگر چنین چیزی باشد، ما با آن برخورد قاطع می‌کنیم.

وزیر اطلا‌عات درباره آخرین وضعیت پنج دیپلمات ایرانی ربوده شده در عراق اظهار داشته: ما تمام تلا‌شمان را می‌کنیم که این افراد آزاد شوند ولی از طرف آمریکا در این ارتباط اقدام موثری صورت نگرفته است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که شهرام جزایری در کدام کشور دستگیر شده نیز به همین پاسخ بسنده کرد که: در یکی از کشورهای حوزه خلیج‌ فارس. ‌ وی سپس در پاسخ به این پرسش که آیا شما مردم را در این باره نامحرم می‌پندارید که اعلا‌م نمی‌کنید وی در کدام کشور دستگیر شده است، گفت: اینچنین نیست؛ ما مردم را محرم خود می‌دانیم.

وزیر اطلا‌عات در نهایت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا آزادی ملوان‌های انگلیسی، ربطی به پنج دیپلمات ربوده شده‌ ایرانی در عراق دارد و آیا معاوضه‌ای صورت گرفته، مدعی شده: این دو امر هیچ ارتباطی با هم ندارند. مساله عراق ربطی به این داستان ندارد و ایران براساس رأفت اسلا‌می، همان‌طور که رئیس‌جمهور اعلا‌م کردند این اقدام را صورت داد.