گپ

نویسنده
میترا سلطانی

مهم ترین امتیاز نقشی که به من سپرده شد واقعی بودنش بود.  بازی در یک نقش واقعی در فیلمی که ناتورالیستی است بسیار سخت است.  تفاوت این نقش با دیگر نقش ها می تواند همین باشد و… 

 

گفت و گو با قربان نجفی

یک بازی واقعی

قربان نجفی متولد سال 1347 است وفارغ التحصیل بازیگری از دانشکده سینما تئاتر تهران.  بازی درسینما را ازسال 1375 و با فیلم “سایه به سایه” به کارگردانی علی ژکان آغاز کرده است.  او در فیلم “آخرین ملکه زمین” در نقش یک افغانی به ایفای نقش پرداخته است.  با او همکلام شده ایم تا از چند و چون این کاراکتر برایمان بگوید…

 

چه شد که به پروژه آخرین ملکه زمین پیوستید؟

برای یک بازیگر چند نکته اهمیت زیادی برای انتخاب فیلم دارد، فیلمنامه،کارگردان وبازیگران دیگر.  این سه نکته از اصلی ترین ملاک های من برای انتخاب این پیشنهاد بود.

 

برای بازی درنقش یک افغانی آن هم در نقش اول چنین فیلمی، با مشکل خاصی روبه رو نشدید؟

خیر.  سابقه نسبتا خوبی در معاشرت با افغانی ها داشتم و همین سابقه کمکم کرد.

 

درارائه لهجه افغانی دیگر بازیگران فیلم هم کمک می کردند؟

بله.  همه عوامل فیلم مخصوصا بازیگران افغانی که همگی ازدوستان عزیز من بودند، به من تذکر و پیشنهادات بی شماری دادند.

 

درفیلمبرداری کار سختی های زیادی را متحمل شدید؟

بله.  متاسفانه آقای عرب در اولین ساخته بلندشان با مشکلات زیادی روبرو شدند. اما به هرحال با لطف خدا و کمک همه عوامل سازنده، فیلم پیش رفت و به نتیجه رسید. این فیلم در مرحله تولید دچار بی مهری های فراوانی شد که همه را غافلگیر کرد. عدم حمایت مسئولین ذی ربط ازاین اثر سینمایی سرخوردگی ها را شدت بخشید ولی پشتکار همه مخصوصا آقای عرب به سازندگان نیرو داد.

 

چه قدر از بازی خودتان در “آخرین ملکه زمین “راضی هستید؟

با همه مشکلات آخرین تلاش های خودم را ارائه دادم. آنچه که می بینید حاصل ماهها تمرکز برروی یک نقش است.  می توانم بگویم که تقریبا ازعملکردم راضی هستم.

 

مهم ترین ویژگی این نقش برای شما چه بود؟

واقعی بودن.  مهم ترین امتیاز نقشی که به من سپرده شد واقعی بودن آن بود.  بازی در یک نقش واقعی در فیلمی که ناتورالیستی است بسیار سخت است.  تفاوت این نقش با دیگر نقش ها می تواند همین باشد و نگاه بازیگر به نقش را به کلی ریز بینانه کند.  بنابراین باید با موشکافی پیش می رفتم تا ذره ای خلل درآن ایجاد نشود.

 

فکرمی کنید “آخرین ملکه زمین”درمواجه با تماشاگر موفق می شود؟

متاسفانه این روزها نقدهای فراوانی برروی فیلم آمده است که این اثرتوانایی و کشش جذب مخاطب را به همراه ندارد و ممکن است  در اکران های خود ناموفق باشد.  نظر من عکس این داستان است.  فیلم دارای ساختار داستانی است یکی از امتیازهای آن همین است که می تواند مردم را به دنبال خود سوق دهد.  باید دید در ادامه اکران ها چه اتفاقی برای اثر خواهد افتاد و نباید با نقد های مغرضانه مسیر اصلی اکران را عوض کرد.  اگر کمی شرافتمندانه با اثر برخورد شود نتیجه آن صدردصد مثبت خواهد بود.

 

الان مشغول چه کاری هستید؟

چند پیشنهاد سینمایی و تله فیلم دارم که مشغول بررسی های نهایی هستم.

 

آیا ممکن است که دوباره باآقای عرب همکاری داشته باشید؟

ایشان اعتماد زیادی به من داشته اند و یکی از بنیادی ترین کاراکترهای فیلم را دراختیار من گذاشتند. عرب درکار خود بسیار ریز بین است واین را من دوست دارم.  بنابراین هرگاه که کمکی از دستم بربیاید کوتاهی نخواهم کرد.