محاکمه خبرگزاری رویترز بخاطر زنان نینجا

نویسنده

» گزارش لوموند:

یکی از مسؤولان ایرانی روز دوشنبه گفت که پس از انتشار گزارش ویدئویی از زنانی که ورزش های رزمی انجام می دهند، یک روند قضایی علیه خبرگزاری رویترز در تهران آغاز شده. 

فعالیت های این خبرگزاری در ایران از ماه مارس متوقف شده و هنوز هیچ گونه تصمیمی برای باز شدن مجدد آن اتخاذ نگردیده. رییس بخش مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ دراین خصوص گفت: “باز شدن مجدد دفتر این خبرگزاری قبل از صدور حکم دادگاه مربوط به پریسا حافظی، رییس این دفتر، امکان پذیر نخواهد بود.”

محمدجواد آقاجری گفت که خانم حافظی به دنبال شکایت باشگاه ورزش های رزمی بانوان که این گزارش ویدئویی را موهن خوانده بودند، تاکنون دو بار در استماع دادرسی شرکت کرده. این گزارش که در اوایل ماه فوریه منتشر شد، زنانی را نشان می داد که در شهر کرج آموزش های “نینجا” می دیدند. عنوان این گزارش چنین بود: “هزاران زن نینجا به عنوان آدمکش در ایران آموزش می بینند”.

رویترز چند روز بعد به دنبال اعتراضات حکومت تهران، این تیتر را تغییر داد و عذرخواهی کرد. ولی مقامات جمهوری اسلامی کمی پس از آن مجوز تمامی روزنامه نگاران این خبرگزاری در تهران را ملغی کردند.

آقای آقاجری مشخص نکرد خانم حافظی به چه دلیل تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و محاکمه او در چه دادگاهی برگزار خواهد شد، اما به نقل از یکی از منابع نزدیک به این پرونده، رییس دفتر رویترز که گذرنامه اش نیز توقیف شده، احتمالاً به جرم “تبلیغ علیه نظام” و “انتشار اخبار اشتباه” تحت تعقیب قضایی قرار گرفته. رسانه های ایران بدون اینکه مشخص کنند، صرفاً از واژه “تعقیب” استفاده کرده اند.

خانم حافظی نیز مایل نبود در این مورد اظهارنظر کند. ولی مدیر رویترز روز یکشنبه بیانیه ای منتشر کرد و ممنوعیت سفر به خارج رییس دفتر رویترز در تهران را محکوم نمود. او همچنین خاطرنشان ساخت که خانم حافظی “به هیچ وجه نباید برای این موضوع مورد اتهام قرار گیرد”، چرا که او “هیچ مسؤولیتی” در این زمینه نداشته، زیرا فعالیت های ویدئویی رویترز کاملاً مستقل از فعالیت های سردبیر این خبرگزاری است.

منبع: لوموند، ۲۱ می