اینبار دوپینگ علی لاریجانی موثر بود

نویسنده
مریم کاشانی

» ابهام در عملکرد آینده هیات نظارت

بالاخره مجلس عضو ناظر خود در هیات نظارت بر مطبوعات را انتخاب کرد. حمید رسایی، سید محمود نبویان و حسن کامران به‌عنوان کاندیداهای کمیسیون فرهنگی مجلس معرفی شده بودند اما پیش از رای گیری نهایی، سیدمحمود نبویان استعفا کرد. به این ترتیب حمید رسایی، از اعضای جبهه پایداری و حسن کامران عضو فراکسیون راستگرای رهروان ولایت در رقابت نهایی شرکت کردند. این رقابت در واقع بین جناح علی لاریجانی و رقیبان او بود. در نهایت حسن کامران با ۱۰۸ رأی از ۲۰۳ رأی ماخوذه به‌عنوان عضو ناظر جدید در هیات نظارت بر مطبوعات انتخاب شد. همزمان با این رای گیری انتخاب نمایندگان عضو در شورای نظارت بر صدا و سیما نیز انجام شد که در آن هم نامزدهای جبهه پایداری شکست خوردند.

با وجود سوابق حسن کامران، مطبوعات اصلاح طلب چاپ تهران از این انتخاب استقبال کرده اند. روزنامه شرق در گزارشی نوشته است: “تمام تلاش‌های پایداری‌ها، از کناررفتن نبویان به‌نفع رسایی گرفته تا انتشار رزومه هم برای رسایی چاره‌ساز نشد تا در نهایت او این رقابت سیاسی را به حسن کامران ببازد. درست در روزهایی که نگرانی از حضور حمید رسایی در شورای نظارت بر مطبوعات بالا گرفته بود، اجماع فراکسیون نزدیک به علی لاریجانی در مجلس روی نام حسن کامران به توافق رسید. “

 این روزنامه از قول جواد جهانگیرزاده، یکی از نمایندگان مجلس آورده: “حسن کامران مرد میانه‌رویی است که از دایره انصاف خارج نمی‌شود، او تجربه حضور در شورای نظارت بر مطبوعات را دارد و از اینها گذشته نامش همیشه به عنوان فردی به‌دور از حاشیه‌سازی مطرح است.”

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی دیگر ضمن تاکید بر اینکه “مجلس به تندروی رای نداد” آورده بود: “تیر تندروها به سنگ خورد، جبهه پایداری نتوانست در رقابت با اصولگرایان معتدل مجلس هیچ‌کدام از نامزدهایش را راهی دو شورای نظارت بر مطبوعات و صدا و سیما کند. تازه آن هم در شرایطی که پیش از رای‌گیری گلوگاه معرفی نامزدها در تصرف نزدیکان جبهه پایداری بود. دیروز مجلسی‌ها باید سه نماینده را از بین خود برمی‌گزیدند؛ دو نفر برای شورای نظارت بر صدا و سیما و یک نفر هم برای شورای نظارت بر مطبوعات. کمیسیون فرهنگی برای این دو انتخابات مجموعا هشت نفر نامزد معرفی کرده بود، نصف آنها عضو جبهه پایداری بودند.”

نویسنده این روزنامه معتقدست که کمیسیون فرهنگی پس از کش و قوس های زیادی که بر سر انتخاب عضو هیات نظارت بر مطبوعات صورت گرفت، “با اکراه” نام حسن کامران را نیز در لیست اعضای پیشنهادی قرار داده است.

روزنامه دولتی ایران نیز طی نوشته ای با عنوان “وزن کشی فراکسیون ها به نفع «رهروان» تمام شد” آورده است: “انتخابات یاد شده در جلسه دیروز مجلس وزن جریان‌های سیاسی موجود را در بهارستان نشان می‌دهد. پیروزی نامزدهای فراکسیون رهروان ولایت بیانگر این نکته است که بر خلاف برخی تحلیل‌ها و اظهار نظرهای بعد از استیضاح وزیر علوم در مجلس، آرایش سیاسی و ترکیب نیروهای سیاسی موجود در بهارستان دستخوش تغییر معناداری نشده و فراکسیون میانه رو مجلس همچنان اکثریت کرسی‌ها را در اختیار خود دارد. بعد از رأی آوردن استیضاح دکتر رضا فرجی دانا که با محوریت و میدان‌داری اعضای فراکسیون اصولگرایان و جبهه پایداری انجام شد، اعضای این جریان سیاسی به همراه رسانه‌های آن‌ها مدعی شدند تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس تغییر موضع داده و فراکسیون اصولگرایان به ریاست حداد عادل موضع برتر را در مجلس پیدا کرده است.”

گفتنی است که انتخاب نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات طی هفته های اخیر به چالشی مهم در مجلس تبدیل شده بود. بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، کمیسیون فرهنگی باید چند نماینده را برای عضویت در شوراهای فرهنگی از جمله هیات نظارت بر مطبوعات و شورای نظارت بر صدا و سیما معرفی کند. در مجلس کنونی، اکثریت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را اعضای جبهه پایداری تشکیل داده اند که در فراکسیون موسوم به اصولگرایان به ریاست حداد عادل فعالیت می کنند. اما گفته می شود که فراکسیون اکثریت مجلس، فراکسیون رهروان ولایت است که ریاست آن بر عهده علی لاریجانی است.

در ماجرای استیضاح وزیر سابق علوم، با وجودیکه علی لاریجانی موافق استیضاح نبود، مجلس شورای اسلامی او را برکنار کرد. در آن زمان گفته می شد که جناح لاریجانی در مجلس، دیگر از اکثریت لازم برخوردار نیست. چنین بود که انتخاب نماینده عضو هیات نظارت بر مطبوعات به موضوعی حیثیتی برای علی لاریجانی تبدیل شد.

نماینده پیشین مجلس در این هیات علی مطهری بود که کمیسیون فرهنگی مجلس حاضر به معرفی دوباره او برای عضویت در این هیات نبود. آنان دو نماینده نزدیک به جبهه پایداری را برای عضویت در هیات نظارت معرفی کرده بودند. برخی نمایندگان اما نسبت به این اقدام معترض بودند و تاکید می کردند که مجلس باید بتواند یک نفر را از میان چند گرایش سیاسی موجود در مجلس انتخاب کند. پس از پافشاری کمیسیون فرهنگی، علی لاریجانی نظر این کمیسیون را به رای مجلس گذاشت و در نهایت کمیسیون فرهنگی موظف به معرفی نماینده ای دیگر در لیست نمایندگان پیشنهادی شد. مخالفان لاریجانی این اقدام او را فراقانونی دانستند و رئیس مجلس را به دیکتاتوری متهم کردند. با اینحال لاریجانی حاضر به عقب نشینی نبود.

چنانچه کمیسیون فرهنگی لیست نمایندگان را تغییر نمی داد، علی مطهری می توانست همچنان در هیات نظارت به کار خود ادامه دهد. به همین دلیل فراکسیون فرهنگی مجلس ناچار به معرفی لیست جدید شد.

پس از آن اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس، حسن کامران را به عنوان گزینه مورد حمایت خود انتخاب کرد.

گرچه انتخاب حسن کامران به عنوان پیروزی جناح لاریجانی در مجلس تلقی شده است، اما مشخص نیست که رفتار نماینده برگزیده شده در مجلس بتواند رضایت جامعه مطبوعاتی در ایران را جلب کند.

اوایل شهریور گذشته، کمال‌الدین پیرموذن از نمایندگان اقلیت مجلس طی سخنانی بعد از افزوده شدن نام حسن کامران به لیست کمیسیون فرهنگی برای عضویت در هیات نظارت، ابراز نگرانی کرده و گفته بود: “متاسفانه کمیسیون فرهنگی اصرار بر مهندسی آرای کل نمایندگان دارد. در انتخاب عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات حق، حق کل مجلس بود. چرا که مجلس به تمام گرایش‌های فکری اعتقاد دارد. اما تندروها نمی‌خواهند به این مساله توجه کنند.” او تاکید کرده بود: “اعضای کمیسیون فرهنگی که اکثریت مطلق آن نزدیک به جبهه پایداری هستند، تنها به همفکرانشان بها می‌دهند. گرایش فکری قاطبه نمایندگان این کمیسیون نیز نزدیک به جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو است و به همین دلیل است که عزمشان جزم شده است تا فضای باز سیاسی و چند صدایی را در مطبوعات کلید نزنند. آنان می‌خواهند عضوی از خودشان به هیات نظارت بر مطبوعات راه یابد تا با پندار و بینش اقتدارگرایانه جلوی تعدد و تکثر و آزادی مطبوعات گرفته شود و کنترل رسانه ها در اختیارشان قرار بگیرد. این مساله یعنی بعد از این آن ها با ابزار قانونی، علیه منتقدان خود عمل خواهند کرد.”