آزادی سران جنبش سبز، مطالبه ملی است

نویسنده
حسین محمدی

» دیدار عبداله نوری با دختران میرحسین موسوی

عبدالله نوری٬ وزیر کشور دولت های هاشمی و خاتمی٬ در دیدار با فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد٬ خواستار آن شد که پس از شروع به کار دولت جدید و تغییر ترکیب اعضای شورای عالی امنیت ملی٬‌ این شورا برای رفع حصر از موسوی٬ رهنورد و کروبی تلاش کند.

نوری در این دیدار رفع حصر از موسوی و کروبی را باعث “ثبات بیشتر و تقویت منافع ملی” دانست و گفت: “فکر می کنم بهترین محل برای اقدام جهت رفع حصرها و حبس ها شورایعالی امنیت ملی باشد و این شورا جهت هر چه بهتر شدن فضای داخلی و تزریق آرامش و امید بیشتر در بستر جامعه، پیشنهاد آزادی این عزیزان، که به یک مطالبه ملی تبدیل شده است را ارائه خواهد داد و تا حصول نتیجه پیگیری خواهد نمود. در جریان حصر و آزادی مرحوم آیت الله العظمی منتظری هم نهایتا جمعبندی حکومت و شاید با پیشنهاد شورایعالی امنیت ملی این شد که آزادی ایشان به مصلحت همه است. آن زمان هم معتقد بودم مرحوم آیت الله منتظری نظرات خودشان را بیان می کنند، چه در حصر باشند و چه آزاد باشند، البته در حصر که باشند تاثیرگذاری سخنان ایشان بیشتر است”.

وی همچنین با اشاره به جلسات سران قوه و هاشمی‌رفسنجانی٬‌ چنین اظهارنظر کرد: “امیدوارم با تشکیل جلسات جدید شورایعالی امنیت ملی با حضور اعضای جدید و همچنین تشکیل جلسات سران سه قوه با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در بسیاری از مسایل داخلی و خارجی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی از جمله حصر و حبس ها گشایش ایجاد شود. اتفاقاتِ دوره ی انتخاباتِ اخیر، از هاشمی یک چهره جدید و تاثیرگذار ساخته است و آقایان هاشمی رفسنجانی و روحانی می توانند با درایت و با همراهی و همدلی با خواست اکثریتِ مردم، مسائل را به گونه ای معقول که هیچکس بازنده آن نباشد و همه احساس برد کنند حل نمایند”.

وی اضافه کرد: “چنانچه حکومت هم بخواهد به دولت جدید کمک کند، در جهت حل مشکلات دولت و توقعاتی که در جامعه از دولت جدید وجود دارد، از جمله آزادی محصورین و محبوسین اقدام می کند”.

نوری دلیل ادامه حصر موسوی و کروبی را چنین توصیف کرد: “گزارش هایی که امروز به حاکمان داده می شود از کانال مسئولین فعلی است و با تغییر مسئولین گزارش ها و تحلیل ها هم تغییر خواهد کرد و چه بسا نتایج دیگری در بر داشته باشد. حکومت هم ممکن است در یک جمع بندی جدید و بازنگری به این نتیجه برسد که بهتر است نسبت به ادامه ی حصر جناب آقای مهندس موسوی و جناب آقای کروبی و سرکار خانم رهنورد و حبس سایر عزیزان ما تجدید نظر صورت پذیرد. بالاخره در همین نظام روزی مرحوم آیت الله منتظری در حصر قرار گرفتند و روزی حصر ایشان شکسته شد”.

نوری همچنین آزادی موسوی و کروبی را “مطالبه ملی” توصیف کرد و گفت: “در هر حرکت جمعی، شعارها به سمت لزوم رفع حصرها و حبس ها تغییر می یابد. مناسب است رهبران حکومت در جهت پاسخگویی به این خواست فراگیر و گسترش و تعمیق انسجام و وحدت داخلی و تقویت منافع ملی به حصرها و حبس ها خاتمه دهند و موجبات شادی ملیونها نفر را فراهم نمایند”.

سخنان عبدالله نوری در حالی بیان شده است که یدالله جوانی٬ مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه٬ گفته است: “خیلی روشن بدیهی است مباحث مطرح شده مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی و کسانی که متهم ردیف اول در حوادث سال ۸۸ بودند از طریق فشار رسانه‌ای بر روحانی، در شرایط کنونی در واقع وارد کردن روحانی به‌عنوان رئیس جمهور منتخب به وادی‌ای است که می‌تواند او را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کند”.

وی اضافه کرد: “روحانی با شعار اعتدال و قانونگرایی موفق شد رأی مردم را به دست بیاورد، اما مردمی که مطالبه اصلی‌شان در حوزه مسائل سیاسی و آزادی‌ها نیست، بلکه در حوزه اقتصادی است. امروز نظرسنجی‌هایی که انجام شده نشان می‌دهد آن افرادی که به روحانی رأی دادند عمدتاً کسانی هستند که امیدشان این بوده که روحانی بتواند با اعتدال‌گرایی و قانون‌گرایی مشکلات اقتصادی مملکت را حل کند”.

این دیدار در منزل یکی از فرزندان مهندس موسوی و در فضایی صمیمی برگزار شد. در ابتدای این دیدار فرزندان میرحسین موسوی پس از خوشامدگویی به عبدالله نوری و همراهان، گزارشی از آخرین وضعیت درمانی پدر خود بیان کردند و نسبت به رسیدگی دقیق تر و مستمر پزشکی جهت کنترل و انجام مراقبت های لازم درمانی از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد تاکید داشتند. در این دیدار یکی از فرزندان موسوی و رهنورد که پس از ماه ها اجازه دیدار با پدر و مادر را در منزل مادر خانمِ رهنورد پیدا کرده بود، گزارشی از این دیدار ارائه و از روحیه خوب و بالای پدر و مادر اظهار خوشحالی کرد.