تجلیل علنی فلاحیان از سعید امامی

نویسنده

falahianemami.jpg

پریسا حاتمی

در آستانه نهمین سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای و کشته شدن شش روشنفکر دگراندیش توسط عواملی که از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی یک “غده سرطانی” نامیده شدند که درون این وزارتخانه “رخنه” کرده‌اند و باید “ریشه‌کن” شوند، علی فلاحیان، وزیر اطلاعاتی که این عوامل در دوران وی شکل گرفته و رشد کرده بودند، به دفاع از عملکرد خود و وزارت تحت مسئولیت خود پرداخت.

خبرگزاری فارس که بدون هیچ دلیلی به سراغ علی فلاحیان رفته و با وی گفت‌وگوی مفصلی را ترتیب داده، ابتدا این خبر را با تیتر “سعید امامی یک نخبه امنیتی بود” منتشر کرده و به عنوان تیتر یک خود برگزید، اما چند دقیقه بعد این خبر حذف شد و سپس با تغییراتی، با تیتر “خاتمی اهل حرف، هاشمی مرد امید و احمدی نژاد اهل هر دو است” مجددا در خروجی این خبرگزاری منعکس شد.

احمدی نژاد چندی پیش درباره خبرگزاری اصولگرای فارس که همواره به عناون تریبون رسانه‌ای بخش تندروی اصولگرایان ایفای نقش کرده است، گفت: “فارس یک چیز دیگر است.” ارتباط نزدیک این خبرگزاری با محافل امنیتی برای اهل رسانه‌ها کاملا آشکار است و خبرسازی‌های این خبرگزاری علیه اصلاح طلبان و فعالان سیاسی، اجتماعی و دانشجویی بارها انتقاد این فعالان مدنی را برانگیخته است. با این حال تاکنون حتی یک شکایت از خبرگزاری فارس در محاکم قضایی پیگیری نشده است، به گونه‌ای که چندی پیش یکی از فعالان اصلاح طلب در این باره گفته بود: “گویا خبرگزاری فارس هم مثل روزنامه کیهان، مصونیت آهنین دارد!”

سعید امامی و خدمت‌هایش!

تا پیش از این، تنها کسی از اعضای محافل امنیتی ضد اصلاحات که جرات کرده بود به صراحت از سعید امامی دفاع کند، روح الله حسینیان بود که در آن زمان در مجلس ختم سعید امامی (پس از خودکشی وی) نیز شرکت کرد. حسینیان در حال حاضر سمت “مشاور امنیتی احمدی نژاد” را یدک می‌کشد.

اما روز گذشته، فلاحیان نیز در مصاحبه با خبرگزاری اصولگرای فارس نه تنها از دوران وحشتناک حضور خود در راس وزارت اطلاعات به عنوان “دوران قدرت” یاد کرد، بلکه سعید امامی را که نهادهای رسمی حکومت پیش از این یک “جاسوس” معرفی کرده بودند، یک “نخبه امنیتی” توصیف کرد، که “بسیار آدم قوی‌ای بود و خیلی خدمت کرد.”

این در حالی است که سعید امامی (اسلامی)، که در زمان وزارت فلاحیان به مدت هشت سال “معاونت امنیت” وی را برعهده داشت، از سوی بارها از سوی مسئولان وقت و به ویژه تیم بازجویی از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای، به عنوان “یک عنصر جاسوس و وابسته به بیگانه” معرفی شده بود. حتی آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز پس از انتشار خبر قتل‌های زنجیره‌ای، با حضور در نمازجمعه این قتل‌ها را به “سرویس‌های جاسوسی بیگانه” نسبت داده بود و چندی بعد که سعید امامی در زندان (یا به نقلی در بیمارستان) “خودکشی” کرد، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در یادداشتی وی را “جاسوس” موساد (سرویس اطلاعاتی اسرائیل) نامید.

اکنون فلاحیان در حالی سعید امامی را یک نخبه امنیتی می‌نامد که حتی رئیس وی، هاشمی رفسنجانی، نیز در خاطرات و سخنان خود از اعمال خلاف قانون و ضد امنیت ملی وی پرده برداشته و گفته بود: او به خاطر این کارهایش عزل شد و به دادگاه تخلفات اداری فرستاده شد.”

فلاحیان در همین حال در این گفت‌وگو، با دفاع از مصاحبه روح الله حسینیان با برنامه تلویزیونی “چراغ” که در آن نزدیکان خاتمی به انجام این قتل‌ها متهم شده بودند، به تکرار این اتهامات پرداخت و گفت: “آنها ـ اصلاح طلبان ـ خیلی خوب از این استفاده کردند، به وظیفه ملی خود عمل نکردند. طبیعی است در دستگاه امنیتی یا انتظامی یک حادثه‌ای ممکن است اتفاق بیفتد و تخلفی رخ دهد، به این نباید جنبه سیاسی و عمومی و ملی دهند و به بحران تبدیل کنند، ولی آنها تعبیرشان این بود که یک لقمه چربی است و ما نباید این را زمین بگذاریم. اما اینکه خود آنها این برنامه‌ریزی را کرده باشند من نتوانستم کدهای روشنی به دست بیاورم. من به عنوان یک تخلف این را ارزیابی می‌کردم، البته یک احتمال دیگری هم می‌دهم که چون اطلاعات لازم به دستم نرسیده نمی‌توانم اعلام کنم، اما در هر صورت آنها با برنامه‌ریزی مفصل حاضر شدند منافع ملی را زیر پا بگذارند و منافع گروهی‌شان را از این راه تامین کنند.”

این در حالی است که برخلاف ادعاهای مذکور، فلاحیان، حسینیان و دیگر افراد بلندپایه امنیتی که به دست داشتن در قتل‌های زنجیره‌ای متهم بودند، همواره با جوسازی و برخوردهای امنیتی و حتی فیزیکی، که یک نمونه از آنها “ترور سعید حجاریان” بود، جلوی پیگیری شفاف این پرونده و معرفی عاملان و آمران واقعی قتل‌های زنجیره‌ای گرفتند.

اصلاح طلبان همواره این دو تن، دیگر اعضای محفل حقانی و باندهای امنیتی همفکر سعید امامی را متهم کرده‌اند که با فرافکنی و متهم کردن عناصر نامشخصی تحت عنوان “دوم خردادی ها” از معرفی و محاکمه عاملان واقعی قتل‌های زنجیره‌ای خودداری کردند و تا پیگیری این پرونده به سطوح بالاتر نرسد و احیانا افرادی از جمله حسینیان و فلاحیان و یا بالاتر از آنها مورد مواخذه و بازجویی قرار نگیرند.

کاش قتل ها بی‌سروصدا تمام می‌شد

فلاحیان در مصاحبه با “فارس”، درباره “قتل‌های زنجیره‌ای” نیز گفت: “چند نفر تخلف کردند و محاکمه‌شان کردند، حکم دادند و زندانی کردند” و سپس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که درباره استفاده تبلیغاتی از این موضوع پرسیده بود، گفت: “همان موقع هم قرار بر این بود افرادی که متخلفند دادگاهی شوند حال ممکن است به حکم هم معترض باشند، اما در نهایت همین کار را آن وقت بدون سر و صدا هم می‌توانستند انجام دهند.”

این در حالی است که محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اصلاح طلب پیشین، همواره افشای قتل‌های زنجیره‌ای و علنی کردن این غده سرطانی درون وزارت اطلاعات را یکی از بزرگترین خدمات دولت خود دانسته است. با این حال هیچ‌گاه روشن نشد که چند متهمی که به این اتهام به طور پنهانی بازداشت و بازجویی و به طور غیر علنی محاکمه و محکوم شدند، آیا واقعا عاملان قتل‌های زنجیره‌ای بودند یا خیر؟ و همچنین دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تا امروز از پیگیری معرفی آمران این قتل‌ها نیز خودداری کرده است.

مصاحبه دیروز فلاحیان از آن حیث حائز اهمیت است که او خود یکی از متهمان اصلی این پرونده است، اما هیچ‌گاه امکان بازجویی از وی در این باره فراهم نشده است. مسئولان حکومت بارها عاملان این قتل‌ها را به وابستگی به دشمن متهم کردند، اما هویت واقعی این افراد، محفلی که آنها در آن عضویت داشتند، اقداماتی که این غده سرطانی پیش از این انجام داده بود و سرنوشت بقایای آن در وزارت اطلاعات و دیگر دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی هیچ‌گاه فاش نشد.