دعوت برای بازدید از سفارت سابق آمریکا

نویسنده

» گزارش المانیتور از تصمیم تازه بسیج

لورا روزن

ایران به تازگی از برخی خبرنگاران دعوت کرده تا از سفارت سابق ایالات متحده در تهران بازدید کنند.

توماس اردبرینک گزارشگر نیویورک تایمز در تهران در صفحه توئیتر در بالای نخستین عکس از مجموعه تصاویری که منتشر کرده نوشته است: “یک روز از من دعوت شد تا از سفارت سابق آمریکا در ایران بازدید کنم.” اردبرینک توضیح می دهد که مناسبت این دعوت، مصاحبه مطبوعاتی فرمانده بسیج ایران بود که خبرنگاران را به بازدید از جبهه های خط مقدم جنگ هشت ساله ایران و عراق فرا می خواند. کمیته برگزار کننده این تورها دفتر مرکزی خود را در سفارت سابق ایالات متحده قرار داده است.

اما برای برخی زمان انتخاب شده برای تورها نشان دهنده بخشی از تلاش ایران برای پاسخ به فیلم هالیوودی آرگو است، فیلمی که چندین مقام جمهوری اسلامی آن را متهم به توهین به ایران و ارائه تصویری غیر منصفانه از گروگان گیری در سفارت آمریکا کرده اند. تصرف سفارت آمریکا منجر به قطع رابطه ایران و آمریکا برای بیش از 30 سال شده است. فرمانده بسیج پیشنهاد بازدید از مناطق جنگی را در دفتر سفیر سابق ایالات متحده مطرح کرد.

خبرگزاری چینی شینهوا چندین عکس از سفارت آمریکا منتشر کرد، عکس هایی که توسط یک ژورنالیست ایرانی برای این خبرگزاری گرفته شده است، شینهوا در زیرنویس عکس ها آورده است: “یک روزنامه نگار ایرانی که از داخل سفارت سابق آمریکا در مرکز تهران بازدید کرده است، دهم مارس 2013.”

 

 شینهوا می نویسد: “عکس ها و وسایل آمریکایی ها که در داخل سفارت سابق ایالات متحده به چشم می خورد.”


خبرنگار نیویورک تایمز در زیر عکسی از کنفرانس مطبوعاتی فرمانده بسیج در خصوص تورهای بازدید از مناطق جنگی می نویسد: “بسیج که اینک کنترل سفارت را در اختیار دارد، غرفه هایی برای گردش برپا کرده و از برخی بازدیدکنندگان دعوت به عمل آورد تا روی پرچم های آمریکا و اسرائیل که کف محوطه سفارت نقاشی شده بود راه بروند.”

یکی از دیپلمات های ایرانی در هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل توضیحی درباره چرایی برگزاری این تور در این زمان نداده است. پرسش و جوهای المانیتور از وزارت خارجه آمریکا نیز به جایی نرسید.
اما روزنامه بریتانیایی دیلی میل نوشته است تور بازدید از سفارت ایالات متحده نشان دهنده پاسخ ایران به فیلم آرگو است. محمد خزاعی سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل سوم مارس در برنامه فرید زکریا در سی ان ان گفته بود آرگو “توهینی به ایران نبود و شایسته دریافت اسکار برای بهترین فیلم نبود.”

این مقام ایران می گوید: “اگر بخواهم با شما رو راست باشم، از منظر تکنیکی اگر بخواهم قضاوت کنم، آرگو فیلم خیلی ضعیفی بود.”

خزاعی همچنین از جورج کلونی تهیه کننده و بن افلک کارگردان فیلم دعوت کرده است تا به ایران سفر کنند. “اگر آن ها به ایران سفر کنند، روز بعدش از ملت ایران به خاطر تولید همچنین فیلمی عذرخواهی می کنند.”

منبع : المانیتور – 11 مارس