نظر سنجی کار انگلیسی ها بود

نویسنده
شیرین کریمی

» ادعای تازه مصلحی

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز گذشته با تاکید بر خنثی کردن ترور “افراد موفق” علمی، از اذعان رئیس جمهور ایالات متحده به ناموفق بودن عملیات سایبری علیه تهران خبر داد و نتایج نظرسنجی اخیر در خصوص برنامه هسته ای در رسانه های داخلی را کاربنگاه خبرپراکنی بریتانیا دانست.

 

وزیر اطلاعات روز گذشته بار دیگر از تلاش افراد “اخیرا دستگیر شده”ای خبر داد که برای ترور دانشمندان جمهوری اسلامی نقشه کشیده بودند. حیدر مصلحی که در سالن همایش های حوزه عملیه قم سخنرانی می کرد، گفت :” از جمله اقداماتی که گروه‌های اخیراً دستگیر شده قرار بود انجام دهند ترور برخی افراد به وسیله نقشه‌های دقیق بود و این اشخاص نیز از میان افراد موفق در علوم مختلف انتخاب می‌شوند.”

وی ۹ روز پیش هم در جریان سخنرانی اش از تربیون نماز جمعه تهران از انهدام “دو شبکه ترور” توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی خبر داده بود. او از پشتیبانی ایالات متحده، اسرائیل، فرانسه و آلمان و عربی برای انجام عملیات خرابکارانه در ایران خبر داده و در عین حال متذکر شده بود: “اما وزارت اطلاعات طی مدت شش ماه توانست میان آنها سرافکندگی و درهم ریختگی ایجاد کند.”

ادعاهای حیدر مصلحی زمانی مورد تردید قرار گرفت که دو تن از روزنامه نگاران سرشناس نشریه هاآرتص اسرائیل و شبکه CBS امریکا کتابی منتشر کردند که بر اساس آن ترور تمامی دانشمندان جمهوری اسلامی توسط مهاجمانی با ملیت اسرائیلی انجام شده و سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل – موساد- برای کشتن دانشمندان تهران از هیچ ایرانی استفاده نکرده است.

علی رغم ادعای این روزنامه نگاران و با وجود قتل ۴ دانشمند اتمی در سه سال گذشته، وزیر اطلاعات روز یک شنبه خاطرنشان کرده که “اقدامات اطلاعاتی سبب جابجایی اشخاص و عدم توفیق دشمنان شد.”

 

محذوریت امنیتی داریم

وزیر اطلاعات که در تمامی سخنرانی هایش بر جایگاه مستحکم اطلاعاتی جمهوری اسلامی تاکید دارد این بار گفته نظام در نشان دادن “چهره های موفق” علمی با “محذوریت های امنیتی” مواجه شده است. جمهوری اسلامی تاکنون ده ها نفر را به ظن ارتباط با قتل دانشمندان اتمی بازداشت کرده و ماه اردیبهشت هم یکی از آنان را به جرم ترور مسعود علی محمدی - نخستین قربانی قتل ها – به دار آویخت.

 

MI6 و سلاح اتمی نظام

وزیر اطلاعات دیروز البته پیرامون اظهارات اخیر رئیس سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا سیاست سکوت را در پیش گرفت. روز جمعه روزنامه دیلی تلگراف به نقل از جان ساورز، رئیس MI6 نوشته بود: “ماموران بریتانیایی چهار سال پیش تلاش های ایران را برای دستیابی به سلاح هسته ای خنثی کرده اند.”

ساورز خاطرنشان کرده بود که در صورت عدم دخالت بریتانیا، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۸ به سلاح اتمی دسترسی پیدا می کرد. بالاترین مقام اطلاعاتی در لندن از جزئیات اقدام بریتانیا علیه برنامه هسته ای تهران سخنی نگفته است.

گفتنی است در آخرین ماه سال ۲۰۰۷ ( ۱۳۸۶) گزارشی تحت عنوان “ارزیابی ملی اطلاعات” که شامل نظرات سازمان های مختلف اطلاعاتی آمریکا است انتشار یافت که نشان می داد جمهوری اسلامی تلاش برای تولید بمب اتمی را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است. از همین منظر برخی ناظران اظهارات اخیر جان ساورز را قابل تامل و بعضی دیگر اغراق آمیز می دانند.

 

اوباما و شکست سایبری

حیدر مصلحی دیروز در بخش دیگری از سخنرانی خود به “سرمایه گذاری سنگین” دشمنان جمهوری اسلامی در “فضای سایبر” اشاره کرد و گفت: “اوباما اخیرا گفته است ما هر تلاشی کردیم که در این فضا به جمهوری اسلامی ضربه وارد کنیم موفق نشده‌ایم و دلیل این سخن نیز توانمندی بالای نظام در این زمینه است.”

مصلحی هیچ اشاره ای نکرده که رئیس جمهور ایالات متحده کی و کجا از “ناکامی” واشنگتن برای “حمله سایبری” به منافع جمهوری اسلامی سخن گفته است.

این در حالی است که سال ۲۰۱۰ نفوذ ویروس استاکس نت، طوفانی در تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی به پا کرد و سانتریفیوژ های بسیاری را در نطنز هم ریخت. در آن زمان مقامات ایالات متحده و اسرائیل به طور رسمی و غیر رسمی تاکید کردند که قدرت تخریب آن حمله سایبری، برنامه اتمی جمهوری اسلامی را چندین سال به عقب انداخته است. بهار امسال نیز ویروس “فلام” به سایت های وزارت نفت و علوم جمهوری اسلامی وارد شد.

در یک دهه اخیر غرب به رهبری ایالات متحده، جمهوری اسلامی را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی کرده است؛ اتهامی که تهران آن را رد می کند. با این حال از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد شورای امنیت سازمان ملل تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه بلندپروازی های نظامی جمهوری اسلامی صادر کرده است. از پاییز امسال نیز ایالات متحده، اتحادیه اروپا و متحدانشان در جامعه جهانی حوزه انرژی و مالی جمهوری اسلامی را تحریم کرده اند؛ امری که باعث تورم بیش از اندازه در کشور و بحران اقتصادی شده است.

 

کار، کار BBC است

در همین ارتباط حیدر مصلحی در قم گفته است “دشمنان” در تلاش هستند با “تمرکز بر ارسال گزارش‌ها و مستندسازی‌های دروغین” میان ملت و نظام “جدایی” ایجاد کنند.

دو هفته پیش بود که طرح یک نظرسنجی در سایت “شبکه خبر” صدا و سیمای جمهوری اسلامی از علاقه بسیاری از شهروندان به پایان بخشیدن “غنی سازی اورانیوم” توسط حاکمیت خبر داد. ۶۳ درصد از نظردهندگان در پاسخ به پرسش “کدام شیوه را در قبال تحریم یکجانبه غرب ضد ایران ترجیح می‌دهید؟” این گزینه را انتخاب کرده بودند: “چشم پوشی از غنی‌سازی در برابر لغو تدریجی تحریم‌ها.”

دیروز حیدر مصلحی در تحلیل این نظرسنجی اظهارنظر بدیعی کرد و آن را کار بنگاه خبرپراکنی بریتانیا دانست. به گفته وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در جریان این نظرسنجی “ BBC تمام افراد خود را به منظور شرکت در این نظرسنجی و اعلام نظر مخالف فراخواند تا نتیجه دلخواه خود را رقم بزند.”

وزیر اطلاعات نظرسنجی مذکور را “کنترل نشده” خوانده که به باور ناظران به این معنا است که تنها نظرسنجی هایی برای حاکمیت قابل قبول است که تحت کنترل نهاد های امنیتی نظام انجام پذیرد.

مصلحی می گوید: “آنها می‌خواهند این مطلب را القا کنند که اقتصاد ایران شرطی شده و به تصمیمات آنها وابسته است اما باید به آنها نشان دهیم که هیچ غلطی نمی‌توانند کنند.”