گفتند تا ریش و سبیلت را نزنی هواخوری نداری

لیلا طیری
لیلا طیری

» معاون زندان اوین، کسری نوری را ممنوع الملاقات کرد

کسری نوری همچنان در قرنطینه زندان اوین زندانی است و معاون این زندان به او گفته است تا زمانی که ریش و سبیل اش را کوتاه نکند به بند عمومی منتقل نخواهد شد. شکوفه یدالهی، مادر این درویش زندانی به روز می گوید که مومنی، معاون زندان، فرزندش را ممنوع الملاقات کرده و گفته تا زمانی که ریش و سبیل هایش را نزده نه اجازه هواخوری دارد و نه حق ملاقات.

کسری نوری از دراویش زندانی و همکار سایت مجذوبان نور، تریبون دراویش در ایران است که از سال ۹۰ در زندان به سر می برد. او به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در گروهک انحرافی به ۴ سال زندان محکوم شده و از اسفند سال ۹۰ در حال سپری کردن محکومیت خود است، آقای نوری تاکنون در زندان عادل آباد شیراز زندانی بوده اما روز چهارشنبه در حالی به زندان اوین تهران منتقل شده که از سویی خانواده اش ساکن شیراز هستند و از سوی دیگر به گفته مادرش در حکم صادره علیه او محل زندان او زندان نظام شیراز تعیین شده است.

شکوفه بدالهی، مادر کسری نوری به روز می گوید: هیچ دلیل منطقی نگفتند و هیچ حکمی را به ما نشان ندادند که به چه دلیل کسری را به اوین منتقل می کنند. به خود او هم حکمی نشان نداده اند. گفته بود باید حکم به من نشان بدهید که با برخورد خیلی خشنی او را به بند قرنطینه منتقل کرده اند در زندان اوین.

او می افزاید: کتک اش زده اند و با ضرب و شتم او را از زندان شیراز منتقل کرده اند. در حالی که ما ساکن شیراز هستیم. در حکم کسری هم دقیقا مکان محکومیت اش نوشته شده بود، نوشته بودند در زندان نظام شیراز باید محکومیت اش را بگذراند. این رای در تجدیدنظر هم تایید شده بود. حالا حتی به حکم خودشان هم قائل نیستند.

کسری اما روز گذشته با خانواده اش تماس گرفته. مادرش می گوید: تماس گرفت و گفت قرنطینه است. زندانی را وقتی از زندان دیگر می برند نباید ببرند قرنطینه اما او را برده اند قرنطینه و اقای مومنی که معاون زندان اوین است رفته بند قرنطینه، بقیه زندانیان را به بندهای دیگر منتقل کرده اند اما آقای مومنی به کسری گفته که باید ریش و سبیل هایت را کوتاه کنی. کسری گفته من از نظر بهداشتی رعایت همه چیز را می کنم اما ریش و سبیل ام را نمی زنم. مومنی هم گفته تا زمانی که ریش و سبیل ات را نزنی در همین قرنطینه می مانی و هیچ کجا منتقل نمی شوی، ملاقات هم نخواهی داشت و هواخوری هم نمی روی. یعنی از همه چیز او را محروم کرده اند.

این وبلاگ نویس طی ۴ سال گذشته به مرخصی نرفته و مادرش توضیح می دهد: تقاضای مرخصی اصلا هیچ وقت نداده. به خاطر اینکه نه دادگاه و نه روند رسیدگی را قبول ندارد. زندانیان درویش در اعتراض به غیرقانونی بودن دادگاه و روند رسیدگی به اتهامشان هیچ وقت تقاضای مرخصی نکردند. بقیه با پایان دوران محکومیت ازاد شده اند و تنها دو نفر از دراویش زندانی هستند، یکی کسری و دیگری آقای مصطفی عبدی که در تهران است.

درباره بند ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اشاره می کنم که ایا تقاضای اعمال این ماده را کرده اید؟ مادر کسری نوری می گوید: کسری هیچ وقت هیچ تقاضایی به دادگاه نداد، دادگاه و رایی که صادر شده بود را قبول نداشت و هیچ وقت حاضر نشد درخواستی به اینها بدهد. وکلای دراویش که زندان بودند و ازاد شده اند اما پی گیری کردند و تقاضای اعمال ماده ۱۳۴ را هم دادند اما متاسفانه هیچ نتیجه ای نگرفتیم. هفته پیش شایع کردند که کسری قرار است آزاد شود و نه تنها آزاد نشد بلکه او را به تهران تبعید کردند و با ضرب و شتم و خشونت او را بردند اوین.

او می افزاید: ۵ ماه دیگر از محکومیت کسری مانده و نیمه اردیبهشت ۹۵ باید ازاد شود. اما نگاه امنیتی به دراویش ادامه دارد، فشار می آورند اذیت می کنند و میخواهند همچنان اهرم فشارشان روی دراویش باشد

 

فشار بر گنابادی ها

برخوردهای سال های اخیر با پیروان سلسله دراویش نعمت الهی گنابادی که به تخریب حسینیه های دراویش در شهرهای بروجرد و اصفهان انجامید، براسا س گزارش وب سایت بی بی سی، از بهمن ماه سال ۱۳۸۴ و با تخریب حسینیه دراویش در قم آغاز شد.

شماری از روحانیان سنتی شیعه در ایران در سال های اخیر از گرایش روزافزون جوانان به بعضی اعتقادات عرفانی و صوفی گرایانه اظهار نگرانی کرده و این اعتقادات را گمراه کننده دانسته اند.

پیروان شاه نعمت الله ولی در سده های اخیر به سه شاخه ذوالریاستینی (منورعلیشاهی)، گنابادی (سلطانعلی شاهی) و صفایی (صفی علیشاهی) تقسیم شده اند.

اعتقادات طریقت گنابادی نسبت به شاخه های دیگر به اهل شریعت نزدیک تر است و پیروان این شاخه مکان های تجمع خود را به جای خانقاه، “حسینیه” می نامند.

رهبر یا “قطب” فعلی دراویش گنابادی نورعلی تابنده است که از مهر ماه ۱۳۷۱ پس از درگذشت محبوب علیشاه، قطب پیشین سلسله گنابادی با فرمان وصیتی او، با لقب طریقتی “مجذوب علیشاه” جانشین وی شده است.

آقای نورعلی تابنده در زمان دولت موقت مهندس بازرگان معاون وزارت دادگستری بود و از مشهورترین و خوشنام ترین قضات دادگاه های ایران است.