خیابان ایران زمین زمینگیر شد

نویسنده
نازنین کامدار

» دسته گل جدید "بسیجی اقتصادی"

بابک زنجانی، دلال نفتی ایرانی که خود را “بسیجی اقتصادی ” می داند و میزان دارایی خود را طی روزهای گذشته 20 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است، باز هم به سوژه اصلی رسانه های داخلی تبدیل شده است. اینبار اجرای یک پروژه ساختمانی متعلق به وی در خیابان ایران زمین شهرک غرب، یکی از محلات ثروتمند نین پایتخت، موجب نشست زمین و تخریب چند بنا شده است.

در اینباره روزنامه شرق در گزارش دیروز خود می نویسد: “پروژه تجاری - اداری خیابان ایران زمین واقع در شهرک‌قدس (غرب) تهران، متعلق به هلدینگ سورینت بابک زنجانی به دلیل نشست زمین و تخریب قسمتی از پروژه و خیابان‌های اطراف متوقف شد. از ابتدای امسال تعدادی از اهالی شهرک غرب در اعتراض به ساخت‌وساز غیرقانونی شرکت «اس‌تی‌سی بانکرز کیش» متعلق به بابک زنجانی ابراز نگرانی می‌کردند. آنها می‌گفتند به خاطر پروژه فوق‌الذکر با خطر رانش زمین مواجه‌ هستند، اما گوش صاحبان پروژه و مسوولان شهرداری و… بدهکار این حرف‌ها نبود. علت رانش زمین به خاطر گودبرداری است که حالا غیرفنی و غیرایمن‌بودن آن ثابت شده است. پروژه بابک زنجانی در محل بازارچه قدیم شهرک با وسعتی حدود 61 هکتار در ابتدا قرار بود جهت ارایه خدمات عمومی در این منطقه مسکونی تخصیص یابد اما این محل توسط بابک زنجانی خریداری و بر اساس پروانه صادره به شماره… از طرف شهرداری منطقه دو، از 60 درصد مساحت زمین تا عمق 15 متر مجاز به گودبرداری بود اما در صددرصد زمین تا عمق 30 متر گودبرداری صورت گرفت. حالا اما صدای مهیبی که ساعت پنج صبح روز 11 مهرماه رسید و ساکنان این منطقه را بی‌خواب کرد حکایت از بی‌دلیل‌نبودن نگرانی‌های مردم محله داشت. سرانجام آنچه سبب نگرانی اهالی این منطقه شده بود رخ داد و پروژه تجاری - اداری خیابان ایران زمین متعلق به هلدینگ سورینت به‌دلیل نشست زمین و تخریب قسمتی از پروژه و خیابان‌های اطراف متوقف شد. در این حادثه بخشی از ضلع شمالی پروژه تخریب و آسیب قابل ملاحظه‌ای به خیابان و خانه‌های اطراف وارد شد. همچنین بر اثر این حادثه بخشی از آسفالت خیابان در مجاور قطعه زمینی به وسعت پنج‌هزارمترمربع با عمق ۴۰متر، نشست کرد و همچنین ترک‌های عمیقی در سطح خیابان و دیوارهای ساختمان‌های اطراف پدیدار شد”.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران درباره وقوع این حادثه می نویسد: “در ساعت 5:28 بامداد دیروز تخریب بخشی از یک خیابان واقع در خیابان ایران‌زمین ابتدای خیابان گلستان جنوبی به سامانه 125 سازمان آتش‌نشانی شهر تهران اعلام شد. وی ادامه داد: شش ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شده و مشخص شد قطعه زمینی به وسعت پنج هزار‌متر که گودبرداری عمیقی به عمق 40‌ متر در آن صورت گرفته باعث شده تا در مجاورت خیابان گلستان لوله آبی دچار ترکیدگی ‌شود و باعث شسته‌شدن لایه‌های خاک شده و در نهایت خیابان گلستان به وسعت 40‌متر تخریب ‌شود. آتش‌نشانان ایمن‌سازی لازم را در محل حادثه انجام دادند و در اثر این حادثه چاه عمیقی در خیابان به وجود آمده بود که به ساختمان‌های اطراف نیز صدمه زده است. در حال حاضر ساختمان‌های محل حادثه تخلیه شده است و محل حادثه تحویل ستاد بحران، شهرداری و آب‌وفاضلاب شهر تهران داده شده است”.

در این میان جالب آنجاست که مسئولا شرکت آب و فاضلاب اعلام کرده اند که از احتمال وقوع این حادثه باخبر بوده اند.

در همین باره، علیرضا نوذری‌پور معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب‌وفاضلاب استان تهران به ایسنا گفته است: “شش ماه قبل ساکنین محل در پی حرکت زمین و ترک‌خوردن دیوارها با شهرداری و شورای شهر مکاتبه کرده بودند و در این مورد اخطار دادند. ساعت چهار صبح دیروز خیابان به سمت داخل مجتمع در حال ساخت سقوط کرد و با ریختن بخشی از خیابان زیر تاسیسات خالی شده و لوله‌های آب و فاضلاب ترکید .مهندس ناظر و شهرداری باید دقت بیشتری با توجه به هشدار مردم نسبت به این موضوع انجام می‌دادند؛ شرکت آب و فاضلاب نیز چندین بار از طریق نامه در مورد نحوه حفاری و احتمال آسیب‌رسیدن به شبکه آب‌وفاضلاب هشدار داده بود اما تمهیدات لازم در این زمینه به کار نرفت”.

عباس جدیدی، کشتی گیر سابق تیم ملی و عضو تازه شورای شه هم در اینباره به خبرگزاری مهر گفته است: “حادثه خبر نمی‌کند اما این‌بار گویا از قبل خبر داده بود. هنوز اتفاق نیفتاده بود اما گزارشی به من رسید و شماری از مردم اظهار کرده بودند نسبت به پیشرفت و نحوه گودبرداری یک پروژه اعتراض دارند. گزارش را بررسی کردیم و دیدیم موضوع مهمی است و نیاز به بررسی فوری دارد. بلافاصله یک‌نفر از شورای شهر مسئول بازدید از منطقه و ارائه گزارش شد و ایشان روز چهارشنبه گزارش را آماده کرده بودند و در حال پیگیری این موضوع بودیم که متاسفانه حادثه در صبح پنجشنبه رخ داد”.

او افزوده است: “گزارش داده بودند که قسمتی از پیاده‌رو و همین‌طور بخشی از خیابان نشست کرده و ترک خورده است. روز پنجشنبه با توجه به تلفن‌های مکرر با دفتر شورا خودم هم به محل مراجعه کردم و پروژه را از نزدیک دیدم. بخشی از گودبرداری قسمتی از دیوارهای ضلع شمالی ریخته و لوله‌های سازمان آب هم به‌شدت آسیب دیده بود. درباره این‌که علت حادثه چیست نمی‌توان به سادگی نظر داد. خودم سر پروژه که نگاه می‌کردم برای مثال بابت دیوارحایل و شمع‌گذاری‌ها به نظرم به بررسی کارشناسی محکمی نیاز داریم. این هفته ترتیبی اتخاذ می‌شود که گروهی از کارشناسان علت ریزش گود و نشست خیابان گلستان و همین‌طور خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف را بررسی و نتایج آن را به شورا اعلام کنند”.

بابک زنجانی که هم اکنون شرکت وی با نام “هولدینگ سورینت” در تهران تبلیغات گسترده ای را در خصوص خطوط هواپیمایی وی و البته فیلم سینمایی”پل چوبی” که او سرمایه گذار آن است به راه انداخته، متهم است که مبلغ دو میلیارد و 800 میلیون دلار از درآمد های نفتی ایران که وی از طریق رانت فروش نفت به دست آورده را به حساب خزانه داری واریز نکرده و همچنین حاضر به ارائه مستنداتی در خصوص درآمد افسانه ای خود، آنهم در شرایط دشوار اقتصاد ایران نیست.

او خود را بارها “پاک” و “بسیجی” و “محبوب مردم” معرفی کرده، اما رسانه ها و گزارش های که در خصوص وی، به ویژه درباره نقش او و فردی به نام “عباس کاظمی” در سرکوب اعتراضات مردمی در سال 88 منتشر شده، چیز دیگری می گوید.

او در عین حال به دلیل ارتباط با سعید مرتضوی که خود وی نیز نزدیک به یک ماه است که مفقود الاثر شده، توانسته است بخش زیادی از سرمایه خود را که از طریق دلالی نفتی به دست آورده بود، به داخل ایران وارد کند و در سازمان تامین اجتماعی سرمایه گذاری کند. سرمایه گذاری ای که به گفته مقامات دولت جدید غیر قانونی بوده و از طریق “امتیاز ویژه” به این فرد امکان پذیر شده است.

هم اکنون پرونده وی در کمیسیون اصل 90 مجلس به دلیل زد و بند با سعید مرتضوی و البته به جیب زدن بیش از 2 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران که متعلق به مردم است، در حال بررسی است و با وجود گذشت چند ماه از گشوده شدن، هیچ خب جدیدی درباره آن بررسی ها منتشر نمی شود.

پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، روز پنجشنبه و پس از مطرح شدن مجدد نام بابک زنجانی در رسانه ها، درباره پرونده وی همان حرف های قبلی را تکرار کرده و به فارس گفته است: “ما هنوز رسانه‌ای نکردیم که چه اطلاعاتی توسط بابک زنجانی در کمیسیون اصل نود ارائه شده است، من خبر بیشتری در این زمینه ندارم. ما در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم، البته آخرین گزارش وزارت نفت هم باید به کمیسیون برسد تا متعاقب آن از بابک زنجانی هم موضوع را پیگیری کنیم”.