چرا عماد بهاور باید در زندان بماند؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

عماد بهاور به ۷ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد. محکومیت این فعال سیاسی به گفته فریده غیرت، وکیل او، قطعی است. حکم ۷ سال حبس تعزیری برای عماد بهاور در حالی صادر شده که از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر و همچنین دفتر پورمحمدی، وزیر دادگستری، به خانواده او گفته بودند حکم قطعی صادره برای آقای بهاور ۵ سال است.

طاهره طاهریان، مادر عماد بهاور در مصاحبه با “روز” میگوید: پس از نقض حکم از سوی دیوان عالی کشور، قاضی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ما گفت که حکم ۵ سال را برای عماد صادر کرده است. از دفتر آقای پورمحمدی، وزیر دادگستری هم زیر نامه من را پاراف کردند که حکم عماد بهاور ۵ سال صادر شده. اما الان حکم را ۷ سال اعلام کرده اند! حالا سئوال من این است که چرا و به چه دلیل قاضی که قسم خورده قضاوت اش را درست انجام دهد اینگونه حکم اش را تغییر میدهد و چقدر فشار روی او بوده که چنین کاری کرده است.

عماد بهاور، رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی و عضو ستاد میرحسین موسوی، از بازداشت شدگان پس از انتخابات ۸۸ است که ۲۳ خرداد ۸۸ بازداشت و ۷ مرداد ۸۸ و پس از تحمل ۴۶ روز زندان انفرادی با قرار وثیقه آزاد شد.

 او سپس ۲۲ اسفند ۸۸ مجددا بازداشت و از سوی قاضی صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد. این حکم از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تایید شد. فریده غیرت، وکیل عماد بهاور همان زمان در مصاحبه با “روز” گفته بود که اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در نهضت آزادی سه اتهام موکل اش است که در مورد هر سه اتهام اشد مجازات و علاوه بر آن به عنوان مجازات تتمیمی ۱۰سال محرومیت از حقوق اجتماعی برای وی در نظر گرفته شده‌است.

طاهره طاهریان، مادر عماد بهاور درباره حکم صادره برای فرزندش به “روز” میگوید: دو سال تمام قاضی شعبه ۱۵ یعنی آقای صلواتی از ارسال پرونده عماد به دیوان عالی کشور جلوگیری میکرد. با اینکه شعبه ۳۰ دیوان عالی کشور، تقاضای اعاده دادرسی از سوی وکیل عماد را پذیرفته بود اما همچنان از ارسال پرونده به دیوان جلوگیری می شد. اما پی گیری ها و دوندگی های ما ادامه داشت تا بالاخره پرونده به دیوان عالی کشور رفت و دیوان حکم عماد را نقض کرد.

او می افزاید: پس از نقض حکم، پرونده را به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر فرستادند. آقای زرگر، قاضی این شعبه حکم ۵ سال حبس را برای عماد صادر کرد و هم از طرف قاضی و هم از طریق دفتر آقای پورمحمدی، وزیر دادگستری به ما گفتند حکم شکسته و ۵ سال شده است. ما با وجودی که ۵ سال هم برای عماد زیاد است و اصلا او یک روز هم نباید زندان باشد اما خوشحال بودیم که به هر حال ۴ سال از محکومیت عماد گذشته و به زودی آزاد خواهد شد. خوشحال بودیم و تشکر هم کردیم. فکر میکردیم کار تمام است ولی حکم را که به خانم غیرت، وکیل عماد ابلاغ کردند گفتند شده است ۷ سال.

خانم طاهریان میگوید: ما واقعا تعجب کردیم که چطور ممکن است حکم اینطور تغییر کند. خود عماد هم به شدت ناراحت و عصبی شده. اگر همان حکم ۱۰ سال را نمی شکستند و همان بود اینقدر عماد ناراحت نمی شد که حکم ۵ سال او را کردند ۷ سال. با او ملاقات کردیم و به شدت ناراحت بود و می گفت اعتصاب غذا و اعتراض خواهم کرد. می گفت آخر چطور ممکن است در حکمی که قاضی صادر کرده دست ببرند و این چنین تغییر دهند؟

مادر عماد بهاور پیشتر در مصاحبه با “روز” گفته بود که بازجوی فرزندش صراحتا گفته بود حکم او ۱۰ سال خواهد بود. خانم طاهریان افزوده بود گویا حکم صادره را بازجو گفته و قاضی فقط انشا کرده است چون همان حکمی را داده اند که بازجو گفته بود.

اکنون سئوال میکنم: آیا فشار بازجو یا نهاد خاصی باعث شده حکم ۵ سال به ۷ سال تغییر کند؟ میگوید: جز این نمی تواند باشد. من نمیدانم قاضی که قسم خورده قضاوت اش را درست انجام دهد آیا درست است نظرش این چنین تغییر کند؟ چقدر فشار روی او بوده که تغییر داده؟ چرا و به چه دلیل؟

او می افزاید: اینکه چطور تغییر کرده نمیدانیم ولی ما واقعا در وضعیت فعلی که همه صحبت از آزادی زندانیان سیاسی و تمام شدن جریانات ۸۸ است خوشحال بودیم بعد از آمدن آقای روحانی امیدوار بودیم که دیگر این مسائل تمام می شود اما میدانم باز هم ما اشتباه کردیم یا چی؟

مادر عماد بهاور سپس توضیح میدهد: ۱۰ سال محکومیت عماد با سه اتهام بود. یکسال برای تشویش اذهان عمومی، ۴ سال برای عضویت در نهضت آزادی و ۵ سال برای جلسه با سران نهضت آزادی. در حکم جدید اتهام تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام را برداشته و آن یکسال را کم کرده اند. یعنی قبول کرده اند که عماد تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام نکرده. از ۴ سال دیگرش بابت عضویت در نهضت آزادی هم دو سال کم کرده اند و دو سال مانده. اما ۵ سال بابت جلسه با سران نهضت آزادی همچنان سر جای خود است. حالا باید بگویند کسی که عضو نهضت آزادی بوده و علیه نظام تبلیغ نکرده، و اذهان را تشویش نکرده خب چه کار کرده که به او ۷ سال حکم زندان داده اند؟ ۴ سال است همه جا برای پی گیری رفته ام و همه مسئولان متفق القول گفته اند که این حکم ظالمانه است. خب چرا این حکم ظالمانه را برنمیدارند؟ چرا می خواهند عماد را در زندان نگهدارند؟

خانم طاهریان با اشاره به تبرئه اعضای نهضت آزادی در تبریز می گوید: همه اینها را که کنار هم می گذارم مشخص می شود که با عماد دشمنی و لجبازی دارند هیچ چیز دیگری جز این نیست. نمی خواهند او از زندان آزاد شود.

او می افزاید: نمی دانید در این ۴ سال که عماد زندان است و این مسائل وجود دارد، چه بر سر ما آمده و چقدر سختی کشیده ایم. همسر جوانش چشم به راه و در انتظار است. حالا به اینکه فضا دارد بهتر می شود امید داشتیم که باز با ما چنین می کنند و این برای ما و برای عماد خیلی ناراحت کننده است. چرا چنین میکنند. شما ببینید نامه ای را که من به دفتر وزیر دادگستری داده بودم، زیر آن پاراف کرده بودند که حکم ۵ سال قطعی است حالا حتی همان نامه را هم به من نمی دهند.

سئوال میکنم با توجه به اینکه حکم قطعی است چه خواهید کرد؟ میگوید: الان بحث آزادی مشروط مطرح است. عماد چنین درخواستی نداده اما امروز که دادستانی بودم می گفتند کسی که حکم اش زیر ۱۰ سال باشد بعد از گذراندن یک سوم حکم، و کسی که حکم اش بالای ۱۰ سال باشد بعد از گذراندن دو سوم از حکم به صورت مشروط آزاد می شود. عماد اگر ۱۰ سال حکم اش هم بود باز الان باید آزاد می شد. او ۴ سال است که در زندان است. حالا که شده ۷ سال او مشمول این می شود و با توجه به اینکه وکیل اش درخواست آزادی مشروط کرده او باید آزاد شود. ما امیدواریم در اعیادی که در پیش است و وعده هایی که برای آزادی زندانیان سیاسی داده اند شامل عماد هم بشود.

مادر عماد بهاور در پایان می افزاید: توقع ما در وضعیت فعلی آزادی همه زندانیان سیاسی است. مگر این همه شعار آزادی زندانیان سیاسی را ندادند؟ چند ماه گذشته و ما در انتظاریم. آقای روحانی قول دادند این کار را بکنند. در تبلیغات انتخاباتی اش وعده دادند حالا چه شد؟ ما امیدوار شده بودیم که بعد از انتخابات بچه هایمان آزاد شوند، امیدوار شده بودیم که دیگر اینگونه فشارها بر قاضی را نبینیم و یکباره حکم اینطور عوض نشود. ما اشتباه کردیم؟ امید ما اشتباه بود؟