موج اخراج کارگران و تعطیلی خطوط تولید

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» در اولین ماه سال همت مضاعف و کار مضاعف

تنها چند روز پس از آنکه یکی از مسئولان خانه کارگر در خصوص احتمال افزایش هفتاد درصدی اخراج کارگران هشدار داد، دیروز برخی منابع خبری و کارگری از اخراج کارگران و تعطیلی بزرگترین کارخانه نوشابه سازی خاورمیانه در خرمشهر خبر دادند. چند روز قبل از این نیز در اهواز دست کم سیصد تن از کارگران کارخانه لوله سازی به دلایل نامشخص از کار اخراج شده بودند. این در حالیست که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی سال جدید را سال “همت مضاعف و کار مضاعف” نام گزاری کرده است.

 

تعطیلی بزرگترین کارخانه تولید نوشابه

روزنامه جمهوری اسلامی دیروز  ضمن انتشار خبر تعطیلی و اخراج کارگران بزرگترین خط تولید نوشابه خاورمیانه نوشت: “کارخانجات نوشابه سازی «خرم نوش» خرمشهر با دلارهای دولتی در دوران بازسازی دوباره احیا گردیده بود.”

این کارخانه اما همزمان با شروع سال “همت مضاعف و کار مضاعف” با اخراج کارکنان و تعطیلی این واحد تولیدی که یکی از بزرگترین خطوط تولید نوشابه در خاورمیانه و ایران است از ادامه کار ایستاد “تا نشان دهد مدیریت های پروازی چگونه در سایه کنترل از تهران تیشه به ریشه خرمشهر رنج کشیده می زنند.”

در گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، به بدهی های این واحد تولیدی به بانک های دولتی به عنوان یکی از علل اصلی تعطیلی این کارخانه و همچنین مدیریت آن اشاره شده و آمده است: “در خصوص بدهی های این واحد تولیدی باید گفت بدهی میلیاردی به شعبه هفتم تیر بانک ملی تهران و یکی از شعب بانک صادرات خرمشهر نکات قابل توجهی وجود دارد که از آن جمله گرفتن وام بیش از صد میلیون تومان از بانک ملی شعبه هفتم تیر برای خرید خطوط جدید تولید نوشابه است که از کشور آلمان خریداری می گردد اما اهمال در ترخیص آن از گمرک سبب متروک ماندن این خط تولید و در نتیجه یک میلیاردی شدن بهره این وام است و در خصوص بانک صادرات خرمشهر نیز همان اتفاق افتاده است و اکنون بهره بانکی سنگین گریبان این واحد تولیدی را گرفته است.این در حالی ست که مدیر عامل جدید این کارخانه که بازنشسته یکی از ادارات دولتی است از همین کارخانه ورشکسته و تعطیل شده اضافه حقوقی یک میلیون تومانی می گیرد تا خرمشهر بهشت مدیران پروازی شود. یکی از نکات قابل توجه در اخراج کارکنان این واحد صنعتی کنار گذاشتن دو نفر از کارکنان بخش فنی آن بوده است که اخیرا برای توجیه و آموزش دستگاه های جدید خط تولید به کشور آلمان اعزام شده بودند که یکی از این دو نفر از پرسنل قدیمی کارخانه خرم نوش خرمشهر هم اکنون برای امرار معاش بر روی تاکسی کار می کند.”

 

سوء مدیریت و رقیب خارجی

گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از تعطیلی و اخراج کارگران بزرگترین خط تولید نوشابه خاورمیانه در کشور نکات مهم دیگری دارد که از آن جمله می توان به “سوء مدیریت” اشاره کرد؛ سوء مدیریتی که باعث شده نه تنها این خط تولیدی نتواند با استفاده از ظرفیت ها و فرصت های از کف رفته به رقیبی جدی برای کشورهای منطقه تبدیل شود، بلکه با وضعیتی که در سه سال اخیر داشته عملا بازار جنوب کشور را به بازار فروش آب میوه ها و نوشابه های تولیدی کشورهای عربی تبدیل کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در این خصوص نوشته: “کارخانه نوشابه سازی خرمشهر که از امتیاز همسایگی با مهم ترین استان عراق [بصره ]برخوردار است با سوء مدیریت، حضور در این بازار مهم را به رقبای عربی باخت. این وضعیت تلخ در حالی روی می دهد که آب میوه ها و نوشابه های تولید عربستان کویت و امارات بازار جنوب ایران را اشباع کرده است.”

 

ادامه اعتصاب ها و اخراج ها

تعطیلی و اخراج کارگران طی هفته گذشته تنها به خرمشهر ختم نمی شود. چند روز قبل از این در آبادان، دیگر شهر استان خوزستان هم ده ها تن از کارگران شهرداری در اعتراض به عدم دریافت سه ماه حقوق خود برای چندمین بار مقابل شهرداری این شهر دست به اعتصاب زدند. کارگران معترض آبادانی اعلام کرده اند که چنانچه تا یک هفته دیگر حقوق عقب مانده خود رادریافت نکنند و به خواسته های شان توجه نشود مقابل شهرداری و دفتر شورای شهر به اعتصابات خود ادامه خواهند داد.

همزمان خبرگزاری ایلنا خبر از اخراج یک صد تن از کارگران نساجی کرمان و تجمع اعتراضی صدها تن دیگر از کارگران همین کارخانه داد. ایلنا در این خصوص نوشت: “به دنبال اتمام اعتبار قرارداد کار در نیمه اول فروردین ماه امسال، کارفرما تمامی در‌های کارخانه را پلمپ و یکصد کارگر را اخراج کرده است و کارگران از سرگردان شدن خود ناراضی هستند خواستار بازگشایی کارخانه و آغاز به کار دوباره خود هستند.کارگران معترض با برپایی تجمع اعتراضی روز یک شنبه از مسئولان دولتی خواسته اند تا به جای آوردن پول نفت بر سر سفره ها، اشتغال آنان را تضمین کنند.”

آن سو تر در اهواز نیز منابع کارگری از اخراج 300 تن از کارگران کارخانه لوله سازی اهواز خبر دادند. منابع کارگری در مورد اخراج کارگران لوله سازی اهواز نوشتند  ”300 کارگر کارخانه لوله‌سازی اهواز نه تنها پیش از نوروز عیدی خود را دریافت نکردند، بلکه در تعطیلات عید از کار اخراج شدند. این مساله در حالی اتفاق می‌افتد که کارگران این کارخانه بیش از یک سال است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. آن‌ها بعد از تعطیلات عید نوروز وقتی به کار بازگشته‌اند متوجه اخراج خود از کار شدند.”

به گزارش منابع کارگری، کارگران این کارخانه در سال گذشته بارها با برگزاری تجمعاتی، به عدم دریافت حقوق اعتراض کرده بودند، اما هر بار اعتراض‌های آنان نادیده گرفته شده بود.

 

احمدی نژاد، کاهش نرخ بیکاری و واقعیات

تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ، گسترش اعتصابات و تجمعات کارگری، موج گسترده اخراج ها و افزایش نگران کننده نرخ بیکاری در حالی در کشور در حال افزایش است که از یک سو آیت الله خامنه ای سال جدید را سال “همت مضاعف و کار مضاعف” نام گذاری کرده و از سوی دیگر محمود احمدی نژاد در تازه ترین گفتگوی تلویزیونی خود ادعا کرده است که با اجرای طرح بنگاه های زودبازده، نرخ بیکاری سه درصد کاهش یافته و با ادامه این روند، در سه چهار سال آینده نرخ بیکاری در کشور به پنج درصد می رسد.

اما حسن صادقی، معاون استان های خانه کارگر پنجشنبه اعلام کرد اخراج کارگران فقط در استان تهران در تعطیلات نوروز امسال نسبت به سال ۸۷ رشد ۴۹ درصدی داشته است.او گفت که اگر بخواهد این آمار را به کل کشور تعمیم دهد بیش از ۵۰ درصد خواهد شد.وی در همین حال به کارگران اخراجی اشاره کرد که به اداره کار مراجعه نمی کنند و مشکلات پس از اخراج خود را به صورت توافقی حل می کنند و افزود: “اگر این مورد را هم در نظر بگیریم تعداد اخراج ها از رشد ۷۰ درصدی برخوردار بوده است.”

این مسئول خانه کارگر با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت موجود در صنعت کشور با زیر سئوال بردن سیاست های اقتصادی دولت خبر داده است: “سیاست های اقتصادی دولت و اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها ریسک سرمایه گذاری در بخش صنعت را بالا برده است.”

وی همچنین تغییر در قانون بازنشستگی، افزایش هزینه های واحدهای تولیدی، نگرانی از آینده صندوق بیمه بیکاری، عمل نکردن دولت به تعهدات خود در قبال این صندوق و واردات بی رویه را از علل نگرانی بخش صنعت در کشور دانسته و اضافه کرده است که همه این دلایل مستقیما می توانند دلایل محکمی برای بیکاری و محروم شدن هزاران هزار کارگر بخش صنعتی از حق و حقوق باشد.

گفتنی ست دو ماه مانده به پایان سال گذشته در اثر همین سیاست های اقتصادی دولت در بخش صنعت تولید برق دست کم یک صد و پنجاه هزار نفر از کارگران این بخش اخراج شدند.