انتخابات کابوس مقامات جمهوری اسلامی شده

نویسنده
بهاره خسروی

» چالش نهادهای برگزار کننده

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس نهم٬ نگرانی‌های مسوولان جمهوری‌اسلامی هم از آنچه که “تهدیدهای امنیتی” انتخابات خوانده‌اند٬ بیشتر می شود.

برای نخستین بار سیدعلی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ چند ماه پیش از احتمال تبدیل انتخابات مجلس به “چالش امنیتی برای نظام” ابراز نگرانی کرده بود.

اکنون اما برخی از اصول‌گرایان تاکید بیشتری بر این مساله دارند و بر برخی از نگرانی‌های امنیتی صحه می‌گذارند. در آخرین نمونه از این دست٬ یک نماینده مجلس چالش‌های امنیتی را متوجه نهادهای برگزارکننده انتخابات دانسته و وزیر اطلاعات از “پانزده طرح دشمن برای انتخابات” سخن رانده است.

مصلحی در یک سخنرانی در شهر اصفهان٬ در این‌باره چنین گفته است: “دامن زدن به اختلافات داخلی به ویژه اختلاف در جریان های ارزشمدار، ملتهب ساختن فضای سیاسی کشورو زیر سئوال بردن سلامت انتخابات، ایجاد جنگ نیمه سخت سیاسی و اطلاعاتی، دامن زدن به اغتشاشات اجتماعی در قالب نارضایتی ها ازجمله طرح های دشمن در آستانه انتخابات مجلس نهم است”.

سخنان مصلحی در حالی بیان شده که پیش از این مشاور قضایی دادستان کل کشور فهرست 25 گانه مربوط به “مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی” را اعلام کرده و گفته بود: “انتشار محتوای مجرمانه که در این فهرست تعیین شده «جرم» محسوب می‌شود.”

“انتشار هرگونه محتوا با هدف ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات٬ انتشار هرگونه ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات و یا دعوت به تجمع اعتراض‌آمیز‌، اعتصاب‌، تحصن و هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات گردد٬انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات گروه‌های ضد‌انقلاب و معاند و انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوای توهین‌آمیز در فضای مجازی علیه انتخابات” از جمله مواردی بود که در این آیین نامه جرم خوانده شده و انتشار آن علاوه بر تعقیب کیفری،باعث فیلتر شدن سایت‌ها می‌شد.

 این در حالیست که بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب و رهبران جنبش سبز٬ با صدور بیانیه‌ یا انتشار پیام‌هایی٬ این انتخابات را “فرمایشی” خوانده و آن را تحریم کرده اند.

در همین حال٬ مصطفی رضاحسینی٬ از اعضای فراکسیون اصول‌گرایان در مجلس٬ خبر از تلاش برخی گروه‌ها برای “به هم ریختن جو کشور و زیر سئوال بردن انتخابات نظیر آنچه در سال ۸۸ اتفاق افتاد” داده و گفته است: “خطاب حضرت آقا متوجه مسئولان است که مراقبت کنند، بازی دیگران را نخورید”.

هفته گذشته و هم‌زمان با آغاز بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس توسط هیات‌های اجرایی ـ- که زیر نظیر وزارت کشور فعالیت می‌کنند ـ تعدادی از اصول‌گرایان منتقد دولت٬ ردصلاحیت شدند. مساله‌ای که با اعتراض همه‌جانبه اصول‌گرایان مواجه شد. بسیاری از این افراد توسط هیات نظارت بر انتخابات٬ تایید صلاحیت شدند.

ردصلاحیت منتقدان احمدی‌نژاد باعث شد که رسانه‌های اصول‌گرا به انتقاد از روند بررسی صلاحیت‌ها پرداخته و آن‌ها را “غیرقانونی” بخوانند. آن زمان اعلام شده بود بیش از سی نماینده فعلی و برخی نمایندگان ادوار مجلس، در زمره ردصلاحیت‌شدگان هستند. بسیاری از نمایندگان ردصلاحیت شده، از افرادی هستند که نامه سئوال از احمدی‌نژاد را امضا کرده بودند. صلاحیت این افراد عموما براساس بندهای اول و سوم قانون انتخابات و به دلیل عدم التزام عملی به اسلام، جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه رد شده بود.

آن زمان نورالله حیدری، یکی از اعضای فراکسیون اصول‌گرایان، رد صلاحیت برخی نمایندگان مجلس را “سناریوی جریان انحرافی” برای ورود “افراد هم‌سو با نظرات خود در مجلس” و حذف “افرادی که از مواضع قاطع در خصوص دولت برخوردارند” دانسته و گفته بود: “برخی چهره‌هایی مثل مطهری و عباس‌پور کسانی هستند که در ترکیب مجلس بعد اگر حضور داشته باشند موضع‌گیری‌هایشان نسبت به دولت تشدید می‌شود و به همین دلیل دولت به دنبال آن است که در مجلس حضور نداشته باشند”.

دامنه گسترده ردصلاحیت نمایندگان مجلس هشتم، باعث شده که هیات ویژه‌ای از طرف هیات رییسه مجلس برای بررسی وضعیت ردصلاحیت‌ها تعیین شود.

برخی از اصول‌گرایان این ردصلاحیت‌ها را باعث کاهش حضور مردم در انتخابات دانسته بودند. مساله‌ای که در هفته‌های گذشته مورد توجه مقامات جمهوری‌اسلامی هم قرار گرفته و بر حضور مردم در انتخابات تاکید کردند. البته آیت‌الله خامنه‌ای گفت به نظر وی مردم در انتخابات حضوری پرشور خواهند داشت.

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای پس از آن بیان شد که برخی از اصول‌گرایان٬ از جمله محمد خوش‌چهره، نماینده مجلس هفتم و از حامیان احمدی‌نژاد در انتخابات سال 84، به انتقاد از تضعیف مجلس پرداخت و با اشاره به اینکه “جریاناتی سازمان یافته با توزیع پول در برخی از شهرستان‌ها کار خود را برای انتخابات” آغاز کرده‌اند، این مساله را باعث به وجود آمدن “اخبار و حوادثی” در روزهای آینده دانست که به معنی “سلب باور و اعتماد مردم در نتیجه کمتر شدن مشارکت مردمی” خواهد شد. وی همچنین اعلام کرده که فضای کشور برای انتخابات سرد است.

اما علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در سخنانی پیش بینی کرده که در انتخابات مجلس نهم، نرخ مشارکت مردم بین 60 تا 65 درصد خواهد بود. وی گفته است که مردم به افرادی که خواستار تحریم انتخابات هستند، اعتنایی نخواهند کرد.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران اما در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر، از احتمال بروز “ناآرامی‌های خیابانی توسط دشمنان” در آستانه انتخابات سخن گفته و راه خنثی کردن این “توطئه دشمنان را “مشارکت حداکثری” مردم دانسته: “مردم مومن ولایتمدار و با بصیرت با درک شرایط حساسی که در آن قرار داریم و با مشارکت حداکثری خود این توطئه جدید دشمن را نیز خنثی خواهند کرد”.

وی همچنین با تاکید بر “تلاش های دشمن برای احیای آشوب ها و اعتراضات اجتماعی با دستاویز قرار دادن انتخابات مجلس” گفته: “اخبار و اطلاعاتی که ما داریم نشان می دهد از مدت ها قبل آنها برای این کار نقشه کشیده و طرح هایی نیز آماده کرده اند”.

پیش از این نیز، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی از “آماده باش” نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی برای برخورد با ناآرامی های احتمالی در روزهای انتخابات نهمین دوره مجلس و پس از آن خبر داده بود.

هم‌زمان با سخنان فرمانده سپاه، محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج مستضعفین نیز درباره رسالت نیروهای بسیج در انتخابات، گفته بود: “اولین رسالت ما، ترغیب همه مردم برای حضور پرشور و فعال در صحنه انتخابات و تعیین سرنوشت کشور است”.