حمله دوباره رهبر ایران به مخالفان

نویسنده

» نگاه نیویورک تایمز به تازه ترین مواضع خامنه ای

نازیلا فتحی

چند روز مانده به سالگرد اعتراضات ضد دولتی که ایران را به لرزه درآورده بود، آیـت الله علی خامنه ای حملات خود به رهبران مخالف را از سر گرفت. وی روز جمعه آنها را به خیانت به ارزش های انقلاب اسلامی سال 1357 متهم کرد.

آیت الله خامنه ای در بیست و یکمین سالگرد مرگ آیت الله روح الله خمینی بناینگذار انقلاب و در میان جمعیت بزرگی از هوادارانی که از سراسر کشور گرد هم آورده شده بودند، سخن می گفت.

حملات لفظی خامنه ای به مخالفان دولت، که البته از سوی او نام برده نشدند، از ادامه کشمکش بر سر این موضوع حکایت داشت که چه کسی میراث دار آیت الله خمنینی است؟ مهدی کروبی و میر حسین موسوی به عنوان دو رهبر اصلی مخالفان، اصرار دارند که آنها نیز برای آرمان های انقلاب مبارزه می کنند. 

آیت الله خامنه ای اعلام کرد وفاداری، با جایگاه امروز یک فرد و نه گذشته وی سنجیده می شود. او در سخنانی که از تلویزیون ایران پخش می شد گفت: “کسی نمی تواند خود را رهرو خمینی بداند اما با کسانیکه صریحا پرچم معارضه با امام و اسلام را بلند می کنند هم جهت و همراه شود.”

معترضان عهد کرده اند در روز 22 خرداد، سالگرد انتخابات ریاست جمهوری که به گفته معترضان با تقلب برای نگهداشتن احمدی نژاد در قدرت همراه بوده، به برپایی تظاهرات در تهران و سایر شهرهای بزرگ دست بزنند. در جریان وقایع پس از انتخابات، ده ها تظاهرکننده کشته شدند و صدها نفر نیز دستگیر شدند.

مسؤولان هفته پیش اعلام کردند بیش از دو میلیون شبه نظامی بسیجی را از سراسر کشور برای شرکت در مراسم روز جمعه به تهران می آورند و این افراد برای مقابله با هرگونه ناآرامی در پایتخت باقی خواهند ماند.

آقای احمدی نژاد نیز در مراسم روز جمعه به رهبران مخالف تاخت و وعده داد آنها به دلیل انحراف از مسیر آیت الله خمینی،  “با دستان قدرتمند مردم به کناری زده خواهند شد.”

در مراسم یادبود آیت الله خمینی در روز جمعه، گروهی در میان جمعیت در سخنرانی حسن خمینی نوه آیـت الله خمینی و روحانی که در گذشته جانب مخالفان را گرفته بود، اختلال ایجاد کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، آنها شعار “مرگ بر موسوی” سر داه بودند.

از سوی دیگر، آقای کروبی در اطلاعیه ای که روز جمعه در وب سایت سحام نیوز قرار داده شد، اعلام کرد نگران است که “جمهوریت نظام جمهوری اسلامی فدای تقویت اسلامیت آن شده است.”

وی افزود او به دلیل افزایش نفوذ نظامی ها در ایران، نگران اسلامیت نیز هست. آقای کروبی با اشاره به ارعاب روحانیون مخالف توسط نیروهای طرفدار دولت، چنین نوشت: “ما شاهد حضور چهره های اطلاعاتی و نظامی در اطراف خانه روحانیون بوده ایم و حوادثی نیز رخ داده است.”

وی گفت روز پنجشنبه ده ها نفر در نزدیکی حرم امام به وی نزدیک شده اند و پس از اهانت های این عده، وی مجبور به ترک محل شده است.

هر دو آقایان موسوی و کروبی از مشاوران نزدیک آیت الله خمینی در اولین روزهای انقلاب بودند.

در همین حال، قوه قضائیه ایران در روز چهارشنبه از عفو 81 زندانی سیاسی توسط آیت الله خامنه ای خبر داد. علیرغم انتشار خبر عفو این زندانیان، قضات همچنان به صدور احکام طولانی مدت زندان علیه منتقدان شناخته شده ادامه میدهند و نام هیچ زندانی معروفی در میان آزادشدگان روز چهارشنبه به چشم نمی خورد.

جنبش بین المللی حقوق بشر ایران، مستقر در واشنگتن، با صدور اطلاعیه ای ضمن استقبال از بخشودگی این افراد، اعلام کرد این اقدام نشان می دهد بازداشت شدگان از همان ابتدا به اشتباه تحت بازجویی قرار گرفته بودند. ضمناً این جنبش از دریافت گزارش هایی  از برخی از بازداشت شدگان خبر داد که به موجب آن، برخی از این افراد برای درخواست عفو تحت فشار قرار گرفته بودند.

 

منبع: نیویورک تایمز- 4 ژوئن