افتخار نماینده مجلس به نوکری سپاه

نویسنده
نازنین کامدار

» حضور رسمی پاسداران در عرصه بانکداری

همزمان با روزی که در تقویم جمهوری اسلامی به “روز پاسدار” نامگذاری شده،  مقامات سپاه به دفاع و تمجید از عملکرد این نهاد پرداختند و در عین حال مخالفان خود را به “برخورد” و سرکوب های شدیدتر تهدید کردند.همزمان علی لاریجانی، رئیس مجلس  نیز در اظهاراتی سپاه را “نیروی محرکه نظام”، “نهادی با عملکرد درخشان در مهار فتنه 88”، “عامل رونق اقتصادی کشور”، و…خواند و یک نماینده تازه راهیافته به مجلس هم در سخنانی خود را “نوکر سپاه” نامید و به این “نوکر” بودن افتخار کرد.

در روز سپاه و به نوشته رسانه های رسمی،اولین چهره هایی که به تمجید از سپاه پرداختند،  فرماندهان این نیرو بودند. آنها علاوه بر تمجید از خود و تهدید مخالفان شان، از افزایش دامنه فعالیت انحصاری سپاه در عرصه سیاسی و اقتصادی خبر دادند. از جمله نماینده آیت الله خامنه ای در این نهاد نظامی از “ورود سپاه به عرصه بانکداری” در آینده نزدیک خبر داد.
بنا به نوشته سایت فرارو، حجت الاسلام سعیدی، در یک همایش حکومتی درباره سپاه گفته است: “سپاه وارد پروژه‌هایی می‌شود که بخش خصوصی امکان رقابت با آن را ندارد و کمتر وارد این عرصه می‌شود. از این رو ورود سپاه به عرصه سازندگی جزو رسالت ذاتی‌اش است. اینکه سپاه با ورود به برخی پروژه‌ها جایگزین شرکت‌های فرانسوی و آلمانی می‌شود، در راستای حفظ بنیان نظام و انقلاب این اقدامات را انجام می‌دهد و از همین رو ورود به عرصه اقتصادی و بانکداری نیز امری قابل توجیه است”.


 او همچنین به تهدید مردم و مخالفان سیاسی پرداخت و البته از “عملکرد مطلوب سپاه در فتنه 88” سخن گفت.
او گفته است: “سپاه در طول بیش از سه دهه از زمان تاسیسش، کارکردهای متفاوتی داشته که یکی از آنها امنیتی است. از روزهای اول انقلاب اسلامی کشور با انواع آشوب‌ها و فتنه‌ها روبرو بوده است که از جمله آن آشوب و فتنه کردستان، آذربایجان غربی،‌ ترکمن‌صحرا و در حال حاضر فتنه 88 بود که سپاه محکم و استوار در عرصه‌ها حضور داشت و عملکرد مطلوبی داشت”.


سعیدی افزوده: “کارکرد اطلاعاتی سپاه مربوط به شناسایی جریان‌های معارض، مخالف، معاند و محارب است و سپاه در عرصه سایبری و تقابل با هجمه‌های نرم‌افزاری دشمن، افتخارات بزرگی در پرونده‌اش ثبت کرده است”.
پس از وی، سردار ید الله جوانی، معاون سیاسی سپاه نیز در گفت و گو با فارس همین تمجید ها و تهدید ها را تکرار کرد و گفت: “خنثی‌سازی توطئه‌ها موجب جایگزینی سپاه به جای شرکت‌های بزرگ خارجی شده که نیازهای کشور را برطرف می‌کند”.


او که با “سرویس احزاب” خبرگزاری فارس گفت و گو کرده افزوده است: “وضع کنونی کشور مرهون یک سری از عوامل است و سپاه پاسداران نیز در ناکامی دشمن و شکست توطئه‌ها و همچنین خنثی سازی فتنه‌ها نقش اساسی داشته است. ‌دشمن تصور می‌کرد سال 88 سال پایانی جمهوری اسلامی است چرا که به حجم سرمایه‌گذاری‌های خود برای براندازی نظام واقف بود. لذا در صدد بودند با منزوی کردن نیروهای انقلاب جریانات همسو با خود را به قدرت برسانند. سپاه در فتنه 88 نیز همچنان در خط مقدم حضور داشت و باعث شد دشمنانی که به شکست نظام امید داشتند، ناکام بمانند”.


او در ادامه از “راه افتادن موج سپاه هراسی” سخن گفته و با بیان اینکه “نظام را رهبری حفظ کرد نه سپاه”، گفت:” بعد از شکست دشمن در فتنه 88 کلید سپاه هراسی و سپاه ستیزی به صورت گسترده با عملیات روانی علیه این نهاد انقلابی زده شد که این نشان می‌دهد دشمن و در راس آن آمریکا و اسرائیل عامل شکست خود را سپاه پاسداران می‌دانند. البته باید توجه داشت نقش اصلی در حفظ نظام همواره بر عهده رهبر معظم انقلاب بوده است. اما آنجایی که توطئه‌ای علیه جمهوری اسلامی شکل گرفت ما نیاز به نیروهای سازمان یافته داشتیم که در اینجا باید به نقش سپاه اشاره کرد.


سردار سلامی، جانشین فرمانده سپاه هم مدعی شده است که “هیچ معادله سیاسی در دنیا بدون حضور ایران حل نمی شود”.
او آنطور که کیهان گزارش داده در برنامه ای به نام “سرباز جوان” این ادعا را بر زبان آورده و گفته است: “ایران به مدد سپاه و نیروهای مخلص این نیرو، امروز کشوری در تراز قدرتهای جهانی و به عنوان دولتی آزاد، مستقل و پیشرفته تلقی می شود”.
سلامی افزوده: “ما در همه جا بر دشمن مسلط هستیم و این موضوع باعث آن شده است که آنها با احترام با ما رفتار کنند و نوع تعامل آنها با ما بسیار متفاوت است با تعاملی که با کشورهای دیگر برقرار کرده اند”.

نمایندگان حامی سپاه

د ر کنار تعریف و تمجیدهای سرداران سپاه از خود، برخی از نمایندگان مجلس هم به صف سرداران پیوستند و از یک نماینده مجلس،خود را “نوکر سپاه” دانست.


به نوشته فارس، حمید پیرموذن، نماینده اردبیل گفته است: “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه مقابله با تهدیدات نرم و نیمه‌سخت دشمن در سال‌های اخیر که ضرورت آن نیز مورد تأکید رهبر فرزانه نظام بوده، به طور عالی عمل کرده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در تمام عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی وارد عمل شده و کشور را از آسیب‌های متعدد مصون می‌دارد اما ارتش‌های کشورهای دیگر تک بعدی هستند و فقط در زمینه نظامی فعالیت می‌کنند”.
او افزوده است: “قدرت سپاه پاسداران با بهره‌گیری از دیدگاه‌های حضرت امام و رهبر فرزانه نظام آنقدر قوی شده است که دشمن این نیروی عظیم را مدافع سرسخت اهداف انقلاب و بیداری اسلامی می‌داند. من خود افتخار می‌کنم که نوکر سپاه هستم.چرا که ایجاد موج سپاه‌هراسی دشمن در منطقه نشانه اعتراف به قدرت و ظرفیت بالای سپاه در کشور و جهان اسلام است”.

اسماعیل کوثری، نماینده سپاهی تهران هم به سایت “خانه ملت” چنین گفته است: “سپاه یک نیروی چند بُعدی است؛یعنی هم نظامی است،هم اعتقادی و هم سیاسی چرا که حافظ دستاوردهای انقلاب است و در جهت حفظ نظام جمهوری اسلامی مأموریت مشخصی دارد. سپاه فقط یک بُعد مسئولیت «جنگ سخت» ندارد بلکه «جنگ نرم» هم هست، به همین دلیل از زمانی که دشمن شروع به جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران کرد، سپاه با برنامه‌ریزی وارد عمل شد و توانست در کوتاهترین زمان از نیروهای سیاسی خبره و مجرب خود که در این زمینه متخصص بودند، استفاده کند و بر تمام ابعاد جنگ نرم مسلط شود”.

او افزوده است: “سپاه توانست بسیاری از مسائل که دشمنان مورد تهاجم قرار داده بودند، را در مراحل اول خنثی کند. سپاه توانست در ابعاد فرهنگی و سایر موضوعات نیز که دشمن برای خودش طراحی کرده بود، از راه‌های جنگ نرم به نتیجه برسد مانند فتنه ۸۸ که سپاه توانست به خوبی آن را مدیریت کرده و فتنه را خنثی کند”.

علی لاریجانی، رئیس مجلس هم که درست در همین روزها به همراه برادرانش به زمین خواری متهم شده، خود را “موظف به بیان حقایقی درباره صلابت سپاه” دانسته است.

به نوشته فارس، وی در همایش”کتاب سال سپاه” گفته است: “سپاه حافظ نظام و آرمان‌های انقلاب است و ما دستگاه دیگری برای این موضوع نداریم؛ البته رهبری در رأس امور این کار را انجام می‌دهند ولی سپاه ابزار این مسئله است.‌کسی نباید به ساحت سپاه تعرض کند و آن را تخریب کند چرا که سپاه باید در میان مردم محبوب باشد که البته محبوب است چرا که پایه سپاه بر شهادت است. یک زمانی تعرض‌هایی به سپاه کردند و حتی چفیه را هم مسخره کردند که این نادانی و نفهمی سیاسی بود”.

او در توجیه حضور انحصاری سپاه در عرصه اقتصادی هم گفته است: “دغدغه سپاه درآمدزایی نیست. سپاه برخی امور بزرگ را برای رفع دغدغه‌های مردم انجام می‌دهد”.

روزنامه رسالت هم از این قافله عقب نماند و در سرمقاله خود نوشته است: “سپاه بی تردید در درون گفتمان پیشرفت و عدالت عمل می کند و در برابر گفتمانی که دخالت بیگانگان در امور داخلی ایران را می خواهد عملیاتی کند می ایستد. البته این به معنای حزبی شدن سپاه نیست و پاسدار نباید ابزار دست احزاب و جریانات سیاسی قرار گیرد اما مگر می توان پاسدار بود و نسبت به سرنوشت سیاسی کشور بی اهمیت ماند؟ سپاه بدون سیاست یعنی سپاه سکولار، یعنی بریدن از آرمانها و شعارهای انقلاب، یعنی پشت پا به منطق حضرت امام در اداره حکومت اسلامی و… این تعریف انحرافی با گفتمان انقلاب اسلامی جور در نمی آید”.