افزوده شدن حصر خانگی به طرح جرم سیاسی

نویسنده

ابوالفضل ابوترابی درباره آخرین وضعیت طرح جرم سیاسی و زمان بررسی آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: این طرح به صحن ارائه شده که به سبب فشردگی طرح‌ها و لوایح در نوبت قرار گرفته است. الان این طرح در نوبت هفدهم قرار دارد.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا نبود ظرفیت‌های لازم برای اجرای برخی از مواد طرح و همچنین لحاظ نشدن عطف بماسبق در مجازات و برخورد با مجرمان سیاسی به عنوان دو نقد جدی طرح قابل رفع است، افزود: موضوع عطف بماسبق در برخورد با مجرمان سیاسی و مجازات آنان در ‌‌نهایت شامل طرح جرم سیاسی نشد. این موضوع به ندرت شامل مباحث ومسائل کیفری می‌شود. در مباحث کیفری قانونی با عنوان قانون اخف وجود دارد. بدین معنا که هر متهم یا مجرمی که قانون بعدی مصوب و خفیف‌تر باشد شامل حال او خواهد شد.
ابوترابی در پاسخ به این سوال که اگر یک محکوم سیاسی به سبب ارائه وثیقه از زندان آزاد شده باشد و در همین دوران آزادی طبق طرح جرم سیاسی مرتکب یک جرم سیاسی شود، جرم کنونی و قبلی آن چگونه بررسی خواهد شد، اعلام کرد: اگر درباره حکم قبلی او رای قطعی صادر نشده باشد هر دو جرم او بر اساس مصوبات طرح جرم سیاسی بررسی خواهد شد.