جنجال جدید بر سر سخنان احمدی‫مقدم

نویسنده
مریم کاشانی

» احمدی نژاد گفت خاتمی را دستگیر کنید

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی طی گفتگویی با ماهنامه رمز عبور، ادعاهای جدیدی علیه نیروهای سیاسی مختلف مطرح کرده است. او اصلاح‫طلبان و جریان‫های نزدیک به هاشمی ‫رفسنجانی را متهم به برنامه ریزی برای آشوب در انتخابات سال ۱۳۸۸ کرده و در عین حال سخنانی علیه محمود احمدی‫نژاد هم گفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، او به ماهنامه رمز عبور گفته: “آقای احمدی‌نژاد آدمی چالشی بود و حداقل دو جور شکاف درست کرده که یکی‌اش شکاف نخبه- توده بود. از اول هم اعتقادی به نخبگان خاص نداشت و بارها به من گفته بود اینها ۲ هزار نفرند که اگر بیرون‌شان کنیم، مشکلات نظام حل می‌شود. این کار را هم کرده بود و وزیر، معاون وزیر، استاندار و درشت‌ها را عوض کرده بود و می‌گفت اینها فرسوده و پوسیده‌اند و باید عوض شوند…. دومین شکاف را با چپ‌ها داشت. همیشه تلاشش بر دوقطبی کردن بود. دوقطبی با چه کسانی؟ با همین‌ها، با نماد هاشمی- خاتمی مخصوصاً هاشمی. مطرح کردن غارتگر، اشرافیت، اشرافیت سیاسی، فساد و… و بر این موضوع سوار شدن. روز اول فتنه ۸۸ با آقای مشایی رفت مسکو و برگشت [دوشنبه ۲۵ خرداد] روزی که برگشته بودند از ساعت ۶ در دفترش جلسه بود. رفتم دیدم هیچ کس نیامده است و فقط من بودم. بعد از من، آقای حسین طائب رسید. قبل از آمدن آقای طائب، ایشان گفت: “چه خبر؟” گفتم: “خیابان‌ این جوری بود.” گفت: “خیلی خوب شد. دایره را تکان دادیم و اضافات و آشغال‌ها رو آمد. با آنها برخورد کنید و همه را جمع کنید ببرید. بروید خاتمی و بقیه را دستگیر کنید و شر همه را کم کنید و بروید.” گفتم: مرد حسابی! چه می‌گویی؟ می‌روی مصاحبه و سخنرانی می‌کنی و می‌گویی خس و خاشاک و آت و آشغال. الان همه به خیابان‌ها ریخته‌اند و بحران است و نمی‌شود قضیه را به این سادگی جمع کرد و حالا می‌گویی بگیرید ببرید و تمام؟!”

احمدی‌مقدم علاوه بر اصلاح‫طلبان و خاتمی و هاشمی رفسنجانی وناطق‫نوری حتی به علی لاریجانی هم حملاتی کرده و گفته: “یادم هست آقایان توکلی و لاریجانی که البته آقای توکلی اظهار نمی‌کرد، ولی آقای لاریجانی رفتارهای شائبه‌آفرین داشت، مثلاً اجازه بدهید بروند فلان جا سخنرانی کنند یا چه اشکالی دارد در استادیوم آزادی جمع شوند؟ نمی‌خواهم بگویم چه کسانی گفته‌اند، استدلال‌شان این بود که بد چیزی هم نشد. اگر این انتخابات ابطال شود، میرحسین به دلیل فتنه‌آفرینی‌اش و احمدی‌نژاد به خاطر رفتارهای سوءاش رد صلاحیت می‌شوند و هر کس رئیس‌جمهوری شود، به نفع مملکت خواهد بود.”

اظهارات فرمانده سابق نیروی انتظامی واکنش طیف‫های مختلفی از نیروهای سیاسی جمهوری اسلامی را به همراه داشته است. اولین تکذیبیه را دفتر محمود احمدی‫نژاد صادر کرد. در اطلاعیه‫ای که روابط عمومی احمدی‫نژاد منتشر کرد آمده : “از آنجا که برخی از رسانه ها به نقل از آقای اسماعیل احمدی مقدم فرمانده سابق نیروی انتظامی، مطالب بی اساسی را در موضوع انتخابات سال ۱۳۸۸ و حوادث بعدی آن به دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور سابق منتسب کرده اند، شایسته تاکید می داند که اینگونه مطالب، کاملا خلاف واقع و نادرست است. ضمن تکذیب مطالب منسوبه که معلوم نیست با چه هدف و انگیزه ای اعلام شده است، تاکید می نماید که افرادی با مسئولیت های ایشان، اساسا در جایگاه ارائه مشورت به رئیس دولتهای نهم و دهم در موضوعات سیاسی و انتخاباتی قرار نداشتند. گرچه سیاق مطالب نگارش شده نیز به روشنی حاکی از بی پایه و اساس بودن آن است.”

پس از آن روابط عمومی مجلس نیز با انتشار اطلاعیه‫ای بخش‫های مربوط به علی لاریجانی را تکذیب کرد. در اطلاعیه مجلس سخنان احمدی‫مقدم “ از اساس کذب و بدور از واقعیت” و “بر ضرورت رعایت اخلاق اسلامی و پرهیز از اتهام افکنی و رواج شایعات ناصحیح ” تاکید شده است.

سخنان احمدی‫مقدم درباره حوادث سال ۱۳۸۸ پیش از این هم چند باری خبرساز شده است. او بود که در گفتگو با روزنامه کیهان فاش کرد خامنه‫ای مسئولیت برخورد با چهره‫های برجسته سیاسی را خود بر عهده گرفته بود.

او یکبار هم در توضیح فاجعه کهریزک بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ گفته بود: “من تاکنون در هیچ محفلی عنوان نکرده‌ام که صبح روز جمعه جلسه‌ای پیرامون اتفاقات آن زمان برگزار شد و آقای مرتضوی اصرار داشت که افراد دستگیر شده به کهریزک منتقل شوند. من مخالفتم را به صراحت اعلام کردم و گفتم آنجا نه تنها جا نداریم، بلکه آن مکان جای خطرناکی است. اما مرتضوی اصرار داشت که این افراد دستگیر شده چاقو، قمه و زنجیر داشته‌اند و از همین حیث اراذل و اوباش محسوب می‌شوند که من در آن جلسه عنوان کردم که ضبط کنید و بنویسید که من مخالف هستم و مخالفت ناجا نیز ثبت شد.” سعید مرتضوی البته این سخنان را تکذیب کرد.

در اسفند ماه گذشته نیز احمدی‫مقدم مسئولیت نیروی انتظامی در ماجرای کهریزک را تلویحا پذیرفت و اعلام کرد: “ما باید از حوادث تلخ پیش‌آمده همچون داستان کهریزک عبرت گیریم و امروز در برابر آن حادثه زبانی جز عذرخواهی نداریم و تنها قادر به جبران بخشی از آثار تلخ آن هستیم.”

در اردیبهشت ماه گذشته شایعاتی درباره نقش احمدی‫مقدم در فساد گسترده مالی در نیروی انتظامی و بازداشت او منتشر شد که سخنگوی قوه قضائیه آنرا تکذیب کرد. پس از آن بود که احمدی‫مقدم در یک گفتگوی جنجالی دیگر علیه قاضی پرونده‫ فساد در نیروی انتظامی موضع گرفت و با اشاره به ماجرای بنیاد تعاون گفت: “پرونده را بردیم به مرجع قضایی دادیم، دیدیم اعمال نفوذ کردند. قاضی وسط پرونده رفت کنار. به مجلس رفتند و وکیل گرفتند و به ما هم گفتند اگر با ما در بیفتی ما خودمان را هم با تو می‌کشیم پایین. فیلم گرفته‌ایم و می‌گذاریم در اینترنت تا مردم بریزند در مؤسسه قوامین. مؤسسه قوامین هر جایی زمین می‌خورد، می‌رود کمک ولی آنها گفتند ما فیلم درست کردیم و می‌گذاریم در فضای مجازی. گفتیم حالا که تهدید می‌کنی «بلغ ما بلغ» دنبال می‌کنیم. من از دادگاه‌ها ناامید شده بودم. رفتم سراغ آقای آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه حاج آقای خلفی هم تشریف داشتند. ایشان نامه من را خواند و گفت مگر می‌شود در وسط پرونده قاضی را انتقال داد؟ طبق قانون، هنگام رسیدگی قاضی قابل انتقال یا انفصال نیست. باید این پرونده را با قاضی ویژه اداره کرد.” او اضافه کرده بود: “من از آن روز تا امروز دو بار قاضی پرونده دو نامه برایم فرستاده، در آن نامه نوشته شده متهمان ادعا کرده‌اند با مجوز شما برخی از معاملات را کرده ایم. قاضی پرسیده این حرف راست است یا نه. نه بنده احضار شدم نه متهم هستم. بی‌تقوایی‌ها برخی افراد سر جای خودش!” البته این سخنان نیز در آن زمان اعتراض‫هایی را برانگیخته بود.