از مرخصی تا انتقال به بازداشتگاه سپاه

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

محسن میردامادی، دبیرکل زندانی جبهه مشارکت که اخیرا در بند ۳۵۰ اوین دچار بیماری قلبی شده، پس از حدود دو هفته سرانجام دیروز، یکشنبه، جهت درمان به بیرون از زندان منتقل شد. در همین روز گزارش شد که مسئولان امنیتی مانع اعزام محسن امین‌زاده و عیسی سحرخیز، از بیمارستان به منزل جهت تداوم دوره درمان شده‌اند؛ محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی اما دیروز پس از گذشت نزدیک به پنج ماه بالاخره به مرخصی آمد.

مسعود پدرام دیگر فعال ملی مذهبی روز دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت از بند ۳۵۰ به بازداشتگاه دوالف سپاه منتقل شد. در‌‌ همان شرایط گزارش شد امید کوکبی دانشجو مرتبط با دانش هسته‌ای و نظامی، سرانجام پس از ۱۵ماه بازداشت موقت، از سوی قاضی صلواتی به تحمل ۱۰ سال حبس به جرم ارتباط با آمریکا، محکوم شده است.

خبرهای تائید نشده‌ای هم حاکی از آزادی روناک صفار‌زاده، فعال زن کُرد ایرانی بعد از تحمل ۵۵ ماه زندان است.

 

آزادی توسلی،‌ انتقال میردامادی

به گزارش وبسایت نوروز، ارگان جبهه مشارکت ایران اسلامی، محسن میردامادی، دبیر کل این تشکل سیاسی به دلیل “کسالتهای متعدد از جمله نارسایی قلبی قرار است در بیمارستان آتیه تهران بستری شود.”

اما سایت کلمه گزارش داده میردامادی که از حدود دو هفته پیش در زندان دچار “سوزش و درد در ناحیه قلب” شده، پس از معاینه پزشکی در بهداری اوین به دلیل کمبود امکانات، دستور اعزام به بیمارستان دریافت کرده؛کاری که تا دیروز انجام نشده بود.

محسن میردامادی، فعال سیاسی و استاد دانشگاه در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، بازداشت و پس از تحمل چند ماه زندانی انفرادی، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، از سوی قاضی صلواتی به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام”، محاکمه و در مجموع به شش سال حبس تعزیری و ده سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شد؛ حکمی که به تائید دادگاه تجدید نظر نیز رسید.

منابع نزدیک به جبهه مشارکت مدتی پیش گزارش داده بودند که این فعال زندانی درحالی‌که قرار بود طبق موعد از دانشگاه تهران بازنشسته شود، در اریبهشت ماه جاری از دانشگاه تهران اخراج شد.

دیروز همچنین گزارش شد که “مسولان امنیتی” مانع از اعزام محسن امین‌زاده، فعال سیاسی و عیسی سحرخیز، روزنامه نگار، از بیمارستان به منزل جهت تداوم دوره درمان شده‌اند.

بر اساس گزارشها با اینکه پزشکان بازگرداندن این دو زندانی سیاسی به زندان را برای سلامتی آن‌ها کاملا مضر اعلام کرده و نوشته‌اند که می‌باید در محیطی عاری از استرس و فشار استراحت کنند، اما دادستان تهران اجازه اعزام آن‌ها به خانه و ادامه طول درمان در خارج از محیط بیمارستان را صادر نمی‌کند.

محسن امین‌زاده معاون پیشین وزیر خارجه است که در خلال اعتراضهای انتخاباتی بعد از انتخابات ۸۸ بازداشت شد. او در تیر ماه ۱۳۹۰ نیز پس از اعتصاب غذا به بخش سی سی یو بیمارستان مدرس تهران منتقل شده بود.

عیسی سحرخیز، روزنامه نگار که در ۲۴ تیرماه ۸۸ دستگیر شد از سوی دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و سیاسی محکوم شده است. در دوران بازداشت گزارش‌های متعددی از وضعیت نامناسب جسمانی او در زندان رجایی شهر منتشر شد.

اما در این روز پر از اخبار تلخ برای زندانیان سیاسی خبر آمد که محمد توسلی پس از گذشت نزدیک به پنج ماه بالاخره به مرخصی آمد.

به گزارش وبسایت کلمه،رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی که از آبان ۱۳۹۰ در بازداشت بود، دیروز دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه از زندان اوین به مرخصی آمد.

مهندس محمد توسلی، اولین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی است.

 

ده سال زندان برای امید کواکبی

کلمه در روز دوشنبه همچنین گزارش داد که مسعود پدرام فعال ملی _مذهبی از بند ۳۵۰ به بازداشتگاه دوالف سپاه منتقل شد. به گفته این منبع خبری او هنگام انتقال به هم بندیانش گفته است که درصورت اجبار به استفاده از چشم بند و نگهداری در زندان انفرادی دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

مسعود پدرام، عضو شورای فعالان ملی مذهبی ایران و پژوهشگر اجتماعی است که بعد از حوادث انتخابات ۸۸ بازداشت شد. او قبل از انتقال به بند الف سپاه پاسداران، در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شد.

در همین روز گزارش شد که امید کوکبی، تحصیل کرده رشته “لیزر” در ایالات متحده سرانجام پس از ۱۵ماه بازداشت موقت، از سوی قاضی صلواتی به تحمل ۱۰ سال حبس به جرم “ارتباط با آمریکا” محکوم شد. این زندانی سیاسی روز یکشنبه در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی که توسط رسانه‌های حکومتی از جمله صداوسیما تحت عنوان “دادگاه جاسوسان اسراییل” تحت پوشش رسانه‌ای قرار گرفت، به این حکم سنگین محکوم شده است.

و بالاخره اینکه در روز دوشنبه منابع خبری کردستان خبر دادند، که روناک صفار‌زاده، فعال زن کرد که از ۵۵ ماه پیش در زندان به سر می‌برد آزاد شد. این خبر هنوز از سوی فعالان زن تائید نشده است.