سکوت حکومت درمورد فیلم کوی دانشگاه

نویسنده
نازنین کامدار

» فیلم هم کسی را به پاسخگوئی وادار نکرد

تنها ساعاتی قبل از بزرگترین راهپیمایی معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، در 25 خرداد ماه 88، نیروهای گارد ضد شورش پلیس و گروه هایی از نیروهای موسوم به لباس شخصی برای دومین بار در ده سال گذشته به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران که به “کوی دانشگاه” مشهور است، یورش بردند و تعدادی از دانشجویان ساکن در این خوابگاه را به قتل رساندند و مجروح کردند. اما تنها هفته قبل بود که پخش فیلمی در بی بی سی از ابعاد این جنایت پرده برداشت.فیلمی که مجری بی بی سی از کسانی که ناراحتی قلبی دارند خواست از تماشای آن بپرهیزند.

حمله به دانشجویان که به “جنایت کوی دانشگاه 88” مشهور شد، در هیاهوی راهپیمایی اعتراض آمیز مردم تهران که در پایان آن نیز تعدادی از شهروندان از طریق شلیک مستقیم نیروهای بسیجی مستقر در مسجد لولاگر در حوالی میدان آزادی کشته شدند، مورد کم توجهی قرار گرفت تا سرانجام سه روز پیش شبکه تلویزیونی “بی.بی.سی فارسی” فیلمی را پخش کرد که حمله گردان های متشکل پلیس و بسیج به خوابگاه کوی دانشگاه تهران را در بامداد 25 خرداد نشان می داد.
در این فیلم که با دوربین حرفه ای فیلمبرداری شده و مشخصا متعلق به یکی از نهاد های عمل کننده در صحنه است، تصاویر به وضوح نشان می دهند که گردان های سرکوب پلیس پس از مقاومت دانشجویان، با شکستن در های اصلی کوی دانشگاه به محوطه داخلی وارد می شوند و به طرز شدیدی دانشجویان معترض را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.
فیلم صحنه ای را به تصویر می کشد که گردان های سرکوب پلیس که همگی مجهز به کلاه خود و سپر هستند و لباس شخصی هایی که برخی پیراهن و برخی جلیقه و کت بر تن دارند، دانشجویان معترض را در برابر کتابخانه کوی دانشگاه بر روی یکدیگر خوابانده اند و از زوایای مختلف آنها را با ضربات باتوم، کابل، و اجسامی شبیه به سنگ و آجر مضروب می کنند. شدت عمل نیروهای سرکوب به حدی است که گاه گاه جملاتی نظیر “آقا نزنین…نزن” بارها شنیده می شود اما فیلم نشان نمی دهد که گویندگان چه کسانی هستند. با این حال گزارشگر بی.بی.سی، اعتراضات را از ناحیه نیروهای بسیجی و لباس شخصی و خطاب به گاردهای مسلح پلیس می داند.

جمله های اعتراض آمیز افراد حاضر در محل فیلمبرداری که شامل صدای فیلمبردار نیز می شود، گمانه های زیادی را درباره این فیلم در سایت ها و وبلاگ های معترضان دامن زده است، به طوریکه برخی از این سایت ها و وبلاگ ها علت آنچه که “نشت فیلم به خارج” می نامند را تبرئه سپاه پاسداران از این ماجرا و ناشی از تحولات پشت پرده در مسیر پیگیری پرونده کوی درکمیته های پیگیری مجلس و قوه قضاییه می دانند.

این گمانه زنی ها که تاکید دارند این فیلم با هدف قربانی کردن فرمانده وقت پلیس تهران بزرگ به بی.بی.سی ارسال شده است، بر جمله ای از فیلمبردار و یا فردی که نزدیک به وی حرکت می کند اشاره دارند که از گسیل شدن نیروهای ضد شورش به کوی به دستور مستقیم “عزیزالله رجب زاده” سخن می گوید. چهره این فرد در فیلم دیده نمی شود.

فیلم با وجود تاریکی شب، به دلیل نزدیک شدن دوربین به قربانیان، حجم خشونت به کار رفته از سوی پلیس و لباس شخصی ها را به وضوح به تصویر می کشد.

گفتنی است در راهپیمایی فردای آن روز، برخی از شرکت کنندگان دانشجویانی را دیده اند که با لباس سیاه پلاکاردهایی را مبنی بر گرامیداشت “شهدای فاجعه کوی” حمل می کردند اما حوادث بعدی و حجم بی سابقه تظاهرات معترضان، جنایات آن شب را که تنها سه روز است فیلمی از آن منتشر شده در حاشیه قرار داد.

در همان زمان دفتر تحکیم وحدت با انتشار اطلاعیه ای از کشته شدن 5 دانشجو و مجروح شدن صدها تن دیگر خبر داد اما هنوز هیچ مرجع رسمی ای تعداد قربانیان آن شب را تایید نکرده است و هیچ آمار رسمی ای در اینباره وجود ندارد.

به دنبال پخش این فیلم،  پایگاه خبری “کلمه”، سایت نزدیک به میرحسین موسوی ضمن گزارشی از این فیلم بر ضرورت رسیدگی به آن بر اساس مستندات موجود در فیلم تاکید کرده است.
کلمه گزارش خود آورده است: “با گذشت هشت ماه از این رویداد تلخ که منجر به شهادت ۵ نفر از دانشجویان شد هنوز هیچ محکمه ای برای عاملان آن برگزارنشده است.کمیته بررسی کننده این حادثه که در مجلس تشکیل شده بود نیز هنوز گزارش خود را ارائه نکرده است.در زمان پیگیری های  کمیته مجلس یکی از اعضای کمیته اعلام کرد برخی از اعضا از جمله الیاس نادران گزارش خود درباره علت حوادث کوی را ارائه نمی کنند و دلیل تعویق در گزارش مجلس این است.اکنون با پخش این فیلم به نظر می رسد مسوولان موظف به پاسخگویی به موارد مطرح شده و تصاویر وحشتناک حمله و ضرب و شتم دانشجویان باشند”.

سایت

سایت “نوروز”، پایگاه خبری کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت و پایگاه ”میزان خبر”، سایت نزدیک به نهضت آزادی  نیز در گزارش های مشابهی درباره این فیلم می نویسند: “در قسمتی از این فیلم، تصویربردار از سازماندهی نیروها و صدور دستور حمله به کوی دانشگاه توسط سردار عزیزالله رجب زاده، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ خبر می دهد.این درحالی است که رجب زاده در مراسم تودیع خود که ابتدای هفته برگزار شد، مدعی شده بود که افتخار او اینست که در زمان مسئولیتش نیروی انتظامی نه کشت و نه کشته داد! وی تاکید کرده بود که در حوادث پس از انتخابات کنترل تهران به سپاه سپرده شده بود. فیلم منتشر شده از سوی تلویزیون بی بی سی فارسی اما دروغ بودن ادعای سردار رجب زاده را اثبات می کند”.

گفتنی است، سایت الف، سایت نزدیک به احمد توکلی دو روز قبل از انتشار این فیلم در بی.بی.سی، در گزارشی با اشاره به “فروکش کردن التهابات پس از راهپیمایی 22 بهمن” خواستار رسیدگی به پرونده کوی دانشگاه شده بود.
سایت محافظه کار الف در این گزارش آورده بود: “اکنون و پس از 8ماه از این حمله مشکوک و در شرایطی که گردوغبارفتنه فرونشسته و کودتای سبز به طور کامل شکست خورده، لازم است نتایج هیات تحقیق مجلس از حوادث کوی بی کم و کاست منتشر شود”.
الف افزوده بود: “ملتی که اینقدر با بصیرت و نجیب است که با وجود همه مشکلات اقتصادی و با وجود تلاش بی سابقه همه رسانه های غربی، حماسه 22 بهمن را می آفریند و فتنه گران سبز را مات می کند، حق دارد که بداند چه کسانی مسبب وحشی گری های 25خرداد کوی دانشگاه تهران بوده اند؟ این ملت فهیم حق دارند بپرسند که این حادثه تلخ به نفع چه کسانی تمام می شد و چه کسانی از آن بهره برداری کردند؟و حق دارند بپرسند که با وجود نیروهای مسلح رسمی کشور، «نیروهای خودسر» اصولاً چه کاره اند؟ از چه کسی دستور می گیرند؟ و چرا پلیس آنها را -حداقل- به جرم حمل سلاح سرد، تعقیب و دستگیر نمی کند؟8 ماه برای شناسایی آمران و عاملان حمله مشکوک 25خرداد به کوی دانشگاه تهران، کافی است”.
اشاره سایت الف به “نیروهای خودسر” بر اساس گفته های اعضای کمیته تحقیق مجلس و نیز ادعای محمود احمدی نژاد است که در نخستین کنفرانس خبری خود عاملان حمله کوی دانشگاه را “عناصر خودسر و بخشی از سناریوی آشوب” دانسته بود. او البته در همان کنفرانس خبری جنایات کهریزک را نیز کار “عوامل نفوذی” دانست.
آخرین اظهار نظر رسمی درباره پرونده کوی دانشگاه تهران متعلق به 25 شهریور ماه گذشته است که محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس به خبرنگار ایسنا گفت: “نسبت به مسائل مربوط به کهریزک و کوی دانشگاه از چند طریق بررسی‌های لازم انجام شد و همه گزارشات هیأت شورای عالی امنیت ملی و گزارشات کمیته مجلس همدیگر را تأیید می‌کنند و به نظر من این گزارشات مورد تآیید هیأت سه نفره منتخب رییس قوه قضائیه هم می‌باشد”.
او نیز بر “خودسر” بودن نیروهای عمل کننده در کوی دانشگاه تاکید کرد و افزود: “با توجه به دستور اکید مقام معظم رهبری و پیگیری‌های قاطع سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعقیب عوامل ذی مدخل در قضیه کوی دانشگاه امیدواریم ریشه این‌گونه اقدامات خودسرانه که آبروی نظام را مخدوش می‌کند، خشکانده شود”.

با این حال انتشار فیلم حمله به کوی دانشجویان در شامگاه 25 خرداد، با سکوت کامل مسئولان دولتی و سایت های نزدیک به دولت و سپاه مواجه شده است و تا این لحظه هیچ یک از مقامات ذی ربط از جمله اعضای کمیته تحقیق مجلس، هیات بررسی قوه قضاییه، فرماندهان نیروهای سپاهی و انتظامی در باره انتشار این فیلم سخنی بر زبان نیاورده اند.

 همچنین بنا به گفته یکی از خبرنگاران شاغل در یکی از نشریات داخلی، شورای عالی امنیت ملی و معاونت مطبوعاتی وزارت رشاد در بخشنامه های جداگانه ای به تمامی روزنامه ها و خبرگزاری های داخلی دستور داده اند از “درج هر گونه مطلبی درباره فیلم کوی دانشگاه” خودداری کنند.