واردات نفت از ایران باز هم کاهش می باید

نویسنده

» گزارش جورازلم پست از تحریم ها

لندن ـ–روز چهارشنبه یک مقام ارشد ایالات متحده گفت واشنگتن انتظار دارد میزان خرید نفت کشورهای وارد کننده نفت خام ایران، باز هم کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کند.هر چند او تاکید کرد که نوسانات فصلی هم وجود خواهد داشت.

این مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده که به شرط ناشناس ماندن نامش در گزارش سخن می گفت خاطرنشان کرده است: “کاملا انتظار دارم که کاهش واردات نفت از ایران ادامه پیدا کند. نوسان فصلی وجود خواهد داشت، بالا می رود، قراردادهای قبلی و فصلی بسته شده است، بنابراین می دانیم که نوسان وجود خواهد داشت، اما انتظار دارم که کاهش واردات ادامه پیدا کند.”

او در پاسخ به این پرسش که آیا این کاهش قابل ملاحظه خواهد بود گفته است: “بله.”

بر اساس قوانین ایالات متحده، کشورهایی که از ایران نفت خام وارد می کنند باید بر اساس مقداری که ایالات متحده مشخص می کند واردات خود از ایران را به طور “قابل ملاحظه ای” کاهش دهند. در غیر این صورت بانک های آن ها با خطر قطع رابطه با سیستم مالی ایالات متحده مواجه می شوند.

ایالات متحده در تاریخ 13 مارس یک دوره معافیت از تحریم برخی کشورها مانند ژاپن و 10 کشور را پس از آنکه مشخص شد واردات خود را کاهش داده اند 180 روز تمدید کرد. نظر مقامات رسمی بر این است که واشنگتن پس از آنکه در ارزیابی بعدی اش تشخیص دهد کشورها چقدر واردات خود را از ایران کاهش داده اند، ممکن است شش ماه دیگر برای آن ها معافیت در نظر گیرد.

هدف تحریم های ایالات متحده از این تحریم ها ، مسدود کردن بودجه برنامه اتمی تهران است؛ برنامه ای که به گمان غرب در راستای ساخت سلاح اتمی است. ایران می گوید برنامه اتمی اش اهداف غیر نظامی دارد.
منبع : جورازلم پست – 10 آوریل