رد صلاحیت سیاسی پذیرفته شدگان آزمون دکترا

نویسنده
نازنین کامدار

» آیا واقعا دانشجوی ستاره دار نداریم؟

پس از اعلام نتایج آزمون دکترای سال ۹۲، بسیاری از برگزیده شدگان از تماس “اداره گزینش” سازمان سنجش مبنی بر “رد صلاحیت سیاسی و اخلاقی” خود خبر داده اند؛رویه ای که طی سال های اخیر وجود نداشته و برگزیدگان پس از طی مراحل آزمون شفاهی و اعلام قطعی نتیجه، مورد گزینش سیاسی قرار می گرفتند.

سایت فرارو، روز گذشته ضمن انتقاد از رویه بی سابقه سازمان سنجش در اینباره نوشت: “متقاضیان پذیرش در آزمون دکترا با پدیده جدیدی روبه رو شده اند. برخی از افرادی که در این آزمون شرکت کرده اند می گویند در کارنامه نهایی آنها اعلام نشده است که آیا پذیرش شده اند یا نه و در حال تعلیق قرار گرفته اند. بعضی از داوطلبان در صفحه مشاهده کارنامه نهایی خود با این عبارت روبرو شدند: «به دلیل نقص پرونده جهت آگاهی از وضعیت خود با شماره تلفن…. تماس حاصل فرمایید». با آغاز وقت اداری دیروز این شماره تلفن تنها برای ثانیه هایی آزاد می شد.پاسخهای متصدی مربوطه به داوطلبان دچار تعلیق حاکی از آن است که وضعیت استعلامی این داوطلبان از برخی مراجع نظارتی دچار مشکل است یا اساسا جواب استعلامی برای آنها نیامده است”.

این سایت افزوده است: “در دستورالعمل گزینش دانشجوی دکترا هیچ اشاره ای به شرطیت مثبت بودن استعلام سوابق فرد از این مراجع نشده است. بر اساس این دستورالعمل، صرف التزام به نظام جمهوری اسلامی و عدم عناد برای تحصیل در مقطع دکتری شرط شده است. با این حال در سنوات گذشته بسیاری از داوطلبان بدون هیچ گونه سابقه در مراجع قضایی یا انضباطی دانشگاهی در آزمون مردود اعلام شده و در کارنامه نهایی نیز رتبه آنان اعلام نشده است. عبارت آشنای سازمان سنجش برای این دسته از داوطلبان «نقص در پرونده» است و اعلام مراجعه به هیات گزینش سازمان سنجش”.

یکی از این پذیرفته شدگان در این مورد به روز می گوید: “پس از اعلام نتایج با وجود رتبه مورد قبول، اعلام شده بود که شما نقص در پرونده دارید و با شماره…. تماس بگیرید. تماس گرفتیم و آقایی اعلام کرد که شما به لحاظ اخلاقی و سیاسی شرایط حضور در مقطع دکترا را ندارید و اگر موضوع را بین خودتان نگه ندارید با شما برخورد می شود”.

او افزود:” برخورد بسیار تند فرد پاسخگو در سازمان سنجش مرا به شدت شوکه کرد. ساعتی بعد همان فرد با شماره من تماس گرفت و تاکید کرد که نباید موضوع را علنی کنم و در صورتی که علنی نکنم، ممکن است پذیرفته شوم. من پرسیدم که آیا با رتبه… اساسا شما اجازه دارید که جلوی تحصیل مرا بگیرید؟ که پاسخ داد ما اجازه بازداشت شما را هم داریم چه رسد به تحصیل. او گفت که به نفع خودم است که به دانشگاه نروم والا ممکن است با عواقب بدتری مواجه شوم”.

 با این حال برخی از رد صلاحیت شدگان در آزمون دکترا روز گذشته در شبکه های اجتماعی، نسبت به اقدام بی سابقه وزارت علوم ابراز موضع گرفته اند.

هفته گذشته روزنامه شرق هم در خبری اعلام کرده بود که اقدامی مشابه در خصوص دانشجویان کارشناسی ارشد صورت گرفته است.

شرق نوشته بود: “طی سه‌هفته اخیر تعداد زیادی از متقاضیان ورود به دوره کارشناسی‌ارشد دانشگاه از سوی سازمان سنجش احضار شده‌اند و مورد پرس‌وجو قرار گرفته‌اند. این مساله شایبه دور جدید ستاره‌دارکردن دانشجویان را تقویت می‌کند”.

شرق این خبر را در گفت و گو با سرپرست وزارت علوم اعلام کرد و در ادامه به نقل از جعفر توفیقی، نوشت:“در اولین‌مرحله بنده درخواست کرده‌ام از سازمان سنجش که گزارشی بیاید تا بررسی کنیم. کلا جهت‌گیری ما این است که امسال هیچ‌کس به‌دلیل شایبه‌های سلیقه‌ای و سیاسی از تحصیل محروم نشود، این کار را اجرایی می‌کنیم و درواقع دانشجوی ستاره‌دار نخواهیم داشت”.

وزیر پیشنهادی علوم در حالی وعده ستاره دار نشدن دانشجویان و پذیرفته شدگان را داده که شواهد و قرائن حاکی از ادامه روند گذشته است و نهاد های حراستی که به جای وزارت علوم به وزارت اطلاعات پاسخگو هستند، اقدام به گزینش پذیرفته شدگان کرده اند.

گفتنیست در ترم گذشته دانشگاه ها نیز تعدادی از دانشجویانی که در حال تحصیل بودند، از سوی نهاد های اطلاعاتی از ادامه تحصیل بازماندند؛ دانشجویانی که از بیم برخورد های شدیدتر حاضر به علنی کردن این موضوع نیستند.

شدت عمل نهاد های امنیتی در شرایطی است که برخی از نمایندگان افراطی مجلس از “تکرار کوی دانشگاه” در سال تحصیلی پیش رو خبر داده اند و دستگاه های اطلاعاتی هم نگران بروز اعتراض در دانشگاه ها پس از آغاز سال تحصیلی هستند.