متحدی برای فعالیت های هسته ای

نویسنده

» تحلیل واشنگتن پست از روابط ایران و ونزوئلا

غالبا مذاکرات صورت گرفته در واشنگتن پیرامون مساله هوگو چاوز با این نتیجه به پایان می رسد که رییس جمهور ونزوئلا تهدیدی علیه امنیت ایالات متحده محسوب نمی شود  و البته چنین برداشتی بدلیل آن نیست که چاوز تلاشی علیه امنیت آمریکا انجام نمی دهد.

چاوز سال هاست که با سفر به دور دنیا کوشیده است تا با کشورهایی نظیر کوبا و ویتنام – و کشورهایی که زمانی دشمن ایالات متحده بوده اند- روابط نزدیکی برقرار کند.  آرزوی هوگو چاوز قرار گرفتن در راس اتحاد نظامی دیگر کشورها علیه آمریکاست. هرچند، اکثر کوشش های چاوز تاکنون بی نتیجه مانده و برخی از اقدامات وی نظیر تحسین و تمجید از دیکتاتور بلاروس الکساندر لوکاشنکو موجب شگفتی و تمسخر دیگران شده است.

از سوی دیگر رییس جمهور ونزوئلا با فردی که همانند خودش بسیار بی ملاحظه و بلندپرواز است، روابطی نزدیک برقرار کرده  و این فرد کسی نیست جز  محمود احمدی نژاد. باید گفت عواقب این اتحاد و نزدیکی علیه امنیت ایالات متحده است و این موضوعی است که چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

هوگو چاوز طی دیدار هفته گذشته خود از تهران بر حمایت همه جانبه از مواضع تندروانه احمدی نژاد تاکید و اعلام کرد ونزوئلا و ایران در قبال مساله اسراییل، دارای مواضع یکسانی هستند – ایران دولت اسراییل را یک دولت سرکوبگر و نسل کش می خواند. چاوز همچنین برنامه اتمی ایران را تایید  کرد و از تمایل کشورش بر ساخت یک مجتمع هسته ای با کمک ایران خبر داد. رییس جمهور ونزوئلا در ادامه اعلام کرد که کشورش آمادگی تامین روزانه 20 هزار بشکه بنزین به ایران را دارد که در این صورت کلیه تلاش های آمریکا برای محدود کردن واردات بنزین به ایران با شکست روبرو خواهد شد.

چنین همکاری هایی بین ایران و ونزوئلا تازگی ندارد. طی چند سال گذشته ایران اقدام به گشایش بانک در کاراکاس و احداث کارخانه در حومه این شهر کرده است. رابرت مورگن تاو نماینده بخش منهتن که در رابطه با اعمال محدودیت بنزین به ایران فعالیت می کند بر این باور است که ایران برای دور زدن تحریم های سازمان ملل و ایالات متحده از سیستم بانکی ونزوئلا استفاده می کند.  وی همچنین اشاره می کند که کارخانه های ایرانی بدلیل قرار داشتن در مناطق دور افتاده و غیر قابل نظارت در ونزوئلا، دارای شرایط ایده آل برای تولید غیر قانونی سلاح هستند.

آقای مورگن تاو همچنین می افزاید “همکاری بانک های ونزوئلا و ایران به پیشرفت فن آوری هسته ای و  تولید موشک های دوربرد توسط ایران کمک می کند. کارخانه های تولیدی مشکوک که تماما توسط ایران در خاک ونزوئلا کنترل می شود، موجب نگرانی بیشتر کارشناسان شده است.”

گفتنی است که وزارت خارجه ایالات متحده توجه چندانی به گزارش مورگن تاو از خود نشان نداده است. تفکر غالب در سیاست این وزارت خانه این است که چاوز تهدیدی علیه امنیت ایالات متحده  به شمار نمی رود.

یان کلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت این گزارش را مورد مطالعه قرار خواهد داد.  و این در حالی است که به گزارش روزنامه های روسی، هوگو چاوز به منظور خرید اسلحه به ارزش 4 میلیارد دلار در مسکو به سر می برد – این رقم جدای مبلغ 500 میلیون دلاری  است که قبلا هزینه شده است. با این وجود آیا کماکان فکر می کنید چاوز تهدیدی علیه امنیت آمریکا نیست؟ کمی زمان به او بدهید، نتیجه را خواهید دید.

منبع : واشنگتن پست، 10 سپتامبر