نشستن روی صندلی پشتی مشایی

لیلا طیری
لیلا طیری

» شکایت دولت احمدی نژاد از دو مداح مشهور

دولت از دو مداح مشهوری که از اسفندیار رحیم مشایی، به عنوان “عورت احمدی نژاد” و “ملعون یهودی صفت” نام برده بودند شکایت کرد. شکایتی که انتقاد برخی اصولگرایان را به دنبال داشته و آنها با طرح این سئوال که “شکایت از حاج منصور ارضی ها به چه معناست”، دفتر احمدی نژاد را متهم به تسویه حساب کرده اند.

جعفری دولت آبادی، دادستان تهران روز گذشته از اعلام وصول شکایت نهاد ریاست جمهوری و ارجاع پرونده به یکی از بازپرسان خبر داد.همزمان فاطمه بداغی، معاون حقوقی دولت احمدی نژاد در مصاحبه ای با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد : “مصمم هستیم تا زمانی که فضای امنیت اخلاقی و حقوقی بر جامعه حاکم شود با رعایت ادب و احترام، حقوق دولت، ریاست جمهوری و همه مقامات را پیگیری کنیم”.

او اشاره کرده است که “قانون مجازات اسلامی بکار بردن الفاظ رکیک را چنانچه مستوجب حد نباشد جرم دانسته و برای آن مجازات حبس و شلاق قرار داده است”.

اشاره او به الفاظ رکیک، سخنان سعید حدادیان و حاج منصور ارضی، دو مداح معروف جمهوری اسلامی  است که در حاشیه یک مراسم مذهبی سخنانی علیه اسنفدیار مشایی بر زبان آورده بودند.

حاج منصور ارضی که به اتفاق سعید حدادیان، پای ثابت روضه خوانی های رهبر جمهوری اسلامی هستند در 17 اسفند 89 خطاب به اسفندیار رحیم مشایی گفته بود: “تو، رییس دفتر رییس جمهوری؟! یا بنگاه معاملات ملکی داری؟! این ملعون یهودی صفت الآن دارد پول خرج می‌کند برای یک روزی که اگر بخواهد کاندیدا شود… آنهم با آن پرونده‌اش! و متأسفانه آن آقا [رییس جمهور] می گوید به او کاری نداشته باشید”.

سعید حدادیان نیز در سخنرانی دیگری، مشایی را فردی بی شعور و بی ارزش و عورت احمدی نژاد خوانده و گفته بود: “سئوال ما از آقای احمدی نژاد این است که ایشان کدام گندم را خورده که این گونه عورتش بیرون زده؟ آقای احمدی نژاد بداند که حزب اللهی ها دیگر ساکت نمی نشینند و بموقع خود این عورت زشت را قطع می کنند و دور می اندازند”.

انتشار سخنان این مداحان چندان واکنشی از سوی دولت احمدی نژاد نداشت اما با انتشار فایل صوتی سخنان سعید حدادیان در هفته گذشته و در اینترنت، دولت از این دو شکایت کرد.

منصور ارضی پیش تر نیز با مقایسه رحیم مشایی و سلمان رشدی، گفته بود: “این آقایی که ادعای آسمانی بودن دارد از سلمان رشدی هم بدتر است”.

همان زمان سایت “یاران خورشید”  از سایت های حامی مشایی، با ابراز نگرانی از ترور یا قتل مشایی به دلیل مقایسه او با سلمان رشدی توسط حاج منصور، خطاب به این مداح توصیه کرده بود که مدتی سکوت کند و به آموزش دین بپردازد.

پس از آن بود که حاج منصور ارضی با محمود احمدی نژاد در حاشیه مراسم عزاداری محرم و در مسجد ارک دیدار کرد. دیدار نیم ساعته ای که به نوشته وب سایت جهان نیوز، حالی برای حل اختلافات نداشت و درخواست منصور ارضی برای برکناری مشایی با بی توجهی احمدی نژاد مواجه شد.

چنین بود که منصور ارضی در سخنرانی دیگری اعلام کرد که “ما مرید رهبریم و با کسی هم عقد اخوت نبسته ایم.درخصوص مشایی هم با احمدی نژاد صحبت کردیم ولی به حرفهای ما گوش نمی دهد”.

 

شکایت از ارضی ها به چه معناست؟

اینک وب سایت تابناک که مواضع محسن رضایی را منتشر میکند در مطلبی با عنوان “شکایت از حاج منصور ارضی ها به چه معناست” پرسیده است: “این ره به کجا منتهی می شود”.

این سایت نوشته است: “افرادی چون حاج منصور ارضی ـ که قطعا به عنوان یک مرجع سیاسی برای برخی از گروه های اجتماعی به شمار می رود ـ در حیطه توان خود؛ چه در انتخابات سال 84  و چه در انتخابات سال 88، به حمایت از آقای احمدی نژاد پرداخته و دست کم در یک جبهه به عنوان سرباز انجام وظیفه کردند، ولی اینک دفتر رئیس جمهور، گویا به دنبال تسویه حساب با چنین افرادی است؛ تسویه حسابی که حکایت از نگاه کلانتر دفتر رئیس جمهور دارد، چرا که به نظر می رسد، دفتر رئیس جمهور با مواضع اخیر خود و با نشست و برخاست های خود در محافل خاص، به دنبال تغییر دادن گروه های اجتماعی حامی دولت است”.

براساس نوشته سایت محسن رضایی: “این جریان خاص در دولت به شکل های گوناگون تلاش می کند تا دولت را از بدنه متدین و مومن جامعه جدا کرده و به نوعی، دولت را با تفکرات خاص شوونیستی و عرفان های انحرافی و البته سکولار پیوند دهد؛ مسأله ای که البته تنها از ناحیه دفتر رئیس جمهور نیست و از سوی بالاترین مقامات دولت نیز مورد تأیید است”.

سایت تابناک سپس با اشاره به “انتقادات دیگر مداحان و گروههای گوناگونی که از هواداران دولت بوده اند”  نوشته است: “انتقادات کنترل شده این افراد و گروه ها، عمدتا کنترل شده و ضمن تفکیک شخص دکتر احمدی نژاد از برخی رفتارها و تفکرات خاص حاشیه ایشان بوده و در بیشتر این انتقادات، عموما تلاش شده که شخصیت وی تطهیر شده و اصل انتقادات به سمت دیگری جهت داده شود و دقیقا همین مسأله است که نشان می دهد، آستانه تحمل این جریان تا چه میزان پایین است که حتی انتقاد نزدیکترین حامیان دولت را نیز برنمی تابند”.

این  سایت افزوده: “روند رفتارهای تفرقه افکنانه و تبدیل خودی به غیر خودی، از زاویه نگاه یک جریان خاص هر روز گسترده تر شده و دایره انقلابی بودن از دید برخی گروه ها در حاکمیت، آنقدر تنگ شده است که به حامیان سنتی خود نیز رحم نکرده و یک به یک در حال از دم تیغ گذراندن آنان هستند”.

 

با مشایی کاندیدا می شوم

همزمان با این تحولات سعید حدادیان اعلام کرد که اگر مشایی کاندیدای نمایندگی مجلس شود او نیز کاندیدا خواهد شد و در مجلس همواره در صندلی پشت مشایی خواهد نشست.

این مداح مشهور حکومتی در مصاحبه با وب سایت خبر آنلاین که دیدگاههای علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی را منتشر میکند، گفته است: “برخی شنیده ها حاکی از این است که مشایی قصد دارد نماینده مجلس نهم شود. حقیقتا من زمان زیادی برای فعالیت های اجرایی ندارم اما می خواهم در صورتیکه رحیم مشایی به عنوان کاندیداتوری نمایندگی مجلس اعلام آمادگی کرد و شورای نگهبان هم صلاحیت او را پذیرفت من هم در انتخابات مجلس شرکت کنم”.

او افزود: “در صورت حضور در مجلس شک نداشته باشید همواره در صندلی پشت سر او خواهم نشست که باید منتظر ماند و دید در آینده آقای مشایی در انتخابات مجلس شرکت خواهد کرد یا خیر و همچنین او می تواند تایید صلاحیت شورای نگهبان را کسب کند یا خیر”؟