احتمال نامزدی نخست وزیر سابق ایران

فایننشیال تایمز
فایننشیال تایمز

» تحلیل فایننشیال تایمز از خیز اصلاح طلبان برای انتخابات

mosavikhatami.jpg

نجمه بزرگمهر

میرحسین موسوی نخست وزیر سابق و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری خرداد آینده در ایران، برای صحه گذاشتن بر زندگی سطح متوسط خود، سوار بر اتومبیل ارزانقیمت پراید در گردهمائی عظیم طرفداران شرکت کرد.

هرچند آقای موسوی سخنرانی نکرد و برای پیشگیری از طرح سؤالات مختلف حتی از برقراری تماس مستقیم چشمی هم پرهیز می کرد، اما از دید تحلیلگران، حضور کم نظیر وی در اجتماعی از اصلاح طلبان- از جمله سید محمد خاتمی- دست کم به این معنی است که وی همایش های انتخاباتی را به طور جدی مدنظر قرار داده است.

سبک ساده زندگی یکی از عوامل اصلی بود که به پیروزی محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پوپولیست ایران در انتخابات سال 2005 منجر شد. به سختی می توان شخص دیگری غیراز آقای موسوی را پیدا کرد که از چالش ساده زیستن در انتخابات خردادماه سربلند بیرون بیاید. او که در فاصله سال های 1981 تا 1989 نخست وزیر کشور بود، به صداقت، تواضع و حمایت از توده مردم شهرت داشت.

اصلاح طلبان در نشست های خصوصی خود می گویند آقای موسوی آمادگی کامل خود را برای نامزدی در صورت انصراف قطعی آقای خاتمی از مبارزه انتخاباتی اعلام کرده است.

آقای خاتمی نیز اخیراً گفت یک نفر از بین او یا آقای موسوی نامزد خواهد شد. او روز جمه تأکید کرد تصمیم اخذ شده در سی امین سالگرد انقلاب (12 تا 22 بهمن) اعلام خواهد شد.

آقای خاتمی بدون ذکر جزئیات بیشتر به خبرنگاران گفت: “من تردید ندارم، بیشتر نگرانی دارم.” او مخالفت آقای خامنه ای با نامزدی خود را تکذیب کرد.

متحدان آقای خاتمی می گویند دیدار روز چهارشنبه با رهبر عالی خوب پیشرفته و آیت الله خامنه ای به او گفته درصورت تمایل می تواند دوباره نامزد شود. بااینحال ناظران سیاسی هیچ نشانه مثبتی نمی بینند که آقای خاتمی آن جلسه را با این احساس ترک کرده باشد که می تواند در صورت برنده شدن در انتخابات، طرح های سیاسی خود را عملی کند.
احتمال نامزدی آقای موسوی از هم اکنون سبب بروز اختلافاتی در اردوگاه اصلاح طلبان شده است.

حسین مرعشی، اصلاح طلب میانه رو، گفت: “آقای موسوی در بین نسل قدیمی ها محبوب است اما آقای خاتمی در میان نسل جدید طرفدار دارد.”

چیزی که به نظر واضح می رسد این است که دو نفر تصمیم گرفته اند از هم پشتیبانی کنند و یکی از آنها نامزد شود. در اینصورت دیگری تا پایان دادن به ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد به پشتیبانی قاطع خود ادامه می دهد.

حسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب ایران در مراسم روز جمعه در کنار هر دو نامزد احتمالی نشست و مشروعیت بیشتری به تلاش های آن ها داد.

منبع: فایننشیال تایمز- 16 ژانویه