جیغ و داد رسایی؛ کاسب فتنه

نویسنده
نازنین کامدار

» تکرار داستان چوب و گربه دزده در مجلس

جلسه روز چهارشنبه مجلس با فریاد های پیاپی حمید رسایی ـ که نام اش در فهرست هماهنگ کنندگان حادثه ۲۲ بهمن قم آمده ـ به پایان رسید.

فریاد های وی آنطور که رسانه ها گزارش داده اند به دلیل مطرح شدن نام اش از زبان یک عضو کمیته تحقیق حادثه ۲۲ بهمن در جلسه دیروز بوده است.

پس از آنکه روز سه شنبه گزارش حادثه حمله “حلقه پرتو” به علی لاریجانی در مجلس قرائت شد و با تصویب نمایندگان به قوه قضاییه رفت، تذکر شفاهی رسایی در جلسه دیروز باعث شد تا نام وی به عنوان غائله آفرین در صحن علنی برده شود.

رسایی که در هفته نامه “۹ دی”، هفته نامه ای که بارها خواستار اعدام رهبران جنبش سبز و زندانیان سیاسی شده، بخش هایی از گزارش ۷۰۰ صفحه ای حادثه قم را برای درز گرفتن نام خود منتشر کرده بود، دیروز در مجلس سعی کرد با انکار نقش خود در حمله به علی لاریجانی، نسبت به عدم قرائت گزارش ۷۰۰ صفحه ای اعتراض کند.

به گزارش خبرگزاری فارس که از پشتیبانان او محسوب می شود، رسایی گفته است: “طبق آئین‌نامه داخلی مجلس حق پاسخگویی برای نهادهایی که در این گزارش مقصر جلوه داده شده بودند، وجود دارد. تذکر من مربوط به جلسه روز گذشته است البته بنده دیروز اصرار کردم که تذکر دهم ولی آقای لاریجانی گفتند که فعلا وقت نیست و شما فردا تذکر دهید”.

او افزوده: “اولا در این گزارش نهادهایی مقصر جلوه داده شده‌اند که البته این حق طبیعی تهیه کنندگان این گزارش بوده است؛ نهادهایی مانند سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، شورای تامین استان، اداره اطلاعات، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و نشریه پرتو در این گزارش از آنها به عنوان مقصر نام برده شده که طبیعتا طبق آئین‌نامه داخلی مجلس حق پاسخگویی آنها محفوظ است. سئوال دیگری که مطرح است این است که تهیه این گزارش که نهایتاً از تریبون مجلس قرائت شد، به سخنان رهبر معظم انقلاب مستند شده بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم آذربایجان به این حرکتی که در قم اتفاق افتاد، اعتراض کرده بودند. البته این حرف کاملا درست است و مقام معظم رهبری نسبت به این اقدام اعتراض کردند و آن را کار قبیحی دانستند. مقام معظم رهبری در جای دیگری صراحتا به هیات رئیسه فرمودند که اینها را به مردم معرفی کنید. بنابراین وقتی در این گزارش به بیانات مقام معظم رهبری استناد می‌شود، باید به این نکته توجه کرد که مقام معظم رهبری فرمایشات دیگری هم در این زمینه داشته‌اند و باید به همه آنها توجه ‌شود”.

به گزارش ایسنا، تذکر رسایی که با فریاد های “احسنت، احسنت حسینیان”، یکی دیگر از تحریک کنندگان لباس شخصی ها همراه بود، موجب متشنج شدن فضای مجلس شد.

ایسنا در اینباره می نویسد: “تعدادی از نمایندگان با حضور در جایگاه هیات رییسه نسبت به تذکر رسایی نماینده مردم تهران اعتراض کردند.علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، مهدی دواتگری، امیرآبادی، نقوی حسینی، منصور حقیقت‌پور، عباسعلی منصوری از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و قاضی‌پور نماینده ارومیه، بهروز نعمتی نماینده اسدآباد، زراعی نماینده تهران و رسایی و بیرام‌وند پس از تذکر رسایی درباره حادثه قم در جایگاه هیات رییسه حضور یافتند. به گفته حقیقت‌پور این حضور تعدادی از اعضای کمیسیون به جایگاه هیات رییسه اعتراض به حرف‌های رسایی بود. قاضی‌پور نماینده ارومیه هم در تذکری نسبت به تذکر رسایی انتقاد داشته و مطرح کرد که چه کسی در زمانی که دانشجویان مقابل مجلس علیه مجلس صحبت می‌کردند دفاع کرده؟ اگر در آن زمان توطئه را در نطفه خفه می‌کردیم به اینجا نمی‌رسیدیم”.

با این حال تشنج آفرینی رسایی تا پایان جلسه ادامه داشت و آنطور که ایسنا گزارش داده، به هنگام سخنان لاریجانی در پاسخ به تذکرات شفاهی نمایندگان هم وی با فریاد‌های پی‌درپی چندین مرتبه سخنان لاریجانی را قطع کرد و در نهایت از پشت جایگاه خود با فریاد‌های پی‌در پی به سمت جایگاه هیات رییسه حرکت کرد و در پشت تریبون عمومی مجلس خطاب به لاریجانی سخنانی را بیان کرد که لاریجانی خواستار پایان این رفتار رسایی شد.

لاریجانی در واکنش به این سخنان گفت: “چطور آن روز که رییس جمهور در مجلس آن سخنان را بیان کرد و امروز اوضاع کشور را به این وضعیت رسانده شما ساکت بودید و یا چطور زمانی که کمیسیون گزارش تخلف ۳۰۰۰ میلیارد تومانی یا گزارش فتنه ۸۸ در مجلس را داد شما اجازه سخن گفتن به نمایندگان منتقد را نمی‌دادید؟! ولی امروز با وجود آن که اسمی در گزارش کمیسیون امنیت بیان نشده است؛ این طور جار و جنجال می‌کنید؟”

پس از آنکه رسایی بی‌توجه به سخنان لاریجانی به سخنان خود ادامه داد، رئیس مجلس جلسه علنی را خاتمه داد و جلسه آینده مجلس را هفته آینده دوشنبه ۲۱ مرداد اعلام و دستور جلسه را رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهور اعلام کرد.

 

پس از پایان جلسه، منصور حقیقت پور، یک عضو کمیته بررسی حادثه قم در جمع خبرنگاران در راهروهای مجلس اعلام کرد: “ما نسبت به صحبت‌های آقای رسایی اعتراض داشتیم و به همین دلیل در جایگاه هیات رئیسه حضور یافتیم تا اعتراض‌مان را مطرح کنیم، چرا که خود آقای رسایی در ایجاد غائله قم دخیل بوده است”.

گفتنی ست حمید رسایی، که با نزدیک به ۲۰۰ هزار رای و آنهم به عنوان نفر سی ام در دومین دور از انتخابات مجلس نهم که به دلیل رد صلاحیت تمامی طیف ها توانست به مجلس راه یابد، از جمله چهره هایی است که طی ۴ سال گذشته تلاش کرده خود را “خواص با بصیرت” معرفی کند. او یکی از افرادی است که در انتخابات مخدوش سال ۸۸ نقش های مختلفی در عملیات میدانی لباس شخصی داشته است. او که بارها در صحن علنی با علی مطهری درگیر شده، چند ماه پیش هم با قرائت نامه ای در صحن علی، هاشمی رفسنجانی را به اختاپوس تشبیه کرد.

علی مطهری که از سوی وی به عنوان “خواص بی بصیرت” خطاب شده در جواب وی گفته بود که “تو نه خواص هستی و نه با بصیرت”. همین امر موجب حمله رسایی به وی در صحن مجلس شد.

رسایی در یک برنامه تلویزیونی نیز از سوی علی مطهری به شدت مورد تحقیر قرار گرفت. مطهری در این برنامه وی را “کاسب فتنه” در برابر شعار مورد علاقه تندرو ها یعنی “ساکت فتنه” معرفی کرد.

بنا به گزارش های غیر رسمی، حمید رسایی که از اعضای “حلقه بصیرت افزایی” پرتو ، وابسته به مصباح است در جریان اعتراضات مردمی در سال ۸۸ با حفاظت اطلاعات سپاه و حسین طائب همکاری و در بازجویی ها از محمد عطریانفر و برخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب کارگزاران شرکت داشته است.

او در سایت “شکار بسیجی” به عنوان “شعبان بی مخ مجلس” معرفی شده و خودش نیز در مجلس نسبت به این لقب ابراز رضایت کرده است.
هم اکنون به نظر می رسد که او و برخی همفکران اش به دلیل تحولات عرصه سیاسی ایران تاریخ مصرف خود را برای راستگرایان از دست داده اند و به همین دلیل از حذف خود از جریان های وابسته به قدرت به شدت خشمگین هستند.