حامیان دولت: زندانیان آزاد نشوند

نویسنده
نازنین کامدار

» بررسی نحوه سرکوب تظاهرات ۱۳ آبان در مجلس

همزمان با انتقاد سایت رجا نیوز به آزادی تعدادی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، سبحانی نیا، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس دیروز از بررسی نحوه سرکوب تظاهرات 13 آبان در کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد.

وی در گفتگو با “پارلمان نیوز”، پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس، در خصوص “برخوردهای صورت گرفته با مردم و برخی از چهره‌ها” در این روز اظهار داشت: “کمیسیون امنیت ملی مجلس پیش از آغاز جلسات خود، آخرین تحولات مربوط به مسایل سیاست داخلی و خارجی را بررسی می‌کند و مطمئنا مسایل مربوط به روز 13 آبان نیز قابل طرح و بررسی است.” حسن سبحانی نیا با اشاره به اخبار تایید نشده در مورد کشته شدن یک دانشجو در اصفهان به دست ماموران گفت: “در صورت صحت این گزارش، کمیسیون حتما وارد مساله شده و پیگیری خواهد کرد.”

وعده این نماینده محافظه کار مجلس درحالی ابراز می شود که تا کنون هیچ تلاشی از سوی قوه مققنه کشور برای رسیدگی به وضعیت کشته شدگان و زندانیان پس از انتخابات به نتیجه نرسیده است. در همین حال، برخی ناظران ابراز عقیده کرده اند که با وجود نمایندگانی چون “سروری”، “حسین فدایی”، “ذاکانی” و “تجری”، که جملگی از بنیانگذاران و گردانندگان بازداشت گاه کهریزک بوده اند، بعید است که درباره این جنایت نیز تلاشی در جهت کشف حقیقت صورت گیرد.

این درحالی است که سبحانی نیا وعده داده است که برای روشن شدن ابعاد حوادث بعد از ۱۳ آبان “در صورت لزوم” کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  مقامات ذیربط را برای پاسخگویی به مجلس خواهد کشاند.

 

انتقاد به آزادی زندانیان

با آزادی برخی از بازداشت شدگان در حوادث روز ۱۳ آبان و نیز آزادی برخی از فعالان سیاسی از جمله علی تاجرنیا و ابراهیم امینی، سایت رجا نیوز، که گفته می شود برخی از پرسنل آن از جمله بازجویان پرونده های پس از انتخابات بوده اند، دیروز به آزادی این عده اعتراض کرد. این سایت حامی دولت به انتقاد از دادستان تهران به دلیل “آزادی متهمان و تاکید بر تسریع در رسیدگی به پرونده ها” پرداخت و در عین حال، با ابراز خوشنودی از صدور احکام سنگین حبس برای برخی از فعالان سیاسی، ابراز امیدواری کرد که روند صدور احکام زندان و دوره زمانی محکومیت متهمان بیشتر شود.

رجا نیوز گزارش خود را بعد از انتشار سخنان دیروز رئیس قوه قضاییه، برای ساعاتی از روی خروجی خود پاک کرد و سپس با حذف برخی عبارات آن از جمله انتقاد به تسریع رسیدگی به پرونده ها، گزارش خود را مجددا منتشر نمود.

سایت حامی دولت کودتا در حالی به انتقاد از قوه قضائیه پرداخته بود که رئیس این قوه دیروز  در جلسه  مسوولان عالی قضایی، بر”تسریع در روند محاکمات” تاکید کرده بود. 

به گزارش ایسنا، صادق لاریجانی همچنین از ادامه کار “کمیته سه نفره رسیدگی به حوادث و اغتشاشات بعد از انتخابات” خبر داده  و گفته بود که :“فلسفه تشکیل کمیته ۳ نفره، رسیدگی دقیق و تشخیص صحیح و قانونی در خصوص حوادث بعداز انتخابات و نحوه برخورد دستگاه قضایی با این جریانات است”.

این کمیته که متشکل از رئیسی، خلفی و محسنی اژه ای است، ماه گذشته و پس از برگزاری نشستی با مهدی کروبی درباره تجاوز به زندانیان کهریزک، به طور یکجانبه با انتشار بیانیه ای کروبی را “آلت دست عوامل دشمن” خواند و خواستار برخورد قضایی با وی شد.

یک منبع آگاه در این باره به “روز” گفت که با وجود تاکید آملی لاریجانی بر ادامه کار این کمیته،  پس افشاگری کروبی درباره موارد مطرح شده در دیدارش با اعضای هیات مذکور و تلاش سیاسی آنها برای زمینه چینی بازداشت کروبی که بی نتیجه ماند، فعالیت این کمیته تاکنون عملا متوقف بوده است.

در همین حال و با وجود انتقاد یکی از ارگان های اصلی دولت کودتا از قوه قضاییه، دادستان تهران دیروز  آزادی ۴۰ تن دیگر از دستگیر شدگان روز ۱۳ آبان را تایید کرد.

همچنین بنا به گزارش ایسنا، این مقام قضایی از آزادی  هادی حیدری، محمد جواد مظفری، محمد امین شیرازد، ابراهیم شیرکوند و میثم وره چهره که در مراسم دعای کمیل خانواده های زندانیان سیاسی بازداشت شده بودند، خبر داده است.

برخی تحلیل گران معتقدند با احتمال آزادی برخی از چهره های سیاسی بلند پایه که نزدیک ۵ ماه از بازداشت غیر قانونی آنها می گذرد، رسانه های نزدیک به بازجویان از احتمال افشای جزئیات جدید از نحوه برخورد با زندانیان و برنامه های سرکوب روزهای اولیه پس از انتخابات، دچار نگرانی شده اند.