نا آرامی صنفی در کوی دانشگاه

نویسنده
نازنین کامدار

» "بی قانونی کافیه"

همزمان با ارسال پرونده سرپرست دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت صدور حکم ریاست ، شامگاه روز شنبه،خوابگاه کوی دانشگاه به دلیل آنچه که “مشکلات صنفی” نامیده شد، نا آرام شد و آنطور که رسانه های رسمی اعلام کرده اند نزدیک به ۴۰۰ دانشجو در آن شرکت کردند.

بروز ناآرامی در خوابگاه مشهور کوی دانشگاه تهران، بیش از سایت های اعتدال گرا و اصلاح طلب، در سایت های اصولگرا بازتاب داشت.

سایت صراط نیوز، نزدیک به مصباح یزدی، در این مورد نوشت: “دانشجویان کوی دانشگاه تهران شنبه شب با تجمع درکوی دانشگاه تهران خواستار رسیدگی مسئولان دانشگاه به مطالبات صنفی خود شدند. شب شنبه حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر از دانشجویان کوی دانشگاه تهران در اعتراض به افزایش اجاره بهای خوابگاه دانشجویان سنواتی، محدودیت تردد در شب برای دانشجویان پسر، افزایش ظرفیت خوابگاه، مشکلات اینترنت، افزایش قیمت حضور میهمانان در کوی و مدیریت کوی تجمع کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان دانشگاه تهران شدند. دانشجویان تجمع کننده تا ساعت ۲۳: ۳۰ در محوطه کوی دانشگاه تجمع کرده و خواستار حضور دکتر نیلی سرپرست دانشگاه تهران بودند که دکتر خضری مدیرروابط عمومی دانشگاه تهران به نمایندگی از دکتر نیلی سرپرست دانشگاه تهران در کوی دانشگاه حاضر شده و به سئوالات دانشجویان تجمع کننده پاسخ داد.سپس دانشجویان درخواست های خود را در ۱۲ بند آماده کرده و به دکتر خضری ارایه دادند”.

صراط افزوده: “به دنبال اعتراض دانشجویان، مقرر شد به تمام این مشکلات رسیدگی شود و در صورتی که به بندهایی از مطالبات دانشجویان تجمع کننده پاسخ داده نشود در ادامه مطالبات سرپرست دانشگاه تهران و یک نماینده از وزارت علوم شنبه هفته آینده ساعت ۸ شب در کوی حاضر شده و به در خواست های دانشجویان رسیدگی کنند”.

سایت خبرگزاری دانشجو هم که به نهادهای امنیتی وابسته است،پیش از هک شدن ِ چند ساعته، مشغول ارائه گزارش هایی از کوی دانشگاه بود و بر صنفی بودن اعتراض ها تاکید داشت.

این سایت، در یکی از گزارش های خود نوشت: “این تجمع پیرامون گران شدن غذا و برخی مشکلات صنفی دانشگاه تهران بوده است. دانشجویان با شعار مشکل ما صنفیه بی قانونی کافیه خواستار توضیح مسئولان شدند”.

 گفتنی آنکه سایت های اصولگرا رقم ۴۰۰ نفر را برای تخمین تعداد معترضان به کار برده بودند، اما سایت فارس نیوز، وابسته به سازمان بسیج ، این رقم را ۷۰ نفر اعلام کرده است.

این خبرگزاری همچنین با حسن به‌نژاد، معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت و گو کرده و به نقل از وی نوشته است: “تجمع دانشجویان در رابطه با مسائل صنفی مانند اینترنت و قیمت غذا بوده است و برای رفع مشکل دانشجویان برنامه‌ریزی می‌کنیم. اینترنت کوی دانشگاه در حال نوسازی است و به زودی تجهیز می‌شود و مسائل دیگر نظیر افزایش قیمت غذا نیز به دانشگاه مربوط نیست زیرا صندوق رفاه دانشجویان، هزینه‌ها را اعلام می‌کند و ما موظف هستیم بر اساس اعلام صندوق رفاه، هزینه‌ها را اعمال کنیم. با دانشجویان تجمع‌کننده صحبت کردیم و درخواست‌های آنان به صورت مکتوب در اختیار مسئولان دانشگاه قرار گرفته است که بررسی می‌کنیم تا اگر مسائلی مربوط به دانشگاه باشد برای بهبود آن برنامه ریزی شود.”

فارس در پایان این گفت و گو نوشته است: “شب شنبه بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران به دلیل مشکلات صنفی در کوی دانشگاه تهران تجمع اعتراضی برپا کردند”.

یوسف رفیعی، دبیر شورای صنفی کوی دانشگاه تهران اما با وجود تاکید بر اینکه این تجمع صنفی بوده ولی روشن نشدن تکلیف رئیس دانشگاه را هم در بروز این ناآرامی بی تاثیر ندانسته است: “امیدواریم با بحث قطعی شدن ریاست دانشگاه این مسایل نیز حل شود عدم تعیین تکلیف ریاست دانشگاه روی خیلی از مسایل تاثیر گذاشته و زمانی که انتخاب وی قطعی شود مسایل زودتر اجرایی شوند”.

 همزمان با برگزاری این تجمع در خوابگاه کوی دانشگاه، سایت خبرگزاری دانشجوبرای ساعاتی به دلیل “هک شدن” از دسترس خارج شد.

فارس در اینباره نوشت: “سایت خبرگزاری دانشجو (snn.ir) شب شنبه پس از یک حمله سایبری هک شد. این خبرگزاری در ماه گذشته مکرراً مورد حملات هکری قرار گرفته که تا مورد آخر هیچ کدام موثر واقع نشده بود. مسئولان فنی این خبرگزاری به علت امکان تخریب و مانور بیشتر هکر، سایت را از دسترس خارج کرده‌اند و تا ساعاتی دیگر با رفع تهدید این سایت در دسترس قرار خواهد گرفت”.